ŠKODA techweb [homepage]
Literatura
10. dubna 2000

Škoda Favorit Forman Pickup (Cedrych)

recenze knihy



 
Název knihy Škoda Favorit Forman Pickup
Autor Mario René Cedrych
Formát  A5
Počet stran 392
Počet obrázků 192
Vydalo nakladatelství Grada
Vydáno v roce 1995 - druhé vydání
Autorizace knihy Škoda Auto a.s.
Cena 195 Kč

Úvod
Jen málo majitelům vozidel Škoda stačí hlad po informacích uspokojit příručka k vozu, především tedy pokud jste k staršímu vozu žádnou příručku nedostali. Hledání další vhodné literatury mají napomoci právě tyto recenze knih. Popis knihy a informací je proto hodnocen a popisován z hlediska běžného uživatele vozu.

Obsah knihy
Vzhledem k datu napsání knihy, tj. po ukončení výroby typu, jsou v ní obsaženy všechny vyráběné variace a typy odvozené ze základního vozu Š Favorit. Již z počátku knihy je vidět, že autor rozumí vozidlům Škoda a má dobrý technický přehled a správné podklady, nicméně i jako u ostatních knih zde trošku zaostává objektivita hodnocení automobilu v jeho možnostech, výbavách a bezpečnosti. Ale popořádku. V první části je dobře popsáno vozidlo, jeho typy, karosářské varianty. Základní rozdělení dle výbav (L a LS, LX a GLX), provedení jednotlivých částí vozidla a některé zajímavosti, celkově tento "úvod" knihy seznámí čtenáře letem světem s automobilem Favorit. Popis různých variant odvozených z Favorita je založen na odlišnostech, podrobnější rozdíly jsou pak vždy popsány v daných kapitolách konstrukčních celků. Cenné informace přináší přehled modernizačních změn od roku 93, kde jsou popsány jak změny v podvozkové a motorové části, tak karosářské a interiérové úpravy. Pozn. Kapitola vhodná k při rozhodování z jakého roku chcete koupit staršího Favorita. Trochu nelogicky je zařazen do této teoretické části přehled valivých ložisek a utahovacích momentů, to bych spíše čekal v kapitole o agregátu, případně převodovce. Popis povinné a doporučené výbavy, je dnes skoro samozřejmostí snad v každé slušné knížce, takže nechybí ani tady. Kapitolu o správném řízení vozidla asi dnes každý přeskočí, protože málokdo si nechá mluvit do řízení (pozn. tchýni už nevozím).
V druhé části knihy je popsána karosérie. V kapitole je popsán skelet, dveře, kapoty a další díly náležející ke karoserii. V kapitole jsou obsaženy demontážní a montážní "návody" dveří a kapot, zámků atd. Při popisu vnějších zrcátek zde chybí citelně schematický obrázek, přitom právě zrcátka jsou v dnešní době poruchová (klouby). U některých jednodušších přípravků je zde popsán i jejich výrobní postup. Celkově zde velmi citelně chybí schématické obrázky dveří, kapot, výplní zrcátek a dálších částí. Popis oken a nárazníků je jednoduchý a dostatečný, nepředpokládá výměny předního a zadního skla podomácku. Pod karoserii je zařazena i elektrická výstroj. Stať o akumulátoru je jednoduchá, přehledná a popisuje dobře údržbu. Kabelová instalace je popsána jenom textově a není zde žádné její schéma. Oproti tomu je zde velmi dobře popsán pojistkový panel, včetně schamatického obrazu a rozmístění konektorů, relátek a pojistek. V stati o světlech je popsáno upevnění hlavních světlometů, hydraulický korektor a jejich seřízení svépomocí. Lze zde nalézt i jednoduchou údržbu kontaktů pátých dvěří u staršího provedení. U popisu předních mlhových světel s obrázky jejich elektrického zapojení mi chybí návod k dodatečné montáži, ten by byl jistě motoristy oceněn. Přehled žárovek je zde uveden z praktického důvodu, povinnosti vozit sebou náhradní kus od každého typu použitého na vozidle. Popis stěračů a ostřikovačů je dobrý, ale opět chybí schematické obrázky montážního rozkladu motorů, táhel atd. Nenaleznete zde ani informace nutné pro případnou dodatečnou montáž zadního stěrače a ostřikovače, případně ostřikovače světlometů. Další pasáž je věnována přístrojové desce, rychloměru, otáčkoměru.
Třetí část knihy je věnována motoru. Základní data, technické parametry a výkony jednotlivých typů motorů jsou zde popsány. Dále zde jsou informace o bloku, klikovém hřídeli, setrvačníku, ojnicích, pístech, rozvodovém řetězu. V této části občas chybí schématické obrázky např.olejový oběžný systém. Alternátor je naproti tomu popsán velmi dobře a dokonce jeho údržba. Spouštěč motoru je také dobře popsán včetně demontáže, údržby a montáže. Seřizování ventilů a demontáž a montáž hlavy válců patří k dalšímu textu. Základní demontážní a montážní postupy a seřizování motoru je zde popsáno. Karburátory zde jsou popsány, ale vzhledem k jejich složitosti skutečně nelze jakýkoliv zásah doporučit. Další části palivového systému, staršího i novějšího provedení a elektornické zapalování uzavírají část o starším provedení motoru. Přehled výfukových soustav, jak s katalyzátorem tak bez katalyzátoru je dostatečný a přehledný. Novější provedení motoru s jednobodovým vstřikováním, Bosch Mono Motronic, je podrobně popsáno v další stati. U tohoto systému jsou popsány i všechny odlišné prvky návazné na tento systém, např. palivové čerpadlo, jiná nádrž, sací potrubí, výfukové potrubí, různé další snímače atd. Systém je rozebrán jak po teoretické funkční linii tak po faktické linii provedení a zapojení. Dále zaujala autora chladící a topná soustava, kde popisuje funkci a provedení. Zajímavý je odstavec o vhodném výběru chladící kapaliny. Systém kontroly těsnosti chladící soustavy pak vystihuje další stať. Dále zde můžete najít spojky, jejich typy a demontážní a montážní návod. Přenosem síly od motoru na kola se zabývá další stať, kde je popsána převodovka, systém řazení, převodové stupně, a kloubové hřídele pro přenos sil ke kolům.
Brzdy jsou nejpodstatnější součástí vozu a tak je jim poskytnuta samostatná poměrně rozsáhlá část. Brzový systém se několikrát během výroby měnil a jsou zde popsány všechny verze. Kontrola, údržba a opravy patří v této kapitole k dobře zvládnuté, dostatek schématických obrázků dostatečně dokumentuje funkční složení brzd. Krátce je zde také zmínka o závadách na brzdovém systému a jejich odstranění. Nápravy, odpružení a tlumiče patří k posledním částem knihy.
Kniha končí popisem doplňkové výbavy, systémem centrálních zámků, dálkovým odemykáním, zabezpečovacím systémem a střešním nosičem.
 

Verdikt
Celkově na mne působí kniha velmi rozporuplně, je to kombinace látky použité v předchozích knihách a zpracování látky nové o nových systémech vozu. První část v teoretické rovině je velmi dobře zpracována ovšem s mírnou ztrátou objektivity autora. Druhá technická část - karoserie, motor, převodovka, nápravy, brzdy je dobře napsána, ale často zde chybí vysvětlující obrázky - nákresy zařízení, postupy jejich montáže a demontáže, či nějaké ty zajímavosti a triky "z provozu". U pana Cedrycha a knize o tomto typu "lidového" vozidla bych čekal mírně jiné zaměření. U vozidel Felicia a Octavia je zaměření, spíše na "uživatele" jasné, ale zde je to trochu na škodu. Celkově kniha těží především z podkladů výrobce automobilu a výrobců dílů a dlouholeté praxi autora ve vozidlech škoda, chybí jí však jistý vnitřní náboj. Čtení této knihy (celé) je velmi nežáživné, porovnám-li to s jinými knihami o vozidlech, kde jsou informace podány trochu zajímavějším způsobem. Nicméně pokud čtenář hledá určité přesné informace, lze je v této knize nalézt.


Tuto knihu si můžete objednat na online stránkách GRADA.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (5):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení