ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
22. října 1999

Alarm

jednoduchý přehled funkcí alarmu a spojených zařízení



Co to je alarm ? Je to elektronické zařízení které má upozornit na neoprávněné vniknutí do vozidla (zde bych jen připomněl že kvůli častým alarmům špatně nastavených čidel apod. jsou již všichni vůči houkání alarmu imunní), často je kombinován i s imobilizérem kterého funkce je pokud někdo už neoprávněně vnikne do vozidla tak aby neodjel, proto mu imobilizer rozpíná různé životně důležité obvody jako zapalování atd. Jaké jsou alarmy, vpodstatě jsou dvou variant, jednoudušší, které mají jen skryté tlačitko a začnou houkat pokud je do nějakého času po vstupu do vozidla nevypne, a ty lepší (a dražší) jsou ty které mají dálkové ovládání. Alarm sám o sobě nic netuší o nějakém zloději, on má program podle kterého se řídí, a k tomu aby něco zjistil potřebuje čidla, základním čidlem jsou čidla spínací na dveřích a kapotách, reagují jednoduše na otevření sepnutím elektrického obvodu, dalším typem čidel jsou otřesová - ty obvykle způsobují nejvíce planných poplachů, stačí velký vítr nebo projíždějící nákladní automobil a už hlásí poplach, musí se u nich nastavit správná citlivost, jsou také jediným typem čidla které dokáže zaregistrovat vnější ohrožení vozidla (někdo odmontovává světla apod, za předpokladu že s autem trochu hýbe), posledním výkřikem v oblasti otřesových čidel je digitální filtr který má právě zabránit náhodným poplachům. Další typ čidla je ultrazvuk ten reaguje na pohyb uvnitř vozidla, nesmíte však nechat uvnitř psa, nebo otevřená okénka, vzhledem k tomu že některým lidem je nepříjemný tak by ho měli slušné alarmy při jízdě vypínat. Posledním ze standardní řady čidel je čidlo poklesu napětí, funguje na principu, že pokud se zapojí elektrický přistroj tak na baterii se sníží napětí (skokově, na pomalý úbytek nereaguje), dá se nastavit tak že reaguje už při rozsvícení stropních lampiček (otevření dveří). A teď něco málo o dálkových ovládáních v zásadě mohou být dvojího druhu, infra- přenáší povel neviditelným spektrem paprsků (na stejném principiu pracuje např. ovladač k televizi), nebo rádiové - přenáší povel pomocí radiových vln. Infra - je úzce směrové (nefunguje ze všech stran auta), má menší šanci odposlechu kódu a je méně používané - spíše u automobilek. Radio - má většinou dosah kolem 20 až  30 metrů, vysílá zpravidla na frekvenci 433Mhz důležité u něj je zda má plovoucí kód - ten značně ztěžuje práci zlodějům (pro vysvětlení já se alarmy zabývám, a odposlechnout kód a později až nebudete u vozidla ho tímto kódem odemknout je velice jednoduché - nevýhoda pevných kódů), plovoucí kód funguje na tom principu, že každý následující platný kód je jiný něž předchozí a je velice náročné tyto kódy rozluštit.

Nákup alarmu
Na co si dát pozor ? Alarm musí být na vozidla s ukostřeným pólem mínus a sítí 12V. Měl by mít dálkové ovládání s plovoucím kódem (viz výše), je záhodno aby v základní sadě byly aspoň dva typy čidel (př. dvěřní + ultrazvuk).Alarm by měl spolupracovat s jednotkou centrálů (i když je třeba hned neplánujete). Alarm by neměl mít velký odběr (jednotky mA max 60mA) - nesmíte zde zapomínat na to, že stále čerpá proud z baterie. Dalším bodem je zda jsou ochotni alarm namontovat, vždy to není nejjednodušší. A v neposlední řadě záruka ta by měla být aspoň rok, lepši fi dávají i tři roky. A nutné je taky se poptat na případný pozáruční servis.

Centrály
Co to jsou centrály ? Jejich přesný název zní centrální zamykání a odemykání vozidla. Ve skutečnosti je to dvě az pět serv na zamcích dveří spojených kabely, které ovládá centrální jednotka. Co to je Servo ? Servo je elektromotor který fizicky hýbe s tyčkou zámku. Co mají centrály za funkci ? Pokud odemknete nebo zamknete přední dveře klíčkem, nebo zevnitř - všechny ostatní dveře udělají to samé, připadně pokud máte alarm s dálkovým ovladáním tak se dá odemykání dveří propojit s dálkovým ovládáním alarmu. A co ceny ? Komplet elektronika +4 ks serva, kabely, + instalace stojí zhruba  3000-5000 Kč. Dají se samozřejmně sehnat sady i pro otevírání pátých dveří (zavazadlového prostoru),  pro Favorita - Octavii. Na starších vozidlech se zavazadlovým prostorem vpředu není možné k odemykání kufru využívat služeb centrálního zamykání a odemykání.

Imobilizér
Co je Imobilizér ? Je to elektronická jednotka, která při neoprávněném vniknutí do vozidla nedovolí vozidlo užít k jízdě. Tato jednotka může být mnoha provedení, může být integrována v alarmu, případně může existovat na dálkové ovládání, nebo na skrytý spínač. Možností je mnoho. Nejčastěji tyto jednotky rozpínají životně důležité funkce pro chod vozidla, jako je zapalování, přívod paliva (ovládání jednotky zapalování, nebo palivový ventil). Cílem všech těchto opatření je znemožnit nastartování motoru, případně znemožnit provoz motoru a tím pohyb vozidla vlastní silou. U imobilizérů se často hovoří o okruzích, každý jednotlivý okruh imobilizéru může většinou blokovat jinou důležitou funkci vozidla a tím snižovat možnost vyřazení imobilizéru z provozu zlodějem vozidla.

Pager
Co je to pager ? Je to dvojice elektronických zařízení, přenášejících informaci o poplachu vozidla k vlastníku Pageru. Systém se skládá z vysílače (radiového) umístěného ve vozidle a přijímače velikosti menšího mobilu, který má při sobě majitel vozidla. Zařízení samo o sobě slouží pouze k přenosu informace, tzn. že je nutné ještě informaci o nechtěném vniknutí nějak detekovat, proto Pager spolupracuje s alarmem - ten mu předává pokyny. V praxi to vypadá tak, že někdo vnikne do vozidla, alarm vyhlásí poplach (může nebo nemusí spustit sirénu), ale v každém případě informuje majitele pískáním vycházejícím z Pageru, který má u sebe, ten se poté musí rozhodnout jak postupovat dále. Pagery mají dosah okolo 1km záleží na okolí, na volném prostoru je to třeba i 2km a na sídlišti s mnoha zdroji rušení to může být jen 500 metrů. Pager je tedy užitečný doplněk alarmu.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (24):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení