ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
4. dubna 2000

Záměna dveřních výplní

ve Favoritu za novější, tvarové


V dnešním článku by jsem se chtěl věnovat přestavbě interiéru trapného komunistického hnědého za černý, designovaný již od Volkswagenu.

Začnu malou, ale užitečnou radou. V případě že budete kupovat dveřní výplň (tapecírung) samotnou, a ne s dveřmi, což bude asi případ většiny, NIKDY nezapomeňte stáhnout si s čalouněním také bílé plastové L profily a tmavé V profily ( obrázek 3 ). Dále je dost možné že u  starších modelů se stane že nebudou sedět dveřní zámky!!!! Proto je nutné si toto zjistit dopředu a kdyžtak si s čalouněním vzít i zámky. Na rok výroby 92 sedí, to můžu zaručit, ale slyšel jsem, že na prvních typech byly nějaké problémy s uchycením právě zámků. Dále nesmíte zapomenout že starý typ (dále jen ST), včetně roku výroby 92 měl kličku otevírání přes obyčejné lanko ( bovden, obrázek 2 ), ale nový typ (dále jen NT ) již vlastnil ocelové táhla. Tzn., nezapomeňte si je při koupi vzít také!!!

1) Tak takhle to vypadá asi u většiny z Vás…….

Samotná montáž není tak složitá jako spíše piplačka na přesnost a trpělivost. Začne se samozřejmě demontáží čalounění (???) na ST, což by neměl být problém pro vůbec nikoho. Pár křížových šroubků, opravdu nic na rozepisování. Až bude stará koženka dole, odkryje se nám kostra dveří (obrázek 2), ve které budou k vidění již připravené ( hurá, hurá ) otvory pro zámky na NT. Při demontáži si hlavně zapamatujte do kterého úchytu v zámku bylo vyvedeno lanko pro otevírání dveří (obrázek 2), budete místo něj upevňovat ocelové táhlo. V otvorech po starém čalounění budou matky  z vnitřní strany dveří připevněny „pavoučími nožičkami“ a budou se muset přendat na právě již tyto připravené otvory. Doporučuji si tyto matky zakoupit, protože se většinou při demontáži zlomí packa a potom je matka nepoužitelná. V mém případě zachránilo situaci sekundové lepidlo které spolehlivě přichytilo matičku na správné místo ?. Správná poloha se zjistí snadno. Prostě se přiloží k těmto otvorům madlo s táhlem na otevírání dveří, jejichž sklon se prostě nedá splést, které zároveň ukáží polohu ostatních matiček.

2)
A – bovden, který dosud sloužil k otevírání
B – otvory pro připevnění madla a táhla na otevírání
C – dveřní zámek
D – koncovka pro uchycení kličky na okna

Našroubujte samotnou konstrukci dveřního táhla  (obrázek 3 ) a místo lanka do zámku  tam zaveďte ocelové táhlo. Zadní dveře jsou jednoduché, je tam pouze táhlo na otevírání dveří a zamykací kolíček. Zde nemůžete nic zkazit, po našroubování konstrukce kliky se vám již částečně objeví správná poloha táhel. Horší jsou již přední dveře, kde je umístěn zámek na klíč. Mě osobně se stalo že vše proběhlo hladce, ale nešly mi otevírat přední dveře zvenku ?. Ale pokud si budete opravdu dávat pozor při demontáži, a zapamatujete si původní uchycení lanka, máte skoro vyhráno. Pokud umístníte nejdříve zadní kličkové táhla, včetně zamykacích kolíčků, pochopíte okamžitě i přední dveře které jsou již trochu těžší. Jediné co lze splést je uložení táhla což se projeví nefunkčností zámku a to není problém, protože to můžete vyzkoušet ihned po umístnění táhla.

3)
A – plastové V profily
B – plastové L profily
C – uchycená konstrukce dveřního táhla s madlem, sem přijdou ocelová táhla, madlo je zobrazené jen pro ilustraci, montuje se samozřejmě až nakonec

Nyní již je připravené uchycení konstrukčních prvků a začne se pracovat na uchycení čalounění samotného. Jako první se podívejte po vnitřním obvodu a uvidíte vyvrtané otvory podél kraje: jsou dva druha : blízko ke kraji a dále od kraje: Věnovat se budete těm blíže ke kraji. Do nich se právě zasadí výše zmiňované bílé L profily. Tyto plastíky mají z druhé strany hvězdici, kterou se snažte při zasouvání do otvorů nepoškodit. Po dokončení zjistíte že tyto profily sami osobě v tomto otvoru příliš pevně nedrží. Nato stačí jednoduchá věc: z vnitřní strany dveří našroubujte na hvězdici na tom plastíku obyčejnou matku o 10mm  průměru a utáhněte. Matka si vyjede v tvrdém plastu závit, a dotáhne ho docela pevně ke dveřím. Nemá to sílu ocelového šroubu, ale pro naše potřeby to bohatě stačí. Nakonec si tužkou nakreslete na dveře střed bílého plastu, vodítkem vám musí být díra v něm již vyvrtaná. Já osobně jsem ukotvil 3 tyto profily na každé dveře a stačilo mi to.

Dále se vyvrtají ve dveřích po okraji  otvory pro V ( není přesný popis, je to velmi tvarovaný profil obrázek 3 ) profil, který má na konci poměrně dost dlouhou špic. Na každém tomto profilu uřízněte tuto špic v takové délce aby Vám zbyla hvězdice jako u bílých L profilů. Velikost otvorů vám nepovím, protože si jí již prostě nepamatuji, ale profily musí jít nasadit velmi ztuha. Velikost otvoru zjistíte snadno podle hvězdice. Vzdálenost od sebe si každý odhadne. Nasaďte opatrně čalounění na dveře tak aby koncovka pro stáčení okna (obrázek 2 ) byla v otvoru čalounění proto určeném  a podle toho jednoduše zjistíte v jaké vzdálenosti od kraje vyvrtat otvory pro tyto V plastíky.  Nezapomeňte že se tyto plasty dávají všude mimo horní strany ( u skla – konstrukce dveří Vám to stejně nedovolí ). Já osobně jsem dával 3 dolu a 2 na každý bok. V profily se upevní stejně jako prve bílé plastíky: po uříznutí špice vznikla hvězdice na kterou po nasunutí do dveří našroubujeme zevnitř dveří 10 mm matku.

Teď se již pouze nasadí samotné čalounění  tak, aby kraje zajeli do drážek ve V profilech a bílé plastíky byly zevnitř dveří schované pod čalouněním. Nyní podle dříve zakreslených rysek našroubujte skrz čalounění do bílých plastíků šroubky  o patřičném rozměru nejlépe černé barvy. Čalounění jako takové již je dost pevně uchyceno. Nyní se již pouze našroubuje madlo, matky pro něj jsou zřetelně vidět otvory v čalounění. Těmito otvory se přišroubuje madlo do matek, o kterých je napsáno na  začátku. Na konec se podsune pod kličku plastová „vanička“ a nasadí popelník ( pouze zadní dveře ). Jak zjistíte madlo konstrukci velmi zpevnilo a zbytelnilo.

4)Takto to vypadá ve finále, mohou se různit odstíny čalounění, já osobně mám zcela černou

Pokud by Vám nebylo cokoliv jasné z tohoto článku, věřte mi že až budete držet jednotlivé díly v ruce bude Vám vše naprosto jasné.

Děkuji Mývalovi za dodání fotografií.

Autor článku: Realife (Bohuslav Šolc)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk


Stránky autora www.sendme.cz/motorsport

Komentáře k tomuto článku (47):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení