ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
29. února 2000

Jeden klíč i od vozů Škoda 742

užitečná úprava pro starší vozy


Nedávno jsem se stal šťastným majitelem starší škodovky, jenže jak jsem byl uvyklý mít od služebního vozu jen jeden klíč tak jsem si najednou nedovedl poradit se čtyřmi klíči od jednoho vozu. Znáte to, stojíte po tmě, nejlíp za deště před autem a pokud nemáte klíče označeny, najděte ten správný na první pokus.
Zašel jsem do mototechny a tam se na mne dívali jako na blázna „pane tohle se přece nikdy nedělalo“ a nabídli mi sadu na Favorita. Sada se mi líbila, jenže je v ní víčko který se nedá použít a zbytečně by mi leželo doma, nehledě na to, že by mi zůstaly na kroužku pořád dva klíče, což můj problém neřeší.
Tak sem prohledal web našeho největšího výrobce zámků a našel co sem hledal. Kontaktoval jsem obchodní oddělení, tam mi vcelku ochotně vyšli vstříc, odkázali mne na pracovníky divize autozámky a pak stačilo jen objednat patřičné díly tak, aby je dodali na jeden klíč. Asi za čtrnáct dní mi přišel poštou balíček se vším potřebným.
Jedinou nevýhodou je, že se musí vyměnit i zámek řízení protože naše škodovky jsou vesměs desetileté a starší (moje je vánoční, model 81),  dodavatel tak dlouho nearchivuje profilové nástroje potřebné pro výrobu.
 

Jak probíhá výměna:

Víčko nádrže je bez komentáře. Snad jen vzhledem k použité technologii jsou stavítka zámku konfigurována tak, aby se nedal po zcizení víčka vyrobit náhradní klíč.


Zámky dveří. Je třeba odšroubovat kliky dveří a kliku stahování oken, madla dveří, opatrně sundat výplně, poodtáhnout krycí igelit na straně u zámku (dejte pozor, aby se nepoškodil), vyšroubovat čep na zámečku (křížový šroubovák) a vyrazit zajišťovací plech který drží zámeček ve dveřích. Nové zámky montujeme v opačném pořadí. Před montáží nových zámků doporučuji  demontovat samotný mechanismus a vyprat jej v naftě nebo technickém benzínu a namazat příslušným tukem. Viz zimní příprava.Jako nouzovka stačí prostříkat sprayem WD-40.
Klíč dodávaný se zámky je ze silnějšího materiálu tak nehrozí jeho zalomení v zámku.


Zámek řízení.
Tady se dostáváme trochu do problémů s nářadím, protože budeme potřebovat vytahnout trhací šroub co jej drží v řízení (opatření proti zlodějům). Použil jsem „vytahovák zalomených šroubů“ seženete ho v každém železářství. Postup je následující. Rozebereme kryt tyče řízení, kryt zámku řízení, nese i spínač obrysových a potkávacích světel, demontujeme spínací skříňku, zajistíme kabeláž, aby se nepoškodila namotáním na vrták. Do trhacího šroubu se vyvrtá díra průměr 6 mm, jde to špatně a vytáhneme samotný šroub. Vyměníme zámky řízení, našroubujeme trhací šroub, pozor nedotahovat na ostro. Vyzkoušíme funkci samotného zámku, aby čep nezadrhával o tyč řízení a při tom šlo řízení zamknout, dotáhneme šroub na doraz, tím se utrhne hlava šroubu. Namontujeme spínací skříňku, kryty a máme hotovo.
"Pozn. vystouplé strhávací šrouby je někdy možno jednoduše povolit pomocí sikových kleští s dobrými čelistmi a jde i nazpět utáhnout, výhodou je rychlejší operace a žádné vrtání. Chipmen"

Pokud nemáte vrtačku která se vejde do prostoru mezi zámek a plech přední přepážky, nebo není k dispozici napájení pro vrtačku, postupujte takto:
Demontujte volant (nástrčkový klíč č. 22). Pozor, nesmíte uhodit do volantové tyče, jde to lehkým trhnutím k sobě. Demontujte sdružený přepínač a jeho držák. Před demontáží vlastního držáku si nachystejte nový šroub M 8x45, nejlíp s imbusovou hlavou. Držák je montován v prvovýrobě jedním šroubem s šestihrannou hlavou a jedním šroubem trhacím. Trhací šroub vyšroubujeme buď navrtáním a vytahovákem, nebo opatrně blickami. Nyní můžete pokračovat třeba doma ve svěráku.

Závěrem chci dodat, že celá věc se vejde do patnácti stovek i s poštovným.

Specielní poděkování chci věnovat pracovníkům obchodního oddělení paní Kubáčové a panu Rozumovi z divize autozámky firmy FAB a. s. Rychnov nad Kněžnou.

Autor článku: Charlie (Karel Baláč)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (16):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení