ŠKODA techweb [homepage]
Nápravy
2. března 2000

Snižování vozidla Škoda 105-136

úpravou, nebo záměnou pružin?


Jak jistě všichni víte, většina škodovek řady 105-136 trpí syndromem motorového člunu. I když dáte dozadu nové pružiny, tak auto stejně nesedí vodorovně. Toto není tak patrné u zadní nápravy s vlečnými rameny, kterou si vozí vozy 130-136. Jde hlavně o to, že konstruktéři škodovky navrhli tato auta s trošku vyšším předkem. To má za příčinu již zmíněný estetický efekt, ale také jízdní vlastnosti. Jelikož při jízdě proudí vzduch i pod autem a tím ho nadnáší. To má za následek snížení přilnavosti a tím pádem stability vozidla při vyšších rychlostech.

Cílem snížení předku vozidla je:
1. Omezení proudění vzduchu pod vozidlem
2. Snížení těžiště vozidla
Tyto vlastnosti mají přímý vliv na jízdní i estetické vlastnosti. O aerodynamickém přínosu se zřejmě, do rychlosti 200km/h, nedá mluvit.

Jsou čtyři možnosti, jak předek snížit.
1. Vození pytle písku v kufru
+ nenáročnost
- jízdní vlastnosti

2. Namontování originálních krátkých pružin
+ zachována tuhost
+ obě strany péra zarovnány – menší namáhání sedla pružiny v rameni
+ jízdní vlastnosti
- nutná výměna i tlumičů
- při použití tužších pružin je třeba namontovat i vyztužená ramena, jinak to vydrží tak 5000 km
- cena

3. Unavení pružin
+ cena
- časová náročnost
- značná ztráta tuhosti
- jízdní vlastnosti
- bezpečnost

4. Uřezání pružin
+ časová nenáročnost
+ cena
- zvýšené namáhání sedla pružiny v rameni
- lehká ztráta tuhosti
- nutnost seřízení odklonu kol

Popíši zde pracovní postup pro možnost 2,3,4. Možnost 1 je pro nesvéprávné jedince, avšak již jsem to viděl.

Postup při výměně předních pružin. Dbejte na to, abyste žádný šroub NESTRHLI!!! Používejte olej ve spreji.

Nejdříve zadní kola zajistíme proti pohybu. Poté zvedneme auto na straně a podložíme vzpěrou. Sundáme přední kolo. V kufru sundáme matku co drží tlumič (17), proti protáčení použijeme klíč (6). Též zespodu odšroubujeme dva šrouby, co drží tlumič a tlumič spodem vyndáme. Zvedákem si podložíme rameno, aby až sundáme šroub, co ho drží, nám nevystřelilo k zemi. Natočíme si kotouč čelistí dovnitř a pilníkem, či jinak si označíme polohu šroubu, co drží rejdový čep na spodním rameni. Otočíme kotoučem na druhou stranu. Sundáme závlačku a odšroubujeme matku. Šroub z druhé strany vyndáme a zvedák spustíme dolů. Povolíme stabilizátor, rameno ohneme dolů a vyndáme pružinu. Až bude pružina venku, tak můžete na novou pružinu nasadit gumu, co jste vyndali i s původní pružinou (pokud není zpuchřelá). Zespodu se guma nedává, pružina sedí rovnou na rameni. Opět zvedákem zvedneme rameno tak, abychom mohli vrátit šroub i s matkou a podložkami v původní sestavě, co drží rejdový čep. !!! POZOR na správnou polohu (označení pilníkem) tímto se též seřizuje odklon kol !!! Přišroubujeme matku a dáme závlačku. Nasadíme tlumič, utáhneme ho nahoře i dole dvěma šrouby. Nasadíme kolo a spustíme auto. Při nasazení kratších pružin doporučuji spodní šrouby, co drží tlumič prodloužit matkami o tloušťce 10 mm. (Neplatí při použití kratších tlumičů)

Ad 2) není co dodat.

Ad 3) Při unavování pružin dbejte na BEZPEČNOST, nezavírejte pružiny do svěráku apd. OHROŽENÍ ŽIVOTA. Existují stahováky na pružiny, kterými se dá pružina bezpečně stáhnout. Poté jí můžete zadrátovat a nechat v tomto stavu několik týdnů až měsíců. Po čase opět použít stahovák , přeštípat dráty a pružinu použít. Opět dávám důraz na BEZPEČNOST.
 
Ad 4) Při vyndání pružiny se uříznou spodní závity. Doporučené hodnoty jsou od 1 do 2,5 závitu (počítáno i s vodorovným zakončením).
Pro hodnoty 0,5-1 je heslo: na první pohled není nic poznat, ale…
Pro hodnoty 1,5-2 je heslo: na první pohled je to hezky vidět a hezky cítit při řízení
Pro hodnotu 2,5 maximální doporučené snížení, při plném vytočení kol si málem berou blatník. Při této hodnotě a vyšších již není zaručena stabilita zadní nápravy, hlavně pro nápravu s vlečenými rameny. Proto s touto hodnotou doporučuji uříznout i pružiny na zadní nápravě o 0,5-1 závit (dle stavu).
Při nasazování pružiny dbejte na to, aby řezaný konec byl ke středu nápravy. Pro řezání doporučuji flexu.

Veškeré tyto úpravy (vyjma možnosti 1) nejsou schváleny a tudíž zakázány. Techweb v žádném případě neručí za případné úrazy, poničení automobilu ani za případný konflikt s „úřady“.
Určitě počítejte s tím, že na technické kontrole Vám ukáží dveře.

Zkušenosti autora po řezání – není možno vyloučit subjektivní dojmy..

U mého auta jsme uřízli 1,5 závitu. V garáži se to zdálo jako nic moc snížení. Avšak při vyjetí z garáže to bylo znát hned. Nejlépe, když někdo s tím autem projede kolem Vás. Estetický efekt bych hodnotil výborný. Měřené snížení tedy bylo kolem 5cm. Z pohledu jízdních vlastností auto vážně lépe sedí při vyšších rychlostech. V zatáčkách nepociťuji zhoršení, ba naopak, snížené těžiště dělá své.

Autor článku: LITR (Tomáš Roud)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk


Výroba SW za rozumný peníz

Komentáře k tomuto článku (87):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení