ŠKODA techweb [homepage]
Motor
12. února 2001

Hliníkové rozvodové tyčky

jejich dodatečná montáž na motory 135/136


Hliníkové rozvodové tyčky montoval výrobce ve zvláštní výbavě proto se může stát že je u svého motoru máte, ale byla by to velká náhoda. Po sejmutí víka ventilů to bezpečně poznáte, neboť jsou vzhledově odlišné. U motorů 742 se nemontovaly vůbec.

Použití:
Osobní automobily ŠKODA FAVORIT 135/136 (781), FORMAN 135/136 (785), PICK - UP 135/136 (787); ŠKODA RAPID 135/136 {742), ŠKODA 135 GL a ŠKODA 136 GL (742) - s hliníkovou osmikanálovou hlavou válců. Použití je homologováno pro uvedené typy.
Konstrukční uspořádání a použité materiály optimálně vylučují tepelné dilatace (délkové změny) součástí motoru, které ovlivňují ventilovou vůli na chladném a prohřátém motoru. Při použití hliníkových rozvodových tyček u sacích ventilů se hodnota nastavené ventilové vůle mění jen v nepatrném rozsahu celého teplotního režimu motoru . (U výfukových ventilů jsou jiné tepelné poměry a proto jim přiřazené rozvodové tyčky mohou zůstat ocelové).

Přínos:
tišší chod motoru,
zvýšení životnosti součásti rozvodového mechanismu motoru
spolehlivý start i při nízkých teplotách
nižší obsah škodlivin ve výfukových plynech.

Mnou ověřený přínos
tišší chod motoru v celém rozsahu otáček

Montáž:
Při dodatečné výměně ocelových tyček za tyč-ky hliníkové uvolníme - po sejmutí víka hlavy válců šrouby vahadel sacích ventilů (pořadí od čerpadla chladicí kapaliny - 2, 3, 6, 7) natolik, aby původní tyčky bylo možné vyjmout. Při vkládání tyček hliníkových odsuneme postup-ně vahadla po čepu vahadel stranou - umožňují to pružiny mezi vahadly. Při dobře usazených rozvodových tyčkách seřídíme ventilovou vůli při teplotě motoru i okolí 20° ± 3°C. U ventilů výfukových zůstává předpis hodnoty vůle 0.20 mm, u sacích ventilů s použitím hliníkových tyček je předepsaná vůle 0.25 mm.

Po namontování  hliníkových rozvodových tyček na mého Favorita (r. v. 1990) mne překvapila nižší hlučnost rozvodového mechanismu v celém rozsahu otáček. Rozdíl je opravdu překvapivý a rozhodně stojí za těch 265 Kč. Cena je za sadu na jeden motor.
Montáž vřele doporučuji.

Autor článku: ŠB (Štěpán Březina)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (42):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení