ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
4. května 2001

GPS navigace

trochu teorie a praxe


Tento článek se bude zabývat rozumnou aplikací GPS navigace v českých podmínkách. Aplikace těchto přístrojů jsou poměrně časté v letadlech i trh s přístroji pro turistiku má dostatečnou nabídku. Nabídka přístrojů pro vozidla  je sice také dostatečná, pokulhává ale především mapami. Ano, můžete si u nové Octavie pořídit originální navigační systém, ovšem mapu ČR a měst ČR zde nečekejte. Taktéž různá autorádia s integrovaným přijímačem GPS a jednoduchým zobrazením většinou nemají k dispozici mapu ČR.
Řešením problému navigace je tedy použití notebooku a aplikační GPS (případně cestovní GPS s datovým výstupem). Pozn. aplikační GPS je pouze deska přijímače bez antény, zdroje, krabičky a jakéhokoliv zobrazení informací. Jediným výstupem aplikační GPS je většinou sériový port. Proč padla volba na aplikační GPS, a ne na ruční přístroj ? Je sice pravda že ruční přístroj má větší spektrum použití, tedy i mimo vozidlo, ale aplikační GPS s anténou (se zesilovačem) na střeše vozidla dosahuje daleko lepších výsledků. Výsledků co se týká přesnosti ve městě a rychlosti prvního zobrazení. Přístroj pod oknem totiž nemá ideální příjem ve všech směrech, což tedy obzvláště ve městě může snížit přesnost na polovinu. Ti co mají teoretické informace a myslí si, že po odstranění SA se zlepšila přesnost na metry mají pravdu, ale  pouze teoreticky za ideálních podmínek. V praxi nikdy ideální podmínky nenastanou, proto ve městech co jsem většinou viděl se pohybuje přesnost do 20m, při výjezdu ze strahovského tunelu to ulítlo třeba i o 100 metrů. Ale to jsou spíše jen vyjímky, jak vyjede člověk z města tak je příjem dobrý jak u aplikační tak u ruční GPS, tedy spolehlivě dostačující pro silniční navigaci.
Signál z antény tedy vede do GPS a odtud jdou data již přímo do notebooku. Na notebooku jsem zkoušel SW infomapa verze 5 (8), města (praha) i mapu ČR. K tomuto programu bych neměl žádné připomínky, akorát je nutné upravit nastavení pro použití ve vozidle. Ve verzi 8 je příjem GPS dat již jen v profesionální verzi, zda ho lze zakoupit i jako samostatný modul nevím. Infomapa neumožňuje hlasovou navigaci, nebo podobnou funkci. Dalším SW který jsem vyzkoušel je geobáze, ani s tímto sw nebyly žádné problémy, dokonce šli oba programy spustit najednou a člověk si podle potřeby mohl mezi nimy přepínat.

Praktická stránka zástavby
Jak již bylo zmíněno dříve zvolil jsem aplikační GPS pro pevnou zástavbu, to pro začátek znamenalo vrtání do střechy pro umístění antény, jak ufounský talířek, tak kužel vypadají na autě dost zvláštně, ale aspoň si ho poznáte. Vhodné těsnění již bylo u antény.

Samotnou GPS jsem umístil asi 15 cm daleko, tak aby kabel byl co nejkratší a útlum tedy co nejmenší. Toto umístění umožňují rozměry GPS 46x69x11mm (mimo obalu ten přidává asi 3mm v každém rozměru). Od samotné GPS vede datový kabel RS232 a napájecí kabel (5V, 120mA) napájení je vyvedeno přímo z portu notebooku, vzhledem k minimální spotřebě je zbytečné pro to dělat zdroj, navíc se tak jednoduše vyřeší "zapínání" tak aby nebrala stále proud z baterie. Sériový kabel je asi 5 metrů dlouhý, v jeho případě to však již nevadí. Notebook mám umístěn na středové opěrce. Notebook prošel změnami v nastavení systému, uplně je vypnut systém swap disku, vypnuty automatické utlity pracující s diskem (úklid, antivir) a nastaveno vypnutí disku na 10s. Za půl roku se neojevily na disku žádné vadné sektory. Zpomalení zobrazování mapy při nutnosti dotahování není velké, vzhledem k tomu, že z disku tahá opravdu jen občas. Problém je s použítím notebooků v zimě, mínusové teploty totiž vadí displejům z tekutých krystalů, ty můžou být pak dočasně nebo trvale neprovozuschopné. Proto není možné notebook přes zimu nechávat ve vozidle a někdy ani není možno provozovat ve vozidle. Pro notebook je samozřejmně vhodné zřídit ve vozidle zdroj, tedy spíše konvertor napájení. Naštěstí mému notebooku stačilo 5V (2A) takže nebylo nutno dělat nějaký složitý regulovatelný stabilizátor. Při přímém použití 7805 se ovšem chladič nadměrně hřál, takže jsem přistoupil ještě ke konstrukci pulzního transformátoru z 14 na 6,5V, což je ideální vstupní napětí pro stabilizátor 5V. Zdrojová část byla tímto vyřešena bez problémů. Praktickou stránkou je také to , že notebook je téměř nemožné u nás nechat ve vozidle, aniž by do rána zmizel. Toto jsem řešil kamufláží, (nejedná se o vozidlo značky Škoda) původní středová opěrka mezi přednímy sedadly má rozměr zhruba toho notebooku, takže jsem vrchní stranu notebooku potáhl stejnou potahovou látkou a celé zařízení "na otočném talíři" umístil místo původní opěrky. V zaklapnutém stavu nikdo nepozná, že je tam počítač, ale stačí pouze otočit o 90st. a otevřít.

Jak se s tím jezdí
Prvním problémem je, že zjištění informace z obrazovky notebooku trvá poměrně dlouho, to při jízdě vyšší rychlostí, nebo ve městě může činit problémy. Proto jsem mapu maximálně zjednodušil, vypnul zobrazení všech zbytečných značek a zvětšil zoom na maximum pro lepší čitelnost. I tak ovšem trvá orientace v mapě delší dobu než je vhodné, možností je několik, zastavit u kraje, nebo mít sebou vhodného spolujezdce. Možná někdo přijde i na další řešení, nejlepším rozhodně je návrh trasy dopředu a hlasová navigace, ta bohužel s tímto SW není možná. Výhoda této sestavy však je právě v její updatevatelnosti, kdy pokud najdete lepší SW který vám bude vyhovovat můžete ho bez problémů nainstalovat (pozn. pokud stačí konf. HW a podporuje stejný protokol přenosu inf. z GPS). Jinak ježdění je příjemnější, již mnohokrát se mi to osvědčilo při hledání nejmenovaných uliček na druhé straně Prahy i při jízdách po okreskách na kterých běžně chybí značení odboček. Otázkou je zda zařízení stojí za tu investici, to je však otázkou pro Vás.

Cenová kalkulace
aplikační GPS    cca 7000kč
anténa  1500kč
notebook     5000-10000kč
SW- mapa
Úplně nejlevnější varianta při použití nové gps a staršího notebooku se vejde do 12kkč. Zde samozřejmně velmi záleží na ceně samotného notebooku, není potřeba nijak výkonný, dá se oželet v podstatě i barevný displej. Ovšem v konkurenci kdy navigační systémy pro automobily stojí běžně od 30kkč výše, není tato cena přehnaná.

Testované části
Notebook HP Omnibook Pentium 2 400 / 64mb ram / hdd 6gb
Aplikační GPS Garmin GPS 25 LP (NMEA 0183)
Anténa Dicom GPA22
Ruční GPS eTrex (Venture)
SW Infomapa verze 5 a 8
SW Geobáze verze

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (7):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení