ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
9. února 2000

Tempomat Š120

popis staršího nápadu


Tempomat je zařízení, značně usnadňující dlouhé jízdy s konstantní, nebo mírně variabilní rychlostí, tedy typicky na dálnicích. Stranou teď nechám pochyby zda se na našich "dálnicích" najde dostatečně rovný a neporušený kus kde by toto zařízení našlo ekonomické upotřebení ve vozidlech ... Obvykle zařízení pracuje tak, že udržuje buď optimální otáčky, nebo zvolenou rychlost. U novějších vozidel se nad tímto zařízením snad ani nepozastavíme, mají ho Octavie (LaK), nebo třeba Fabie, zajímavé je ho vidět ve Škodě 120.

Již v roce 1983 sestrojil p.Příbramský toto zařízení, které je chráněno patentem Škoda a.s. (AZNP M.B.).  Zařízení p.Příbramského je univerzální a může jím být vybaveno každém vozidlo ovládané třemi pedály. Umožňuje jízdu automobilem bez trvalé obsluhy plynu, přičemž poskytuje možnost plynulého přidávání, nebo ubírání dávky paliva. K tomu je využíváno elektromechanického ovládání škrtící klapky. Zařízení umožňuje fixaci plynu v kterémkoliv jeho bodě, s možností ručního přídávání, nebo ubírání v celém rozsahu.

Pro obsluhu slouží čtyři tlačítka umístěná v dosahu řidiče. Jedním se přístroj zapíná, další dvě slouží pro změnu "plynu" a poslední slouží k vypnutí. Z hlediska bezpečnosti je  zařízení konstruováno tak, aby bylo kdykoliv možno zařízení vypnout šlápnutím na kterýkoliv pedál. Po sešlápnutí spojkového, nebo brzdového pedálu zařízení automaticky nastaví volnoběžný běh motoru. V případě sešlápnutí plynu přestane fixace v původním bodě, díky čemu se podařilo autorovi odstranit trhání při přebrání ovládání plynu nožně. Dnes již víme, že se autorovi bohužel nepodařilo nalézt uplatnění této kdysi novinky v původních vozidlech a možná je to škoda.

Použito materiálů z časopisu Svět Motorů ročník 89

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (8):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení