ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
22. října 1999

Akumulátor

popis, obecné rady, typy


Akumulátor je sekundární zdroj proudu, jeho hlavní funkcí je zajišťovat nastartování motoru a tudíž zapnutí primárního zdroje proudu alternátoru. Samozřejmně je také určen k napájení spotřebičů např. světel, přístrojů, alarmů apod. zařízení, pokud není v chodu motor. Ve vozidlechŠkoda se bez vyjímek používají olověné akumulátory. Podle provedení akumulátorů rozeznáváme dva druhy, starší typ s asfaltovoou nádobou byl těžký měl menší kapacitu (při schodných rozměrech) a potřeboval větší údržbu, novější typy (ať už domácí, či zahraniční) mají nádoby z polypropylénu, (šedá, mírně průhledná hmota), jsou lehčí mají větší kapacitu a potřebují méně často údržbu. Jako náhradní díl se dají sehnat pouze novejší typy akumulátorů, proto se starším typem nebudu vůbec zabývat.
Umístění akumulátoru je dáno z výroby a nelze jej měnit. Starší vozy Škoda s motorem vzadu měly baterii v příručním zavazadlovém prostoru za zadnímy sedčkami, novější vozidla(Favorit a dále) mají akumulátor umístěn v motorovém prostoru. Z výroby byly vozy osazovány těmito akumulátory:
Škoda 105, 120,130 12V 37Ah (AKUMA 6 NU 37)
Škoda 105, 120,130 12V 40Ah (AKUMA L1)
Škoda Favorit  12V 40Ah (AKUMA L1S)
Škoda Favorit (za příplatek, nebo u lepších typů výbavy) 12V 40Ah bezúdržbový (AKUMA L1W)
Bezúdržbový znamená, že po první rok provozu není nutné akumulátor kontrolovat, v následujících rocích už pro něj platí stejná údržbová kritéria jako pro ostatní.Bezúdržbovosti po první rok se dociluje sníženým zplynováním a nízkým samovybíjením.

Možnosti záměny akumulátoru při koupi nového, zejména jde o koupi akumulátoru s větši jmenovitou kapacitou, opačně to jest s menší kapacitou nedoporučuji. Obecně nastávají dvě hranice maximální kapacity akumulátoru, který je možné dát do vozu, první nakolik kapacitně velký akumulátor je schopen alternátor dobít při obvyklých jízdách (aby se stále jen nevybíjel), druhým omezením je velikost akumulátoru, například do vozů Š120 nelze dát větši akumulátor něž 44Ah, protože se zkrátka nevejde do kaslíku určeného pro baterku. U vozů s umístěním u motoru je řešení jednodušší zde se dají snadno umístit i baterie 55Ah. Alternátor 42A (resp.55A) dokáže spolehlivě nabíjet baterii 44Ah (resp. 55Ah). Pokud se tedy kapacity týká mohu vřele doporučit akumulátory 44Ah, jejichž cenový rozcíl oproti akumulátorům s kapacitou 40(37Ah) není velký. Větší (kapacitně) baterie nemají význam u vozidel, kde není kapacita navíc využita (silnější startér (1kw), vyhř.oken, příd.světlomety, a další elektrické přístroje).

Údržba akumulátoru
Jednou za čtvrt roku je vhodné zkontrolovat stav elektrolytu v článcích, hladina je viditelná z venku a na přední straně schránky akumulátoru jsou (většinou) ryska s označením MIN a MAX. Akumulátor se dolévá zásadně destilovanou vodou !!! Je vhodné akumulátor nabít na domácí nabíječce dvakrát ročně, nejméně však jednou před zimní sezónou. Jednou ročně je také vhodné očistit kontakty baterie a případně plochy potřít tenkou vrstvou tuku. Akumulátor je vždy nutné pečlivě přidělat do vozidla zpět.

Odpojování akumulátoru
Akumulátor odpojujeme vždy, když je nutná jeho kontrola a údržba, nebo při dobíjenía při opravných činnostech jinde na vozidle, které by mohli akumulátor poškodit, jako je např. sváření, úpravy elektroinstalace, výměna startéru. Při odpojování akumulátoru je NUTNÉ nejprve odpojit svorku mínus. Aby nemohlo dojítke zkratu mezi klíčem kterým povolujeme svorku plus a karoserií. Ten samý, ale opačný postup se používá při montáži, kdy je nutné jako první montovat svorku plus.

Nabíjení akumulátoru
Při nabíjení akumulátoru je nutné ho vyndat z vozu. Akumulátor je nutné nabíjet nabíječkou k tomu určenou napájenou ze sítě. Nutným předpokladem nabíječky je, že nabíjí na hodnotu proudu a nikoliv napětí jako např alternátor ve vozidle,také pro to nikdy nemůže správně seřízený alternátor plně nabít baterii, při ideálních podmínkách ji nabije tak na 85%. Zatímco tedy dobíječky omezující dobíjení proudem umožňují dobití na 100% (teoreticky). Akumulátor není vhodné nabíjet větším proudem než je jedna desetina jeho jmenovite kapacity, tj. 4A pro akumulátor 40Ah. Během nabíjení neotvíráme zátky, mohlo by dojít k "vyprskávání" z nádoby, která beztoho má odvetrávání. Při dobíjení akumulátoru je nutné zajistit koloběh vzduchu v místnosti dobíjení v akumulátoru totiž vznikají a z něho unikají třaskavé plyny.
 

Vlastnosti akumulátorů
Každý akumulátor trpí samovybíjením, proud, kterým se vybíjí je vetšinou tak malý že akumulátor by vydržel nabitý přes půl roku, při vybíjení velkým proudem, obvykle startování, se po delší době začne z desek uvolňovat ,který zvyšuje samovybíjení. Zde tedy startovatelnost motoru má přímý důsledek na životnost akumulátoru. Viděl jsem akumulátory, které po roce provozu po změření měly 40% jmenovité kapacity. Když už jsem nakousl problém tak taky doplním jak udržovat baterii pokudmožno co nejdéle v provozuschopném stavu. Startér používejte max. na 10 vteřin, pokud je potřeba ho použít znova počkejte minimálně 20 vteřin než začnete znovu spouštět. Pořiďte si batest s diodami a signalizátor rozsvícených světel. Batest vám ukáže kdy je potřeba dobít baterii, to je užitečné především v zimě, za provozu.motoru pak ukazuje, kdy spotřeba přístrojů přesáhla hranici schopnosti pokrytí alternátorem a přístroje začaly odebírat proud z akumulátoru (typicky v kolonách s puštěným větrákem a dalšímy spotřebiči při nízkých otáčkách motoru.  Mimo to batest dokáže indikovat správnou funkci dobíjení. Indikátor rozsvícených světel, který hlučně upozorní na rozsvícená světla při vypnutí zapalování, nebo otevření dveří, snižuje možnost úplného vybití baterie při opomenutí zapnutých světel při odchodu z vozu. Další vlastností akumulátoru je závislost kapacity akumulátoru na teplotě okolí, obecně platí, že čím vyšší teplota (pod nulou) tím menší je kapacita, např při -20st.C je to cca 70% kapacity a vzhledem k tomu, že dobíjení vozidla není sto dobít plně baterii a za ostatních specifických podmínek zimního provozu není problém se dostat ke kapacitě 50% jmenovité. Naopak stav nabití akumulátoru ovlivňuje teplotu při níž akumulátor zamrzá, jak uvádí následující tabulka:
 
Stav nabití  Teplota při níž zamrzá 
100% -65 st. C
50% -40 st. C
0% -10 st. C

Nabití akumulátoru se měří tzv. hustoměrem, který ukazuje měrnou hustotu elektrolytu, toto měření se má provádět při teplotě okolí 20 st. C.
 
Stav nabití Měrná hustota elektrolytu (gcm-3)
100% plně 1,28
50% napůl 1,23
0% vybit 1,14

Konec životnosti
Akumulátor vhodný vyměnit za nový poznáme uživatelsky především podle ztíženého startování v zimě. Na dně je vidět kal a desky viditelné po vyndání víček jsou pokroucené. Stoprocentní zjištění lze dokázat pouze při vyndání akumulátoru z vozu nabití na plnou kapacitu a změření hustoměrem na elektrolit. Pokud ukazuje skoro stejně jako u vybité baterky, nebo je přimo v poli ihned dobít je baterka zralá na výměnu. Jiným případem snadno zjistitelným je, stav baterie, kdy ta má zhruba o dva volty méně než má mít,kontrola tohoto stavu se provádí při otevřených víčkách baterie, kyd při nabíjení jeden článek neplynuje (neutvářejí se v něm bublinky), baterie s vadným článkem je neopravitelná. Pokud je baterie po nabití v pořádku je nutno hledat závadu jinde např. na dobíjecí soustavě. V případě, že je nutno akumulátor vyměnit je v současné době dostatečný výběr značek a typů z kterých je možno vybírat, v případě, že nechcete mít žádné problémy zvolte akumulátor se stejnými parametry jako ten co tam máte, jinak vám samozřejmně jistě rádi prodavači doporučí nějaký vhodný akumulátor do vašeho vozu, pamatujte však na výše zmíněné možnosti záměny akumulátorů za jiné typy rozměrově a kapacitně.
 
 

Co dělat pokud jsem zapomněl zapnutá světla a vybili mi akumulátor ?
Baterii vyndat z vozidla a doma v klidu nabít počítejte s nabíjecím časem tak o třetinu delšim než obvykle. Tuto operaci je nutné provést ihned po vybití bateri, nejpozději  druhý den. Pokud se tak stane později např. za týden sníží se značně kapacita baterie, zatímco v případě pokud se to odchytí včas tak je snížení kapacity neměřitelné.
 

UPOZORNĚNÍ pro majitele alarmů a jiných zařízení, která nepřetržitě odebírají proud z akumulátoru, přesvědčete se u prodejce (při koupi) zda toto zařízení nemá nadměrnou spotřebu, prodávají se i alarmy, které během 14 dnů dokáží vybít standartně nabitý akumulátor !!!

Umístění akumulátoru u vozů Škoda 105-Rapid, celkem bly dvě varianty umístění, obě byly za zadnímy sedačkami v příručním zavazadlovém prostoru, lišily se pouze hloubkou zapuštění kaslíku baterky starší typ (A) měl akumulátor zapuštěný úplně tzn. že nevyčníval nad spodní část zavazadelníku, nový kaslík B  (provedení od roku 84) je zapuštěný napůl, změna byla provedena pro možnost montování zadních vlečených náprav. Výhodou novějšího kaslíku je snadnější vyndavání baterie, nevýhodou omezení prostoru a využití příručního zavazadelníku.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (14):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení