ŠKODA techweb [homepage]
Brzdy
17. dubna 2000

Kontrola předních brzd

vozidel Škoda 120


Tento článek je určen "pro začátečníky", prosím, aby ti zkušenější z Vás tento návod rovnou přeskočili.

Kontrola předních brzd na vozech Škoda 105/120 se skládá z několika jednoduchých úkonů, které může provést každý majitel vozu.

Nejčastěji se kontroluje stav brzdového obložení, v tomto případě tloušťka destiček. Pro tuto kontrolu je nutné zvednout auto a sundat příslušné přední kolo. Dále pro přístup k destičkám je nutno vyndat dvě závlačky (horní je na obrázku označena šipkou). Pozor po vyjmutí první závlačky může krycí plech vystřelit, nový je mírně napružen. Poté vyndáme druhou závlačku a je možné vyndat pomocí kleští, nebo sika kleští brzdové destičky.

POZOR pokud máte vyndané destičky nesmí se šlapat na brzdový pedál !!!
Vyndané destičky kontrolujeme pohledem, zda mají neporušenou celistvost (nedrolí-se) a dále kontrolujeme zda mají ještě dostatečnou tloušťku. Nová destička pro vůz Š120 má tloušťku 15mm a má dovolené opotřebení na 7mm, měřeno včetně kovové desky. Pokud se již destičky blíží konci je dobré je vyměnit a nenechávat to na poslední chvíli, do další kontroly by už nemuseli vydržet. Pokud se tloušťka pohybuje kolem minima hrozí u starších brzd její zadření. Pokud se destička sjede až na kov, brzda ztratí účinek, ozývají se hlasité zvuky kovového tření a hrozí poškození kotouče. Výměna se provede jednoduše tak, že místo starých destiček tam dáte nové. Poznámka je nutno měnit destičky na obou kolech přední nápravy současně. Pokud dáváte nové destičky je třeba zatlačit zpět písty, to se provádí sika kleštěmi, nebo šroubovákem opřeným o kotouč. Písty se musí zatlačit co nejvíce do třmenu až do krajní polohy. Zkušebně dáme destičku do třmenu, pokud destička nahoře a dole drhne, pročistíme tuto dráhu šroubovákem, většinou je pouze zanesená.
Když už je destička vyndaná zjistíme pohledem, zda nejsou poškozeny manžety. Pokud jsou zpuchřelé, nebo už vůbec nejsou na místě hrozí akutní nebezpečí zadrhnutí pístu a disfunkce brzd. V takovémto případě je vhodné zadat opravu servisu. Dále zkontrolujeme zda někde nevytéká brzdová kapalina, u pístů, nebo spojů trubiček a hadic.
Dále je na pořadu kontrol, kontrola kotouče. V místě vyndaných destiček prstem zkusíme přejet kotouč z obou stran, neměly by být cítit žádné rýhy, nebo vlny. Pokud je povrch kotouče nerovný je vhodné při výměně destiček, nechat kotouče přebrousit, nebo vyměnit za nové, tuto práci doporučuji zadat servisu(výměna kotouče), u přebroušení kotouče je to potom nutnost.
Další kontrolou kotouče je změření jeho šířky, nový kotouč má šířku 9mm, povolené opotřebení je na 7mm. Přebrus se dělá na 7,5mm.  Je vcelku normální, že kotouč na nečinných plochách mírně koroduje. Na činných plochách, tj. tam kde se na obvodu dotýkají destičky by žádná rez být neměla. Nakonec dáme zpět destičky, zasuneme spodní závlačku nandáme krycí plech a nasuneme druhou závlačku, závlačky nezapomeňte zajistit.

Při výměně destiček za nové, nebo kotouče je nutno počítat s menším brzdným účinkem, než se nové díly "zajedou" tj. několik desítek kilometrů.

Šťastnou cestu a mnoho bezpečných kilometrů přeje

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (29):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení