ŠKODA techweb [homepage]
Světla
22. října 1999

Žárovky H4-160W

návod na úpravu elektroinstalace pro silnější žárovky typu H4 (140, nebo 160W)


Upozorňuji, že tyto žárovky nejsou schálené k provozu na veřejných komunikacích, takže by tento článek vlastně ani neměl existovat, ale ? Tento návod, nebo spíš podnět ke změnám při užití výše zmíněných žárovek, je psaný pro vozidla Škoda 120, ale v podstatě obdobně postihuje i jiná vozidla, kde se úpravy liší minimálně.

Při provozu (nepovolených) žárovek H4 -160W jsem zjistil vážné problémy v elektroinstalaci, které brání použití těchto žárovek. Elektroinstalace nikdy nebyla na takovou zátěž konstruována.

Problémy jsem lokalizoval čtyři:
a) Kabeláž
b) Patice
c) Relátka
d) Chlazení
 

ad a) Kabel od relátek k žárovkám má malý průřez na přenos tak velkého proudu. Kabel se silně zahřívá a úbytek napětí je i několik voltů. To je zcela nevyhovující. Je nutné natáhnout nové kabely, jako postačující se ukázal průřez 2,5mm2 (pro každé světlo jeden kabel) cena takovéhoto kabelu nepřesáhne 60Kč, je potřeba asi 5 metrů (záleží, kde máte relátka). Nové kabely tahněte stejným prostorem jako staré a přidělejte je do stejného svazku. Barva kabelů se snažte dodržet takovou jaká byla původní tj. žlutá a černá. Toto se týká především kabelů od tlumených, které mají větší příkon, pro dálkové to není zpravidla nutné, stávající kabely stačí tak zhruba do těch 100W.

ad b) Patice H4, mně osobně vyhořeli už dvě patice, obě byli nové a tak jsem si řekl, že to zřejmně budu muset vymyslet jinak. Není to vadou těchto patic, ale prostě  nejsou konstruovány na tak velký proud. Úprava je relativně jednoduchá. Využil jsem toho, že žárovky H4 mají konce stykových ploch děrované. Z patice se povolí šrouby a kabely se vyndají z patice. Na konce kabelů se napájí očka průměr díry 4mm a kabely se přes vějířovou podložku přišroubují přímo k žárovce. To zabezpečí dostatečný průtok proudu bez přechodového odporu. Nevýhodou tohoto zapojení je méně snadná montáž a demontáž, při výměně žárovky. To že stávající patice nestačí je především cítit, pach pálící se umělé hmoty je lehce identifikovatelný, navíc se patice silně zahřívá a po čase světlo přestane svítit. Přestože žárovka je v pořádku, dotykové plochy patice jsou opálené. V tomto případě je nutné udělat úpravy popsané v tomto odstaveci.

ad c) Relátka, první problém, je to, že starší škodovky vůbec relátka neměli ani na tlumené, ani na dálkové. Což je stav pro takovéto úpravy naprosto nevyhovující, ruční přepínač LUKAS, nepostačuje proudem, který spíná v podstatě ani pro normální žárovky a to počítám s novým přepínačem a ne 15let starým, který má značné opotřebení. Pro výše uvedené důvody je nutná instalace relátek pokud tam již dříve nebyly. Dalším problémem je, že klasické škodovacké relátka stačí tak na 200W a při 320W tlumených světlometů se mi párkrát stalo že se relátka připekla, takže jsem je musel nahradit relátkem uzavřeným v ochranné atmosféře s vetším spínacím proudem, podobné problémy zjistíte pokud relátko rozeberete a zkontrolujete kontakty: Pokud jsou kontakty hodně opálené, tak relátko nestačí, jinak kontakty očistěte a relátko opět uzavřete. Je relativně jednoduché sehnat novější typy relátek od fi PAL které tyto požadavky splňují.

ad d) Problém chlazení nelze jednoduše v amatérských podmínkách vyřešit. Odvod tepla od žárovky a jeho ventilaci zajišťuje světlomet, světlomety škodovek byly navrženy pro žárovky s výkonem 60/55W a plně postačují odvádět teplo, které tyto žárovky vyrobí. Jinak je tomu u žárovek s vyšším přikonem (platí pouze u 160W), tyto mají větší tepelné emise, a chlazení světlometem je nedostačující. V případě nedostatečného dlouhodobého chlazení žárovky předčasně vypovídají službu. Trochu pomůžou provozní opatření, předevsím vypínat světlomety na stojícím vozidle, pokud vozidlo stojí světlomety nejsou chlazeny náporem vzduchu. Jiným řešením, které jsem konzultoval s odborníky, je navrtávání světlometů pro lepší chlazení, TOTO není možné dělat úpravou svépomocí !!!! V současnosti se mi nepodařilo tento problém dostatečně vyřešit.

Poslední a nejjednodušší problém byl s pojistkami, stačilo je nahradit o trochu silnějšími.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (44):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení