ŠKODA techweb [homepage]
Ostatní
11. dubna 2001

Jak se jezdí jinde, Egypt.

i červená je zelenou


Pokud porovnáme egypt v souvislosti s automobilismem s evropou potažmo českou republikou najdeme hodně rozdílů a málo schod. Rozdíly jsou tak velké že evropanovi činí velké problémy jezdit ve zdejším provozu. Pro záčátek můžeme vzít legislativu, pro řízení vozidla je zde potřeba mezinárodní řidičský průkaz, pokud ho nemáte můžete si udělat místní, stojí to jen trochu času a pěněz, testy vůbec nemusíte umět akorát se kouknou zda jste schopni se rozjet a zastavit a to stačí. Mimoto za můj pobyt v egyptě mě žádný policista nestavil ani nechtěl vidět doklady, akorát se semtam zeptali kam jedu na checkpointech. Co že je to checkpoint ? To jsou zpomalovací pásy policisté "kontrolují" provoz, především pak turistické autobusy. Policisty je zde vidět velmi často, ne jako v praze kde člověk hodinu prochází žižkovem a karlínem a nevidí ani jednoho. Téměř na každe křižovatce stojí policejní vozidlo a policisté, často zde mají jestě obrněné postavení, nebo klasickou betonovou kukaň na nožce ze které kouká pouze hlaveň automatu. To je taky změna oproti naší policii, nikdo tam nemá pistoli, všichni policisté jsou vyzbrojeni automatickými zbraněmi, vzláště pak dobře vypadají policisté v převlečení do civili u památek s uzi pod sakem (:))) Tak zpět ale od malého odbočení, policistů je zde velmi mnoho, ale přiliš do provozu nezasahují, či spíše vůbec ne.


Policejní hlídky a vozidla jsou všude, často i obrněná.

Jak se řídí
Základním pravidlem řizení je, že zde nejsou žádná pravidla, alespoň jsem na nijaká nepřišel. Mohu uvést několik běžně se stávajících situací:
Taxi nebo malá vw dodávka zastaví, ne ovšem u kraje vozovky, ale hezky u prostředku a lidé vystupují a nastupují, ostatní objíždějí a troubí. - Zastavit můžete zřejmně kde chcete.
Dva proudy stejným směrem, značeny na vozovce stejně jako u nás, ovšem nezávisle na pruzích zde jeli někdy dokonce čtyři vozy vedle sebe, v případě že jede pouze jeden tak čáry na vozovce bere jako vodící tj. jezdí po jejich středu. - Pruhy nepruhy jedu kde se mi líbí.
Křižovatky - semafory se ignorují, podle egypťana se kterým jsem se tam zakecal to funguje takto - zelená jedu, oranžová jedu, červená rozhlédnu se a jedu. Na křižovatkách má prostě ten vetší či více troubící přednost. - Ideální pro barvoslepé řidiče obrněné vojenské tatry 8x8.
Předjíždět můžete kdy a kde chcete nejlépe pokud jede něco v protisměru, pak hlavně nesmíte zapomenout zatroubit.
Světla se v noci zásadně nezapínají, když tak maximálně obrysová. Vyjímku tvoří pouze ti kdo jezdi s celým rozsvíceným stroměčkem. Slušností je pozdravit dálkovými každého protijedoucího.  Řeknu Vám, že auto které v noci ani nevidíte (neosvětlené) když na chvilku rozsvítí dálkové tak vy asi tak 20 vteřin nevidíte vůbec nic... Ovšem komu to vadí, že ?


Křižovatka v Káhiře, všichni mají "zelenou".


Dva autobusy přimáčkly dva osobní vozy, větší zde mají přednost...

Na silnici je často možné potkat osla velblouda, nebo koně případně i s nějakým potahem či kočárem. Bohužel se většinou neobtěžují jezdit u kraje, ostatně jako všichni ostatní. Ve městech pak přibývá ještě další starost o chodce ti přecházejí silnici kdy a kde uznají za vhodné, klidně i tešně před vámi.

Poměrně potěšující pro nás je, že určitě nemáme nejstarší vozový park. To co lze vidět na zdejších silnicích by u nás bylo často již zařazeno do skupiny veteránů. Velmi časté jsou zde peugoty 504 (505) staré dodávky vw a fiaty, novější vozidla (<5let) tvoří odhadem tak 5% a jsou vidět většinou jen v evropských čtvrtích. Vozidla jsou opravována jen v nejnutnějších případech a většinou jen tím co je po ruce. Vzhledem ke způsobu ježdění zde celkem často dochází k malým potyčkám, plechy jsou porůznu zprohýbané, vysypané světlomety atd. tyto věci se prostě zde neopravují. Z vozidel se často ozývají takové zvuky že člověk by radši dal přednost hýkajícímu oslu.
K autům se dá ještě připojit odstaveček o palivech, u těch se kupodivu nesmlouvá o ceně. Ceny jsou jak se tady často nadlehčeně říká nižší než vody, litr benzinu zde stojí okolo 11 našich korun. Benzínky jsou ve městech poměrně často, mezi městy už je to horší, občas není několik set kilometrů(100-200) pumpa. Plyn jsem zde nikde neviděl.


Vetšina aut utřžila již nějaké ty šrámy, jako např. toto, nikdo se však nenamáhá je opravovat.

Hromadnější doprava je zde několika druhů, domorodci se dopravují třemi stupni vozové přepravy (tedy mimo metro v káhiře), zaprvé jsou to autobusy jezdí na pravidelných linkách a poměrně často, dveře jsou stále otevřené a nastupuje a vystupuje se často během jízdy. Jejich čistota a interiér jsou tragické. Dále jsou zde menší dodávky nejčastěji staré VW. Často je neuvěřitelné kolik se dokáže do této dodávky dostat lidí.


Do této se nasoukalo 14 lidí.
 

Zajímavý je poměr těchto prostředků k běžné osobní přepravě podle mého soudu jsou zde různé formy hromadné přepravy vidět daleko častěji než u nás, netroufnu si ovšem odhadnout poměr. Ceny jsou zde velmi nízké, místní autobus stojí 25 piastrů (cca 2,50Kč) a svezení vw, nebo jiným dodávkovým taxíkem 1 libru tedy asi 10Kč. U taxi je to již na dohodě, ale např. jízda na druhou stranu Káhiry a zpět na noční představení vyšla na 30 liber (300Kč) vzdálenost cca 50km, zatímco jízda z ruzyně necelých 20 km mě vyšla na 700Kč, myslím že netřeba komentáře. Místní Taxi jsou použitelné i pro našince, občas mají dokonce i klimatizaci. Taxi se poznají lehce podle toho, že všechny blatníky mají jinou barvou (v káhiře bílá, v asuánu modrá...)


Taxi v Káhiře.

Občas zde člověk zahlédne i škodovky, ale skutečně jen občas. Typ 742 a starší (100-130) se zde téměř nevyskytují, za celou dobu jsem zde viděl akorát jeden vrak tohoto vozu. O něco lépe jsou na tom favority, ale i jejich zastoupení je téměř nulové. Felicie jsou zde ze škodovek vidět nejčastěji, zřejmně se zde dobře prodávají vzhledem k ceně. Octavii jsem zde žádnou neviděl, zato fábie hned čtyři, ale všechny v místních autosalónech.


I zde člověk může potkat staré známé.
 

Co jsem si z toho odnesl za ponaučení ? Ne vždy je zřejmně systém tím nejlepším řešením, protože zde jsem neviděl žádnou velkou a dokonce ani malou nehodu, či zranění chodce. A plynulost dopravy je nesrovnatelně lepší než u nás, odhadem přes trojku se nikdy nedostala.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (14):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení