ŠKODA techweb [homepage]
Literatura
30. března 2000

Automobily Škoda Felicia

recenze knihy



 
Název knihy Automobily Škoda Felicia
Autor Mario René Cedrych
Formát  A5
Počet stran 528
Počet obrázků 320
Vydalo nakladatelství Grada
Vydáno v roce 1998 - třetí vydání
Autorizace knihy Škoda Auto a.s.
Cena 299 Kč

Úvod
Jen málo majitelům vozidel Škoda stačí hlad po informacích uspokojit příručka k vozu, především tedy pokud jste k staršímu vozu žádnou příručku nedostali. Hledání další vhodné literatury mají napomoci právě tyto recenze knih. Popis knihy a informací je proto hodnocen a popisován z hlediska běžného uživatele vozu.

Obsah knihy
Kniha se zabývá všemi variantami vozů Škoda Felicia vyráběnými do roku 98, jsou v ní obsaženy varianty Felicia, Combi, Pickup, Vanplus, včetně modernizace modelu od roku 98´. V knize je popis motorových variant 1.3, 1.6, 1.9D. Üvod patří technickému popisu vozu, jeho jednotlivých variant a parametrů. Náhodná kontrola technických dat vozů zde uvedených údaji z automobilky dopadla na výbornou a nezjistil jsem žádné chyby. První stať této knihy, tedy seznámení s vozidly Škoda Felicia, je vhodná pro budoucí majitele vozů Felicia, lze se zde dobře seznámit s jednotlivými provedeními vozidel, výbavami a konstrukčními řešeními. Jedinou výtku lze mít k autorově přespřílišné chvále k provední vozidla, jeho bezpečnosti, pohodlnosti apod parametrům, u kterých při srovnání se zahraničnímy vozidly není hodnocení objektivní. Při koupi staršího vozu je také užitečný popis identifikačních čísel vozidla, tj. kde je hledat a jak jsou tvořena.
Druhá "pomocná" kapitola nabízí mimo některých drobných úvah na téma fínančních nákladů na provoz, a garažování vozu, také důležité informace o povinné a doporučené výbavě a povinné výbavě lékárničky. Zde uvedený popis doplňků a možnosti dodatečné výbavy automobilu lze brát spíše jako informativní, ale lze zde nalézt i zajímavé informace např. o palubním počítači. Část o hospodárném provozu, zásadách používání automobilu a další lze doporučit akorát tak ženám a žačátečníkům, zvláště vezmeme-li v úvahu že jen mírně rozdílné řádky jsem četl již před 15 lety v knize o Škodě 100 (omlouvám se drahé polovičče lidstva, tato věta není myšlena jako urážka jejich řidičských schopností). Pár rad pro zimní období se vždy hodí, zvláště pokud jsou velmi praktické. Tímto končí "teoretické" informace, které jsou zaměřeny vcelku prakticky a lze je hodnotit pozitivně.
Druhá část knihy, začínající třetí kapitolou se začíná zabývat praktickým provedením vozidla. Dříve zmíněná třetí kapitola popisuje prakticky karoserii, skelet karoserie, blatníky jejich přidělaní a kapoty a další části karoserie. K tématickému celku karoserie patří i její výprava tj. zámky, táhla, omezovače dveří a centrální zámky. Popisy jednotlivých konstrukčních celků jsou brány informativně, tak aby čtenář věděl o funkci a provedení části vozu. Jednotlivé popisy jsou vhodně doplněny schematickými obrázky. V určitých případech lze podlě těchto schematických obrázků provést montáž a demontáž, i když tomu subtext knihy nepřeje, jako příklad lze zde uvést výplň dveří. Vcelku dobře jsou v této části popsány všechny zámky a uzavírací mechanismy včetně jejich případného seřízení. Další podkapitolou karoserie jsou elektrokabeláže, jejich vedení spojování a značení. Zvláštní pozornost je věnována pojistkovému panelu, v knize lze nalézt i schéma jeho zapojení, je to vcelku logické, problémy s pojistkami dříve nebo později potkají každého. V části popisující světla je sice uveden návod na seřízení svépomocí, ale v dnešní době je jednodušší zajet do servisu. Dále jsou zde popsána další elektrická zařízení, stěrače, ostřikovače. Interiér vozu je popisován spíše informativně, je to "nezáživné". Nejbližší další zajímavou látkou je demontáž a montáž palubní desky. Následuje pár dalších statí o sedadlech, bezpečnostních pásech a rozdílnostech v provedení pickup. Celkově třetí kapitola dá čtenáři ucelený přehled o technickém provedení, funkci a sestrojení jednotlivých konstrukčních celků.
Čtvrtá kapitola, velmi úzká, zlehka oťukává lakování vozu, jeho jednotlivé vrstvy a antikorozní ochranu vozidla. Lze zde nalézt kusé informace o vhodné údržbě laku a antikorozní ochrany.
Pátá kapitola o nemnoho větší než čtvrtá, zabývající se hnacím agregátem, má "gró" v uchycení agregátu do karoserie a jeho demontáži a montáži.
Šestou kapitolou, která je středem knihy nejenom fyzicky ale i obsahově je popis motorových variant vozidel Felicia. Konstrukční popis je precizní někdy až příliš podrobný, to však není na škodu. Tato stať je jako jedna z mála opatřena nejen schematickými obrázky, ale i fotkami. Popis jednotlivých dílů motoru je kompletní a přehledný. Obsahem staťi je i návod na seřízení vůle ventilů, je někdy až s podivem kolik praktických postupů oprav a seřízení se lze zde dočíst (vzhledem k autorizaci Škoda a.a.s). Podrobnější je samozřejmně část o motorech 135/136, než část o motorech 1.6 a 1.9D. Dostatečný prostor je věnován systému vstřikování a zapalování a jeho článkům. A to jak staršímu systému BMM tak novějšímu MPI. V oblasti jednotlivých čidel je srozumitelně vysvětleno kde které je, co dělá a jak to funguje.
Sedmá kapitola bere ztečí elektrická zařízení počínaje akumulátorem, nabíjecí soustavou, a konče startérem. Kapitola dobře vysvětluje funkci jednotlivých přístrojů a  zařízení i schematicky znázorňuje jejich technické provedení a montážní sestavu.
Další kapitoly jsou již velmi tenké, proto je přejdeme rychle, za zmínku stojí např. kapitola 15, pojednávající o přední nápravě, jejím provedení demontáži montáži a podobných užitečných věcech.
V 18cté kapitole jsou popsány brzdy, popis je více než detailní a obsahuje všechny důležité části brzd. V kapitole je i popis brzd se systémem ABS po konstrukční stránce i funkční.
V závěru  knihy je potom samostatně probrán systém motoru MPI a změny které nastaly omlazením vozidla v roce 1998.

Verdikt
Celkový dojem z knihy je příznivý, kniha je obsáhlá, dobře a přehledně setřízená. Autor dokáže mnohdy složité technické procesy popsat tak aby je pochopil i méně technicky zdatný jedinec. Celkově mě velmi mile překvapila přítomnost různých seřizovacích, demontážních a montážních návodů, tedy vcelku velké zastoupení na knihu zabývající se vozidly u kterých nejčastější zaklínadlo zní "pouze autorizovaný servis".
Jestli tedy mohu doporučit tuto knihu ke koupi ? Myslím, že ano, kniha je kvalitní a vhodně doplňuje příručku dodávanou k automobilu. Výběr je zde také zjednodušen nedostatkem jiné literatury pro tyto vozy na našem trhu. Jediná další kniha o vozech Škoda Felicia (o které vím) Jak na to ? této knize nekonkuruje, každá je jinak tématicky zaměřena.

Na závěr se chci omluvit za to že tento článek není recenzí v pravém slova smyslu jak jsem původně slíbil, ale prostě že tento popis přinese zájemci o knihu více, než klasická recenze.


Tuto knihu si můžete objednat na online stránkách GRADA.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (7):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení