ŠKODA techweb [homepage]
Spojka a převodovka
24. února 2000

Převodovky a rychlosti

+ fomulář na on-line přepočet


Převodovky se nejdříve montovaly 4 stupňové. Od poloviny roku 1984 se začali montovat i převodovky 5ti stupňové. Původní převodovky byly převzaty z typu Š 100/110 se stálým převodem 4,44. Od roku 1977 byl standardně montován převod 4,22 , který je i dnes nejrozšířenějším stálým převodem. Tento převod je i v 5ti stupňové převodovce typu Š 125. Pro vozy Š130 – 136 se montovali 5ti stupňové převodovky se stálým převodem 3,9. Převod 3,9 je též používán pro vozy typu Š 120LE (ekonomik). Pro vozy Š 120 LS byl ještě homologován převod 4,5 , avšak tento nebyl montován sériově. Stálý převod je rozdílný z několika důvodů. Snížení stálého poměru má za následek: zvýšení maximální rychlosti, snížení spotřeby Zvýšení stálého poměru má za následek: zvýšení akcelerace (viz Š 130LR, Š 130 L/A)

Přehled převodových a stálých poměrů.
Rychlostní stupně 4 stupňové mimo 120 LE 120 LE 5ti stupňové 125L 5ti stupňové 130-136
I. 3,8 3,8 3,8 3,8
II. 2,12 2,12 2,12 2,12
III. 1,41 1,41 1,41 1,41
IV. 0,96 0,93 1,08 1,08
V. - - 0,83 0,83
R 3,27 3,27 3,27 3,27
Stálý převod 4,22 3,9 4,22 3,9

Nyní si každý může spočítat rychlost při určitých otáčkách.

v=0,06*a*o/(ip*is)

kde:
v – rychlost(km/h)
a – otáčky motoru (1/min)
o – obvod kola(m)
ip – převodový poměr
is – stálý poměr

Příklad pro stálý poměr 4,22, obvod kola 1,885m (165/80R13)
otáčky I. II. III. IV. V.
500 4 6 10 12 16
1000 7 13 19 25 32
1500 11 19 29 37 48
2000 14 25 38 50 65
2500 18 32 48 62 81
3000 21 38 57 74 97
3500 25 44 67 87 113
4000 28 51 76 99 129
4500 32 57 86 112 145
5000 35 63 95 124 161
5500 39 70 105 136 178
6000 42 76 114 149 194
6500 46 82 124 161 210
7000 49 88 133 174 226
7500 53 95 143 186 242
8000 56 101 152 199 258

Volba rychlostního stupně je to, co pálí mnoho z nás a je jedním z hlavních témat bouřlivých diskusí. Všechny motory škoda typové řady 742 mají podobné parametry spotřeby a výkonu. Viz článek CHARAKTERISTIKA MOTORŮ. Nejnižší spotřeba je kolem 2500 otáček za minutu, poté lehce stoupá, pak mírně klesá a od 4500 otáček prudce stoupá. Takto vyjádřená spotřeba je v g/kwh. A v rozmezí 2500 až 4500 otáček se pohybuje od 280 do 320 g/kwh. Všeobecně je pro motor dobré pracovat v otáčkách kolem nejvyššího kroutícího momentu, to je u těchto motorů kolem 3000 otáček za minutu.

Tabulka rychlostí v km/h při 3000 otáčkách a pneu 165/80R13
Rychlostní stupně 4 stupňové mimo 120 LE 120 LE 5ti stupňové 125L 5ti stupňové 130-136
I. 21 23 21 23
II. 38 41 38 41
III. 57 62 57 62
IV. 84 94 74 81
V. - - 97 105
Stálý převod 4,22 3,9 4,22 3,9


On-line výpočet rychlosti při otáčkách (funkční bohužel jen pro prohlížeče MS IE a pravděpodobně jen verze 4.0 a výše).

Typ převodovky:
Rychlostní stupeň:
Rozměr ráfku: palců

Šířka pneumatiky:

mm

Profil:

%

Otáčky:

1/min

Rychlost:

km/h

Autor článku: LITR (Tomáš Roud)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk


Výroba SW za rozumný peníz

Komentáře k tomuto článku (46):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení