ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
22. října 1999

Oprava konzoly zadního tlumiče

vozů Škoda 105 - Rapid


Jedno známé pořekadlo říká, že co oči nevidí to srdce nebolí. Dovolil bych si ho aplikovat na auto, kde mnoho lidí neví k čemu jsou v autě stabilizátory a tlumiče a je jim to v podstatě jedno. tento článek se bude zabývat opravou usazení zadního tlumiče a pružiny v karoserii, a je určen jen zkušeným opravářům - mechanikům. Nejdříve trochu teorie poplatné pro vozy Škoda 105-Rapid, jak je to u předchozích typů řešeno nevím. Váha vozidla není přenášena přímo na osy kol, ale je zde použito prvků, které mají za účel korekci výkyvů kola tj. vinutých pružin a tlumičů. Já se teď konkrétně budu zabývat  horním uchycením zadních pružin a tlumičů. Je zřejmně konstrukční vadou špatné uchycení konzoly (zvonu) do karoserie. Při provozu dochází k ustřižení šroubů a to většinou dvou protilehlých. (POZOR u některých aut byly standartně montovány pouze dva šrouby!) Zbylé dva šrouby pak přenášejí větší síly do karoserie a v některých případech ani oni nevydrží, obrázek jak to potom v karoserii vypadá najdete někde stranou tohoto odstavce. Většinou jsem se s touto závadou setkal u vozů s vlečenou zadní nápravou a především se sportovnímy tj. tužšímy tlumiči.

Diagnostika - při jízdě, především při změnách náklonu (zatáčky) se ozývá skřípavý zvuk od motoru, je v kabině vcelku dobře slyšitelný, v případě že jsou urvány všechny čtyři šrouby, tak stále vypadává jinak dobře držící plastová zátka přístupu k tlumiči z příručního zavazadlového prostoru. V případě vlečených ramen (dorazů v tlumiči) a utržených všech čtyřech šroubech také při zvedání auta poloosa dosedá až na vzpěrné rameno. Případně při vymontování tlumiče a pružiny je možné opticky, nebo hmatově zkontrolovat přítomnost všech čtyř šroubů

Oprava: jednodušší poustup oprav pro vozy s "pouze" dvěma ustřiženými šrouby, zbytky šroubů je nutné označit uprostřed důlčikem, dále vyvrtat zbytky šroubu vrtákem pr.6,5 v případě že se trefíte, tak se vám podaří odvrtáním odstranit i zbytky starého šroubu, dále je nutné závítníkem 8 (3) protáhnout matku navařenou v karoserii. Našroubování a dotažení šroubu už je pak dětinsky snadné, pouze doporučuji použít pevnostní šrouby, ty mají daleko menší šanci na podobné "přestřižení".

Oprava vytržených částí karoserie, kde byly původně navařeny matky spočívá v provrtání karoserie v místech kde původně byly díry o patro výše, tzn. buď až do příručního zavazadlového prostoru, nebo k motoru. POZOR je nutné dávat u vnějších děr a směřovat je dovnitř vozu, jinak by také mohli vylézt v podběhu zadního kola. Dále je nutné na horní straně dát odpovídající podložky pro přenos sil do karoserie, tj.siřší podložky pod šrouby, nebo vyrobit podložky vlastní. Výsledek, který je pak vidět z příručního zavazadlového prostoru je na obrázku u tohoto odstavce.

Úplně jinou možností je také navaření matek s kusy plechu zpět na původní místa, ale vzhledem k velice omezenému prostoru a nutnosti výroby speciálních polotovarů to vidím spíše jako méně přístupnou možnost opravy.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku:




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení