ŠKODA techweb [homepage]
Motor
8. ledna 2001

Minerální motorové oleje

klasifikace, popis


Moderní osobní automobily se vyznačují stále častějším uplatňováním řady náročných konstrukčních prvků,se kterými se až donedávna bylo možné setkat pouze u nejdražších cestovních,špičkových závodních a sportovních automobilů.Proto se také stále zvyšují nároky současných typů automobilů na užitné vlastnosti olejů.Na trhu jsou nabízeny stovky druhů olejů a tak volba konkrétního oleje pro určitý typ vozidla může být dost složitou záležitostí.
Výrobci olejů respektují všechny požadavky výrobců automobilů na kvalitu olejů.Snaží se přitom,aby vyráběný olej splňoval současně požadavky pro co nejvíce typů automobilů.Výsledkem je,že kvalitní motorový olej je použitelný pro většinu typů vozidel z kategorie,pro kterou je určen(osobních nebo nákladních,zážehových nebo vznětových) a pouze vynímečně předepisují výrobci pro některý typ speciální olej s ohledem na zvláštnosti motoru ev.převodovky.
Při volbě vhodného druhu oleje podle tabulek doporučených maziv,je vhodné brát v úvahu i klimatické podmínky zeměpisné oblasti,kde bude vozidlo provozováno a to především tehdy,jedná li se o oblasti s velmi nízkými teplotami.Není li v takovém případě vybrán olej s odpovídající úrovní nízkotepelných vlastností,lze motor jen s velkými obtížemi(zvláště po nočním stání venku) nastartovat.
Výrobci automobilů uvádějí doporučené oleje v návodu k obsluze,který je základní aplikační směrnicí.Existují tři hlavní systémy,kterých automobilky v praxi užívají(podle mého názoru pro praxi plně stačí užívat dva-SAE a API,viz dále).

V moderních automobilech jsou uplatněny převážně čtyřdobé motory zážehové(benzín,plyn),atmosféricky plněné i přeplňované .Nezanedbatelný podíl tvoří i čtyřdobé motory vznětové(naftové),atmosféricky plněné,ale i přeplňované ovšem s daleko větším podílem než zážehové.Právě motory přeplňované kladou ty největší nároky na motorový olej,protože pracují s vyššími měrnými výkony,které se projevují podstatně vyšším tepelným a oxidačním namáháním motorového oleje.

V Evropě se dnes používají současně zejména tyto klasifikační systémy:
A) Viskozní klasifikace SAE,podle Society of Automotive Engineers(Společnost automobilních iženýrů)
B) Výkonnostní klasifikace API,podle americké organizace American Petroleum Institute (Americký petrolejářský institut)
C) Výkonnostní klasifikace ACEA(dříve CCMC),podle Association des Constructeurs Europeans d'Automobiles (Asociace evropských výrobců automobilů).

Mimo těchto klasifikací zpracovali někteří významní výrobci motorů své vlastní požadavky na motorové oleje,vyžadující splnění konkrétních podnikových norem.
Jedná se například o specifikace:
Koncern Volkswagen-normyVW 500.00,VW 501.01,VW 505.00
Koncern Mercedes Benz-normy MB Blatt226.x,MB Blatt 227.x,MB Blatt 228.x
Dále bývají ještě uvedeny specifikace americké armády MIL-L-................
 

VISKOZITNÍ KLASIFIKACE SAE.
Dělí oleje do dvou základních skupin:letní -zimní.

LETNÍ oleje-určené pro provoz v letním období.
Dělí se do šesti klasifikačních tříd,tyto třídy se označují číslicí,a to 20,30,40,50,60.U nás se používá pouze 20,30,40,50.Tyto číslice označují mezní hodnoty (tepelné,ale neoznačují hodnotu°C),kdy má ten který olej plnou mazací schopnost.
20 znamená,když klimatické podmínky převážně nevystoupí nad 10°C
30 --------------------------------------------------------------------------------------- 20°C
40 --------------------------------------------------------------------------------------- 30°C
50 --------------------------------------------------------------------------------------- 40°C

ZIMNÍ oleje-určené pro provoz v zimním období,označují se přidáním písmene W(winter-zima).Dělí se také do šesti klasifikačních tříd-0W,5W,10W,15W,20W,25W.Číslice opět označují mezní hodnoty.
0W znamená,že motor lze ještě nastartovat při teplotě pod -30°C
5W ----------------------------------------------------------------------- -25 až-30°C
10W ----------------------------------------------------------------------- -20 až-25°C
15W ----------------------------------------------------------------------- -15 až-20°C
20W ----------------------------------------------------------------------- -10 až-15°C
25W ----------------------------------------------------------------------- -5 až-10°C

Současným trendem je používání celoročnich olejů,které v sobě spojují vhodné nízkoteplotní vlastnosti (dobrá startovatelnost v zimě) a zároveň dostatečnou mazací schopnost při vysokém namáhání motoru a vzsokých okolních teplotách v letním období.Tyto oleje se označují smíšeným číselným označením např.5W-40,kde 5W označuje viskozitu v nízkých teplotách a 40 označuje viskozní vlastnosti ve vysokých teplotách.Olej 5W-40 je tedy určen pro klimatické podmínky od -25až-30°C do +30°C.

KLASIFIKACE PODLE SAE JE TEDY VISKOZITNÍ NIKOLI VÝKONNOSTNÍ.
 

VÝKONNOSTNÍ KLASIFIKACE API.

Klasifikační symbol této americké normy se skládá ze dvou písmen,a rozděluje oleje do dvou skupin.
První písmeno: -"S"(service) -oleje vhodné pro zážehové (benzinové) motory -"C"(comercial)-oleje vhodné pro vznětové(naftové)motory. Druhé přídavné písmeno určuje výkonnostní úroveň daného oleje.Používají se písmena v abecedním pořadí a to v sestupném pořadí,čím je písmeno níže v abecedě tím je olej kvalitnější.

Klasifikace API pro zážehové motory-charakteristika.
SA -oleje pro málo zatěžované motory(rok výroby 1940-50)
SB -středně legované motorové oleje s přísadami proti stárnutí,korozi a opotřebení.Pro málo zatěžované motory(rok výroby 1956-60)
SC -oleje s přísadamí proti stárnutí,korozi,opotřebení a proti tvorbě vysokoteplotních úsad a proti nízkoteplotních kalů (rok výroby 1964-67)
SD -oleje pro zvýšené požadavky stanovené výrobci automobilů v letech 1968-71(od roku výroby 1968)
SE -oleje pro velmi vysoké namáhání(Stop and Go provoz).Splňují požadavky výrobců motorů od roku výroby 1971.
SF -oleje pro velmi vysoké zatížení (Stop and Go provoz).Splňují požadavky výrobců motorů od roku výroby 1980.Překračují úroveň skupiny "SE" pokud jde o oxidační stabilitu,protioděrové schopnosti a odolnost proti tvorbě kalů.
SG -oleje splňující nejtvrdší požadavky na sníženou tvorbu kalů,protioděrové schopnosti,opotřebení a také na schopnost rozpouštět již usazené kaly.Splňuje požadavky výrobců motorů od roku výroby 1988.
SH -oleje splňující nejtvrdší požadavky jako "SG" plus stálost výkonnových parametrů po celou dobu životnosti v motoru.Splňuje požadavky výrobců motorů od roku výroby 1994.

Klasifikace API pro vznětové motory-charakteristika.
CA -oleje pro málo zatěžované motory.(rok výroby 1940-60)
CB -oleje pro motory s nízkým až středním zatížením,jsou vhodné pro použití paliva s vyšším obsahem síry. (rok výroby 1949-64)
CC -oleje pro střední a těžké provozní podmínky,vhodné také pro přeplňované motory(rok výroby 1964-70)
CD -oleje pro vysoce zatěžované motory,zejména přeplňované(rok výroby 1970-79) CDll-oleje jako "CD" určené pro dvoudobé motory(test na motoru Detroit 6V-51T)
CE -oleje pro těžce namáhané a rychloběžné motory,zejména přeplňované(rok výroby od1983)
CF4-oleje pro moderní vysoce přeplňované,čtyřtaktní motory,určené zvláště pro těžké tahače v dálničním provozu(rok výroby od1990).

Z tohoto přehledu klasifikačních tříd je patrné,že nejlepší pro určení jaký olej použít pro ten který motor je kombinace viskozitní a výkonnové klasifikace.
 

VÝMĚNNÉ LHŮTY MOTOROVÝCH OLEJŮ

Výměnné lhůty motorových olejů se řídí zejména podla kvality filtrace oleje.Například u motorů automobilů Škoda,kde u starších modelů byl motor vybaven pouze obtokovou (paralelní)fitrací,je nutno dodržet výměnnou lhůtu 5 000 km.Naproti tomu u novějších modelů,kde byla zavedena plnoprůtoková filtrace,se interval výměny oleje prodloužil až na 15 000 km(za předpokladu použití kvalitního oleje např SAE 15W-40,API SG-CF4).
Zde je nutno podotknout, že interval použití oleje v motoru lze prodloužit, každý dealer solidní olejářské firmy má možnost provést rozbor použitého oleje a určit zda je možné interval výměny prodloužit. Z rozboru je patrné v jakém stavu je motor,rozbor obsahuje zkoušku na nespálené uhlovodíky(tedy palivo),karbony,mechanické otěry.
Zkušený mechanik dokáže podle tohoto rozboru určit co se v motoru děje a včas odstranit závadu.
Zkušenost z praxe použití motorového oleje (AGIP 15W-40,SG-CF4) v provozu dálkové kamionové dopravy je taková ,že interval výměny se prodloužil až na 60 000 km(pochopitelně s doplňováním spotřebovaného oleje). Po ujetí 20 000 km následoval rozbor.
Rozbory jsou vhodné zejména pro vznětové motory,ale nejsou na škodu ani u zážehových,je to významný doplněk v péči o automobil.
Z praxe se ani nedoporučuje,pokud byl motor v provozu na méňe kvalitní olej,přechod na vysoce kvalitní oleje se schopnostmi rozpouštět usazené karbony. Toto je část týkající se minerálních motorových olejů, dalším vývojovým stupňem jsou polosyntetické a syntetické oleje určené pro nejvyšší tepelné a tlakové namáhání.

Autor článku: JC (Jiří Čipera)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk


ČIPERA OLDTIMER renovace auto a moto veteránů,výroba kopií a replik veteránů,Sobčice 45 tel.0602 64 25 09

Komentáře k tomuto článku (8):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení