ŠKODA techweb [homepage]
Ostatní
6. listopadu 2000

Crash test Škoda Fabia

bezpečnost vozu dle NCAP


Bezpečnost automobilů se dnes hodnotí podle velmi přísných kritériií. Většina výrobců automobilů se snaží každý nový vůz udělat pokudmožno bezpečnější než ty starší. V módě dnes jsou Airbagy, předpínače, programovatelné upoutání, ovládané opěrky, deformační zóny, abs, řízený podvozek a mnoho dalších aktivních i pasivních prvků bezpečnosti. Nové vozy Škoda jsou mnoha z nich vybavovány, především ve vyšších výbavách. Dnešní článek se bude věnovat výsledkům crash testu Fabie.

Test byl proveden podle NCAP (New Car Assessment Program), tyto testy jsou v současné době asi nejobjektivnější. Přesné hodnocení je zaručeno standartizací hodnocených údajů u všech vozidel viz stránka.   Testován byl vůz Škoda Fabia 1.4 Classic, při střetu s pevnou překážkou v rychlosti 55 km/h.
Vůz Škoda Fabia získal při čelním a bočním nárazu hodnocení , tedy jedno z nejlepších ve své třídě. Ochrana chodců při nárazu již není tak dobrá a vůz zde získal hodnocení . Čelní náraz byl hodnocen 12 body (75%), boční náraz 14 body (78%), celkově vůz dostal 26 bodů (76%).


Zde na obrázku mapa zasažení řidiče při čelním nárazu (vlevo) a bočním nárazu (vpravo).
Význam barev, zelená bez zranění, žlutá lehké zranění, oranžová střední zranění, červená těžké zranění.


Na obrázku mapa zasažení spolujezdce při čelním nárazu bez airbagu (vlevo) s airbagem (vpravo).

Pro porovnání jsem použil tři vozy stejné třídy,
Fiat Punto 1.2
Renault Clio 1.2
Toyota Yaris 1.0
 
Vůz hodnocení přední náraz hodnocení boční náraz celkové hodnocení
Škoda Fabia 12  (75%) 14 (78%) 26 (76%)
Fiat Punto 11 (69%) 15 (89%) 26 (76%)
Renault Clio 11 (69%) 15 (83%) 26 (76%)
Toyota Yaris 13 (81%) 16 (89%) 29 (85%)

Jak je vidět ze srovnání špice třídy je celkem vyrovnaná.

Překlad doprovodného textu (neručím za úplnou přesnost)

Obecně
Vůz je sériově vybaven pouze airbagem pro řidiče, airbag spolujezdce je volitelný. Airbagy nejsou vypínatelné. Výtky byly směřovány k špatné činnosti uchycení sedačky, a špatnému značení na kterých místech je možno sedačku přepravovat. 

Čelní náraz
Řidičův airbag pracoval dobře a ochránil hlavu a hrudník. Bezpečnostní pásy s předpínačem také fungovaly dobře. Nohy řidiče byly dobře chráněny, možné zranění však mohou způsobit tvrdé konstrukce pod palubní deskou. Střední zadní, pouze dvoubodový pás může způsobit těžká páteřní a břišní zranění.

Děti
Je nutno brát vážně riziko airbagu při přepravě dítěte na sedadle spolujezdce. Málokdo zřejmně porozumí odstranitelnému štítku na předním skle který dle soudu nedostatečně vysvětluje možnost těžkého zranění, nebo smrti. Škoda používá zádržné systémy sedaček vyvinuté pro VW a jejich implementace v tomto vozu nepracovala dobře.  Ve skutečnosti čelní náraz do stěny vyhodil dítě ze sedačky (sedačka Britax Romer Prince pro dítě váhy 9-18kg s figurínou 18 měsíčního dítěte). Při následujícím testu se zjistilo, že tento zádržný systém není odsouhlasený pro Fabii. Informace v literatuře dodané k vozu byly schledány nedostetečnými ohledně informací o možných následcích použítí (možností použití) dětských sedaček.

Chodci
V tomto směru je Fabia velmi podobná ostatním vozům této velikosti. Většina plusu při střetu s chodcem vzniká měkou kapotou. Zbylá část automobilu, tedy především přední část byla velmi tuhá a způsobovala těžká zranění.
 

Použité materiály
Výsledky testů NCAP Fabia, Clio, Punto, Yaris


Oficiální vyjádření Škoda a.a.s. k výsledkům testu NCAP, dotaz byl směřován na dětské zádržné systémy.

"I pres excelentni celkove vysledky crasch testu vozu Fabia, byl vysledek testu detskeho zadrzneho systemu sedacky ISOFIX neuspokojivy.Pri zpetnem odrazu vozidla od bariery doslo k nezadoucímu pohybu figuríny(simulujici l,5 rocni dite,umistene v testovane sedacce.) Prestoze chovani figuriny neni identicke s chovanim cloveka pri skutecne dopravni nehode a pri narazu nebyly zaznamenany zadne kritické hodnoty zvyseneho zatizení figuriny, rozhodla se Skoda Auto, nebot pro nas je bezpecnost nasich zakazniku a jejich deti nejvyšší prioritou, uvedenou detskou sedacku pro vuz Skoda Fabia nenabizet. Zakaznici, kteri si detskou sedacku ISOFIX jiz zakoupili, budou vyzvani, aby kontaktovali sveho autorizovaneho obchodnika za ucelem vymeny uvedene sedacky ISOFIX za detskou sedacku Bobob."

SKODA AUTO a.s.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (3):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení