ŠKODA techweb [homepage]
Světla
6. dubna 2001

Automat na světla poněkolikáté

podrobně konstrukčně popsaný


Prostě jiná verze (ať je výběr), tak trochu víc podrobně.

Pročet jsem návody na automaty světel a komentáře k nim,  "konkurenční" návrhy se v jistých ohledech můžou hlavně u starších motorů potýkat s drobnými problémy (hlavně verze spojená s indikátorem mazání).
Chci se proto podělit i o moje řešení, je to sice mírně složitější a obsáhlejší, ale myslím si, že trochu podrobnější popis nezaškodí.
Nejde tady jenom o schéma zapojení, v praxi není schéma ani tak důležité, jako montáž, přípojné body a tak podobně. Popis spínače proto obsahuje především praktickou část, kde se vyskytují snad aspoň pro někoho zajímavá řešení.
Teorie (nenáročný motorista nečte)
Protože moje zručnost není neomezená, přesněji řečeno, prý jsem "elektronický Mičurin", maximální počet aktivních prvků v časovači jsem omezil na dva tranzistory, z důvodu nezničitelnosti jsem výkonový tranzistor nakonec nahradil pomocí miniaturního DIP relé. Celé zapojení se skladádá z vlastního časovacího RC obvodu, výstupního obvodu s tranzistorem a relé a z ochranného obvodu, který lze vynechat.
Ochranný obvod je k tomu, aby se při vypnutí zapalování kondenzátor C správně a okamžitě vybil.

Součástky jsou voleny tak, aby správně nastavené zařízení reagovalo pokud možno pouze na plné napětí v palubní síti, lepší by bylo použít časovač 555, komparátor a tak podobně, můžete se o to pokusit, ale nepředpokládám v poměru k vynaloženému úsilí adekvátní zlepšení.

Provedení časovače
Vlastní časovač jsem vyrobil systémem "vrabčí hnízdo" přímou vestavbou do krabičky od dálkového ovladače centrálního zamykání od Jablotronu, jediná pevná část je kostra, která je provedena podložkou z měděného plechu a  šroubem (M4) prošroubovaným skrz dno krabičky. Ostatní součástky jsou vhodně naaranžovány. Desku s plošnými spoji nikomu nebráním dělat, ale zkušenost mě přesvědčila, že sebejednodušší zapojení přestane po připájení na desku fungovat.

Sestavení, montáž, připojení (Š120)
Nejdřív popíšu mechanické části. Pro upevnění časovače, dvou relé a vypínače jsem použil nosný plech, který je na obrázku i s rozměry. Je celkem jedno, z jakého materiálu se držák vyrobí, ani jeho rozměry není nutné přesně dodržet, samozřejmě v závislosti na rozměrech relé, pokud máte originál relé montovaná do starých Škodovek, musí být plech větší, ale nová je už nejspíš neseženete. Mám tam novější typ, menší relé, obvyklá u Favoritů a pokud vím tak taky všude jinde.

 

Na držáku jsou umístěna obě relé, časovač v krabičce a vypínač pro letní provoz. Další obrázek ukazuje, jakým způsobem jsou díly umístěné a kam jsem zařízení namontoval. Umístění jsem zvolil tak, aby byla jak snadná montáž, možnost přístupu k vypínači bez nářadí, ale tak, aby nebylo zařízení vidět (třeba na STK...) Montáž se provede tak, že se (po případné demontáži spodního krytu pod volantem) povolí jeden ze čtyř šroubů upevnění hřídele volantu  (obrázek snad jasně ukazuje, který to má být) a pouhým zasunutím pod hlavu šroubu a opětovným utažením se zařízení upevní a zároveň uzemní.

Připojení k elektroinstalaci závisí na možnostech a schopnosti jednotlivce, není to příliš složitá záležitost žádný kabel není delší než 20cm, propojení dílů spínače mezi sebou je zřejmé ze schématu.

Přívodní kabel od spínače zapalování jsem připojil na výstup pojistky č.2, přívod k silovým relé jsem připojil přímo na volný výstup na spínací skříňce (trvale spojeno s baterkou).
Je i možnost připojit oba napájecí kabely na volné kontakty spínací skříňky, v takovém případě trvá celá montáž maximálně 5 minut.
Výstupní kabely je nejjednodušší oba připojit ke spínači světel a to tak, že jeden vývod spojíme s obvodem parkovacích a obrysových světel (červený vodič ke spínači, je ve svazku nejslabší) a druhý k obvodu potkávacích a dálkových světel (černý vodič). Výstupní kabel může mít 3 kontakty: jeden pro připojení k relé, další dva pro připojení do konektoru spínače světel a to tak, že původní kabel z konektoru zaizolujeme. Kontakty do konektorů se dají běžně koupit.

Vzhledem k tomu, že časovač spíná obě relé najednou, nezáleží na tom, který výstup se připojí ke kterému obvodu. Zjednodušením by bylo relé se dvěma spínacími kontakty, které ovšem není ke koupi.
Pozor: obvody nesmí na výstupu být propojené (jedno relé), nešly by ručně zapnout pouze parkovací světla, narušila by se původní funkce spínače. Oddělení se za cenu sníženého napětí parkovacích světel dá realizovat 2A diodou, ale to nechávám na úvaze.

Drobnou úpravou je připojení kontrolky rozsvícení světel (zelená), která se standardně montovala do vozidel s otáčkoměrem (GL/GLS), ale i v ostatních vozech se užije. Jednoduše lze provést tak, že se u sdruženého indikátoru (budík na místě otáčkoměru) vytáhne žárovka podsvětlení, stejně tam není potřeba, a nacpe se do volné pozice pro indikační žárovku (vlevo dole) hned vedle, která je pro kontrolku světel určená a někdy tam je dokonce nepřipojená žárovka, kterou si můžete schovat na jindy.

Jak to funguje
Po zapnutí zapalování se nejdřív nabíjí časovací obvod. Podle stavu baterie a nastavení časovače to trvá 10-25sekund, než se rozsvítí světla. Při nastavení pro velmi pomalé nabíjení kondenzátoru (nastavuje se trimrem M15) se kondenzátor nabije na spínací napětí až v době, kdy je v síti vozu plné napětí, to znamená, že dokud motor startujeme, má nízké otáčky nebo ani není nastartováno, světla se nesepnou. Protože pri každém vypnutí zapalování se kondenzátor vybije, pokud nastavíme interval sepnutí delší než asi 15s, nestane se nám, že by se světla rozsvítila dříve, než nastartujeme, pokud ano, je třeba odpor trimru zvýšit, to je taky jediné potřebné nastavení.
Vzhledem k počtu a umístění relé se sepnutí světel projeví klapnutím, které neřeslechne ani mrtvola.
Takže po nastartování nám světla svítí, můžeme přepínat dálková a tlumená světla. Pokud vypneme zapalování, světla zhasnou a kondenzátor se vybije. Spínačem Sp můžeme celé zařízení vypnout a používat světla běžným způsobem. I v případě že chceme svítit s vypnutým zapalováním a máme obvod zapnutý, nic nám nebrání použít ruční spínač.

To je úplně všechno, doufám, že to poslouží aspoň jako inspirace.

Autor článku: Viky (Viktor Valenta)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (14):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení