ŠKODA techweb [homepage]
Nápravy
21. září 2000

Tlumiče Š120-136

popis, typy, výměna


Tlumiče byly během výroby produkovány mnoha typů jejich přehled je v tabulce, přední a zadní tlumiče jsou nezáměnné a zadní tlumiče jsou dále rozdílné pro zadní kyvadlovou a vlečenou nápravu. Jinak se tlumiče liší pouze charakteristikou a sílou tlumení. Tlumiče jsou teleskopické, dvojčinné kapalinové, přední s ochranným krytem. Neměli by se roztahovat a stahovat v jiné než svislé poloze. Prvovýrobce tlumičů byl PAL. Kontrolní servisní interval tlumičů je stanoven výrobcem na 20.000 km. Dnes již není potřeba tlumiče kontrolovat na stolici, stačí zajet do servisu kde jednoduchým úkonem zjistí jejich účinnost a následně doporučí zda jsou už k výměně nebo ještě mohou být na vozu (viz např. článek). Starší tlumiče je možno nechat renovovat, nebo vyměnit za nové. Při výměně za nové je vždy nutno dodržet typ který do vozu patří, dále je vhodné vyměňovat vždy aspoň oba tlumiče na jedné nápravě, nejlépe pak všechny čtyři. Nefunkční tlumiče mají přímý vliv na opotřebení ostatních částí vozu, především na pneumatiky které se nerovnoměrně sjíždějí.

Na obrázku je zadní tlumič pro vlečenou nápravu, s namontovaným spodním držákem.

Přehled zadních tlumičů
Montovány nápravy typ výrobní číslo zdvih MM síla stlačení N síla roztažení N náplň cm3
do 9/79 kyvadlová T26x175 443.621-247.001 175 461 +/- 69 932 +/- 93 160
od 10/79 kyvadlová T26x175 443.621-247.002 175 500 +/- 75 1200 +/- 130 160
do 7/84 vlečená T26x200 443.621-248.000 200 500 +/- 70 1000 +/- 100 180
od 8/84 vlečená T26x200 443.621-248.001 200 350 +/- 55 1150 +/- 115 180

Přehled předních tlumičů
Montovány  vozy typ výrobní číslo zdvih MM síla stlačení N síla roztažení N náplň cm3
do 9/79 PT26x110 443.621-215.000 110 461 +/- 69 1059 +/- 108 100
od 10/79 Š105/120 PT26x110 443.621-215.001 110 500 +/- 75 1300 +/- 130 100
do 7/84 Garde PT26x110 443.621-215.002 110 350 +/- 53 1250 +/- 125 100
od 8/84 Š130, Rapid, 135, 136 PT26x110 443.621-215.001 110 500 +/- 75 1300 +/- 130 100

Poznámka: Zadní tlumiče pro první vozy Garde s vlečenou nápravou neměli integrovány doraz, proto zde musí být ještě textilní nebo kovový spodní doraz.

Výměna tlumičů
Výměna tlumičů je poměrně jednoduchá záležitost na krátkou dobu.Výměna předních tlumičů: Nejprve uvolníme horní uchycení přístupné ze zavazadlového prostoru pod kobercem (viz obr) klíčkem si přidržíme pístnici aby se nám neprotáčela a uvolníme matice (matici). Povolíme spodní část, tj. dva šrouby na držáku tlumiče. Dále sundáme kolo ,což není nutné pouze vhodné pro lepší manipulaci, pokud máte k dispozici např. rampu tak je to zcela zbytečné, a heverem nadzvedneme spodní rameno. Tlumič stáhneme a vysuneme dolů. Montáž nového tlumiče je opačná k demontáži. Pozor na spodní šrouby, často jsou zarezlé a jejich utržení, případné utřžení matice nabodované ve spodním ramenu způsobí nepříjemné komplikace, proto je lepší dopředu použít nějaký pomocný prostředek WD spray, červenou brzdovku, šroubík apod.


Zelenými šipkami jsou označeny horní úchyty tlumičů v karosérii.

Spodní dřžák předních tlumičů trpí často korozí, proto je vhodné ho při výměně tlumičů vyměnit také.

Výměna zadních tlumičů je obdobná, nejprve povolíme horní uchycení, přístupné po odkrytování v příručním zavazadlovém prostoru (viz obr). Klíčkem si přidržíme pístnici aby se neprotáčela a povolíme matice (matici). Vozidlo zvedneme a odmontujeme kolo (opět platí pouze pro lepší manipulaci, pokud máte k dispozici rampu, nebo nájezdy není vůbec třeba kolo sundavat).  POZOR u vlečené nápravy tlumič zároveň funguje i jako spodní doraz, proto je nutné rameno zvednout heverem, nebo počkat s uvolněním horního uchycení až po podložení ramene. Povolení spodních šroubů je často problematické, ale dají se většinou lehce strhnout, proto je dobré mít již připravené nové náhradní i s matkami. Dále tlumič stáhneme a vytáhneme směrem dolů, pokud nám nestačí prostor pod vozidlem pro vytažení, hydraulickým heverem mírně přizdvihneme rameno. Montáž je opačná k demontáži.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (10):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení