ŠKODA techweb [homepage]
Motor
20. března 2000

Přetěsnění motoru

pro zamezení úniku oleje


Na úvod do problematiky tešnění motoru a převodovky musím řici, že tento článek není určen pro úplné amatéry a předpokládá už základní znalosti a možnosti (dílna prostory vybavení). Častou závadou starších vozidel Škoda a to jak řady 120 tak i Favoritů, je únik oleje z motoru nebo převodovky netěsnostmi. Pokud se ztrácí malé množství oleje tak to většinu automobilistů nechává chladnými, ale pokud již musí dolévat měsíčně několik deci a pokaždé když někde chvilku postojí objeví se pod nimi loužička je nutné s tím již něco udělat. Ja osobně preferuji problémům předcházet, nebo je řešit včas, ale to co vidím na silnicích mě utvrzuje v tom, že běžný uživatel vozidla do něj chce investovat a zasahovat(opravovat) co nejméně. Vraťme se zpět k netěsnostem, mekkou tohoto článku je nastínit možnost jak se dlouhodobě zbavit netěsnosti motoru a převodovky.
V dalším textu bude často zmiňován přípravek Loctite Ultra Copper, tmel na tyto spoje, je z Kanady a stojí okolo 300 Kč, vystačí na kompletní přetěsnění motoru a převodovky dvakrát, podobné přípravky existují samozřejmně i od jiných zahraničních a tuzemských firem, ale s těmi nemám zkušenostiv. Tmel Loctite je schálený Českou zkušebnou a odolává oleji i při vysokých teplotách, je benzinu vzdorný a má i další pro tuto aplikaci nutné vlohy.

U motoru se mohou objevit čtyři místa netěsností (platí pro vozy Š120) první možností je olejová vana, která je původně těsněna korkovým těsněním, dále je to palivové čerpadlo, víko ventilových tyček z boku motoru, a víko ventilů na hlavě. U vozidel Š Favorit je situace trochu jiná, problémy s těsněním vany zůstávají, starší verze mají také čerpadlo z boku-mechanické, novější již ho mají elektrické v nádrži a tím tento bod odpadá(původní otvor je zaslepen), a boční a vrchní kryt mají již hliníkový a ne plechový jako starší stodvacítky a tím je také možnost úniku zmenšena.

V této stati se konkrétně budu zabývat přetěsněním olejové vany. Nejdříve je nutno vypustit starý olej, olej se vypouští při zahřátém motoru, kdy je řidší. Olej není nutno při přetěsnění vany měnit, pokud se po dobu opravy uskladní v dostatěčně čistých lahvích. Po té co olej vyteče zamontujeme zátku zpět bez dotažení.  Pro další práci je vhodné nadzvednutí motorové části vozidla heverem, nebo např. nájezdy. Dále je třeba u vozů Š120 odmontovat pravý kryt motoru, případně i levý, u vozidel Š Favorit je také nutno odmontovat kryt motoru. Dále odmontujeme vanu, drží na cca 20 šroubech rozmístěných po celém obvodu.  Pozor ve vaně je ještě zbytek oleje.

Z dosedací plochy na motoru je třeba sundat zbytky původního těsnění, a to pokud možno bez poškození dosedací plochy (nepoužívat ostrý šroubovák a podobně). Po odstranění velkých nečistot je třeba dosedací plochu otřít hadrem od oleje a odmastit lihem, nebo tech.benzínem. Tím jsme prozatím na straně motoru hotovi.


Na straně vany je nutno udělat obdobné očistné kroky, tj sundání starého těsnění, očistění, odmaštění dosedací plochy. V případě, že ve vaně jsou usazeniny nečistot z motoru kovové piliny, nebo jiné nečistoty, je vhodné vanu vypláchnout a vyčistit. (Ovšem úplně nejlepší je odnést vzorek oleje do tribolaboratoře a tam vám řeknou co máte s motorem a kolik ještě ujede (:-))) )
Na suchý a odmaštěný povrch je možno nanést tmel, stačí slabá vrstva, rovnoměrně rozetřená po celé dosedací ploše. Do deseti minut od aplikace na jednu z ploch by se mělo začít s montáží. Vanu chytíme nejdřív lehce na všechny šrouby a ty pak utahujeme v kruzích směrem od středu k okrajům (viz obrázek postupu utahování). Při tomto způspobu aplikace úplně vyřadíme původní těsnění, což celou věc zjednodušuje, možná je však také aplikace s původním těsněním, kdy na obě strany těsnění naneseme tento tmel, tato varianta je vhodná především když dosedací plochy plně nelícují. Olej je možno nalít do motoru asi až po čtyřech hodinách kdy tmel již trochu ztuhne, jinak tmel po celou dobu své životnosti zůstavá vláčný. Dále doporučuji před nalitím oleje dotažení výpustní zátky, pokud možno s novým těsněním (mělo by se měnit pokaždé).  A na závěr nandání všech krytů motoru.
Jinak obdobným způsobem lze těsnit většinu částí přicházejících s olejem do styku, já například mám takto těsněné i olejové čerpadlo, kde jsem původní papírové těsnění vynechal a použil pouze tmel. Dále lze tímto tmelem těsnit např. sací potrubí (psáno v návodu ke tmelu, nevyzkoušeno).

U převodovek je situace trochu jiná, především pro to, že pro přetěsnění je nutné jejich vyndání z vozu a demontáž skříně, což je vcelku pracná záležitost,  takže podobná práce připadá v úvahu spíše při opravě převodovky, nebo značném nekontrolovaném úniku oleje. Navíc zpětná montáž převodovky (Š120) je složitá práce např. s vymezováním vůle diferenciálu atd. která není jednoduše svépomocí možná.


Na obrázku je půlka skříně převodovky vozidla Š120, s naneseným tmelem.
 


Na obrázku je postup dotahování šroubů u vany motoru Š120.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (16):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení