ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
16. února 2000

Spínač ruční brzdy

pro vozy Š105-136, zástavba


Jak jste si jistě všimli u novějších přístrojových desek (vyrobených od 87)  je připravená kontrolka pro ruční brzdu. Vzhledem k tomu, že jsem nerad když je ve vozidle cokoliv zbytečného začal jsem přemýšlet nad způsobem jak tuto kontrolku využít.

Původní zapojení kontrolky počítá s uplusováním, to je třeba v zájmu zjednodušení změnit, nastěstí je zem na desce neprůchozí a je možno tedy plošný spoj k této kontrolce přeškrábnout aniž by to ovlivnilo jiné části přístrojové desky. Ke kontrolce je nutno dovést nějaké plus, na přístrojovku vede plus od pojistky č.2, které je k této operaci ideální. Samozřejmně, že je nutné také zakoupit příslušnou patici a žárovičku.

Dalším krokem v konstrukci bylo nutné umístění spínače na ruční brzdu. V tomto kroku jsem se poučil z konstrukce použité ve Favoritu, kde je použit dveřní spínač s delší plastovou částí, který je umístěn na tunelu. Pro vyvrtání děr je nutné odšroubovat páku ruční brzdy, což v sobě nese nutnost manipulace s lanovody (mě se to netýká není nad kapalinovou ručku). Pak je nutné vyvrtat díru 12mm pro spínač a 2,5mm pro šroub držící spínač. Ještě než namontujete spínač je nutné natáhnout kabel od přístrojové desky až ke spínači. Bohužel toto řešení není tak dokonalé jak by bylo třeba. Spínač nestačí až na ruční brzdu a když už stačí tak se propadává dovnitř profilu páky.

Na obrázku A je profil páky ruční brzdy, na obrázku B je kus tvrdé gumy(technické, ne na mazání), který jsem použil pro to aby se spínač nepropadával do profilu a abych zvýšil rozsah spínání. Na obrázku C je naznačeno proříznutí tak aby bylo možné gumu nasadit na profil. Guma sama pevně drží a nespadává. Uznávám že je to poněkud nekonvenční řešení, ale nezdálo se mi vhodné navařovat nějaký kus plechu na páku ruční brzdy. Jinou možností prodloužení spínače je našroubování šroubu do díry, která v něm je, ale to stále neřeší problém zapadávání takto vyrobeného spínače do profilu páky.

Jinou cestou se ubíral můj kamarád, který spínač ruční brzdy umístil na táhlo ruční brzdy. To je přístupné po odstranění plastového krytu na středovém tunelu před zadní sedačkou. Táhlou provrtal a našrouboval do něj šroub, který spíná spínač s prodlouženou páčkou, přidělaný na kusu plíšku.

Odpověd na to zda má takováto úprava vůbec nějaký smysl nechávám na Vás.

Doplnění, náš čtenář p. Žilka vymyslel daleko jednodušší způsob montáže, cituji: "Použil jsem dveřní spínač a navrtal to ne podle Techwebu, ale mírně excentricky tak, aby k zapadávání do prolisu ruční brzdy nemohlo dojít. A hlavně jsem to vrtal na nosník, co drží zadní šrouby sedaček, je asi o půl cm výš a dveřní spínač bohatě stačí."

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (45):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení