ŠKODA techweb [homepage]
Literatura
18. dubna 2000

Škoda Felicia a Octavia Kit Car

recenze knihy



 
Název knihy Automobily Škoda Felicia a Octavia Kit Car
Autor Mario René Cedrych
Formát  A5
Počet stran 200
Počet obrázků 110
Vydalo nakladatelství Grada
Vydáno v roce 1998 - první vydání
Autorizace knihy Škoda Auto a.s.
Cena 196 Kč

Úvod
Snad každý z nás si ještě pamatuje na dobu kdy byl malý a snil o tom jak jezdí jako závodní jezdec, a právě část z toho malého kluka přetrvala ve většině z nás až do dnešní doby, tedy je to alespoň vidět na silnicích. To ale nemá s opravdovým závoděním nic společného, pokud se tedy chcete podívat do závodní kuchyně je čas otevřít tuto knihu.

Obsah knihy
Ať už na naše Škodovky občas neškudlíme ostrým slovem, pořád je vyrábí automobilka s jednou z nejdelších tradic v historii. Sportovní historie automobilky je skoro stejně dlouhá, vždyť první sportovní úspěchy automobilky se datují k roku 1905. První "historická" kapitola se věnuje nejen výrobní historii automobilky, ale i jejím sportovním úspěchům během dlouhé historie. Popis je zhruba na stejné úrovni na jaké dostanete informace od průvodce v Škoda Auto Muzeu.
Druhá kapitola se zmiňuje o předpisech které platí pro závodní vozy, není samozřejmně možné auto upravovat libovolně. A právě o předpisech FIA a homologacích se můžete dočíst zde.
Tím končí teorie a můžeme jít na závodní Felicie. Postup výroby závodního vozu, od skeletu až po hnací hřídele je zde popsán. Čtenář si udělá představu o tom jak obtížná a náročná práce je výroba kvalitního závodního vozu. Některé věci jsou skutečně speciální a jejich popis lze těžko někde jinde sehnat, a i já jsem se z některých věcí poučil. Černobílé fotografie vhodně dokreslují text. Přehled technických dat vzbuzuje u některých položek obdiv ke konstruktérům, co se jim z třináctistovek podařilo dostat. Samozřejmně v knize jsou popsány všechny tři motorické varianty 1300, 1500 a 1600 ccm.  Jedinou drobnou chybku jsem našel, na fotografii hlavy  je zobrazena sériová hlava Š136. Výfuk a spojka se na původní už vůbec nepodobají, nároky závodního vozu jsou znát. Zajímavé jsou také informace o převodovkách jejich sestavení a převodech.
Octavia Kit Car je už od počátku odlišná, vývojem, který probíhal v automobilce, i výrobou která probíhá jiným způsobem. Podvozkové řešení, jeho robustnost ukazují na vynikající výdrž při náročném zatížení. Zajímavé jsou také úpravy vozu podle charakteru tratě, to se týká brzd, kol, pneumatik, převodů, tlumičů a mnoho dalších částí. Samozřejmně, že u závodního vozu je vždy na prvním místě motor, tomu je zde věnována zváštní pozornost. Dvoulitrový motor odvozený z Audi1,8 s pětiventilovou technikou podává výborný výkon a jeho technické parametry, stejně jako konstrukční řešení Vás určitě zaujmou. Pokud porovnám některé technické detaily uvedené v knize a současné je vidět, že vývoj vozidla neustále pokračuje a pokračovat bude. 
Zbývající část knihy se věnuje teamu kolem závodění, na veřejnosti se vždy představuje jen řidič, ale ve skutečnosti je to práce velkého teamu, které vyvrcholením je teprve vítěžný výkon vozidla a řidiče. Nejvíce informací zde lze nalézt o řidicích, a to jak o profesní tak o soukromé stránce. Armina Schwarze zde však nehledejte, jsou zde jezdci, kteří jezdili sezónu 97. Jednou z nejzajímavějších věcí zde je itinerář s poznámkami spolujezdce - navigátora, spolu s vysvětlením poznámek co znamenají, jinak garantuju Vám že bez vysvětlení je málokdo pochopí. Daný text pomůže čtenáři vžít se do atmosféry posádky. Závěr knihy patří výsledkům vozů Kit Car od roku 95 po rok 97.

Verdikt
V současné nabídce knih o sportovních vozech na trhu, je tato kniha vyjímečná, popisuje jak vozy, jejich technické parametry, výrobu, přípravu na soutěže, tak i lidi kolem a posádky. Je sice trochu škoda, že v knize nejsou obsaženy vozy WRC a novější posádky, ale to je vzhledem k roku vydání logické. Příjemné počtení všem závodníkům už od "dětství" přeje Chipmen.


Tuto knihu si můžete objednat na online stránkách GRADA.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku:




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení