ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
27. července 2000

Repase alternátoru

rozebrání, vyčistění, výměna ložisek, smontování



Celý postup je jednoduchý, nejdříve sundáme řemenici a ventilátor (takové to lopatkové kolo). Dále se vyšroubují tři šroubky co drží těleso pohromadě, jsou většinou velmi utažené. Opatrně alternátor  rozpůlíme tak, aby v zadní půlce zůstal rotor a statorové vinutí.


Připraveným háčkem a pojistkami z kousků drátu se opatrně zajistí uhlíky proti vysunutí a vyndá se rotor. Pak se vyšroubuje držák s diodami, sundají se matičky co jsou vzadu. Odpájí ze vnitř jeden drátek co vede z kontaktu v pouzdře na držák s diodami. Vyndá se statorový vinutí i s držákem diod. Pak vezmete "obal" alternátoru a ten už můžete vymýt v Arvě. Rotor stačí jen otřít. Statorové vinutí s diodami se opatrně vymyje v technickém benzínu. Když už je alternátor rozebraný doporučuji vyměnit ložiska a přebrousit sběrací kroužky rotoru. Ložisko v předním víku je přinýtované nýty 4x16 přes takovou plechovou příložku. Zadní ložisko je namáhané míň, je potřeba ho stahnout vhodným stahovákem z osičky rotoru.

Zpětná montáž se provádí následovně:  Do předního víka se vloží ložisko a na něj se nanýtuje příložka. Na osičku rotoru se opatrně nalisuje zadní ložisko. Očištěné statorové vinutí i s držákem diod vložíme  do zadního víka a přiletujeme drátek k fastonu, z venku nasadíme na svorníky podložky a přišroubujeme matky. Do držáků vložíme pružinky s uhlíky a zajistíme je proti vysunutí drátěnými pojistkami. Do misky pro ložisko zadního víka vložíme pružnou podložku a vložíme rotor. Nasadíme opatrně přední víko a celek lehce stahneme šrouby. Dotahujte stejnoměrně, aby se nezkřížil rotor a nedrhl o statorové plechy. Pokud se rotor volně otáčí, vysuneme pojistky které přidržovaly uhlíky. Na osičku navlékneme distanční kroužek, do drážky nasadíme pero a navlékneme ventilátor s řemenicí, nasadíme pérovou podložku a celek dotahneme maticí. Zkusíme zda se rotor protáčí lehce a zda nedrhne ventilátor o přední víko. Tím je montáž alternátoru dokončena, zbývá jen konečná montáž do vozu.

Typy ložisek:
Přední větší 6303-2RS
Zadní menší  6201-2RS

Složitost rozebrání alternatoru je možné rozeznat ze schématického obrázku jeho složení.

Autor článku: Charlie (Karel Baláč)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (13):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení