ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
26. dubna 2001

GSM Pager

levné zářízení rozšiřující alarm


Mnoho lidí má již několikátý mobilní telefon, původní velké a těžké mobily byly většinou nahrazeny novým malým lehkým a vícefunkčním mobilním telefonem. Stejně jako staré CD-romy i staré telefony mají použití. Původně jsem ho používal jako těžítko na stole a pomalu přemýšlel o jeho pevném zabudování do vozidla, s hlasitým poslechem a podobně. Ovšem počet hovorů v autě a drobnost, že lidi mi stejnak volají na jiné číslo, které nejde přesměrovat rozhodla, že toto upotřebení není vhodné. Před několika dny jsem zahlédl nový GSM pager firmy Jablotron, který je koncipován pro mobil Ericsson, celé zařízení stojí bezmála 10 tis. korun, což mi nepřipadá zrovna jako málo. Navíc je to pouze zařízení do toho si ještě někde musíte sehnat SIMku. Klasický pager je omezený především vzdáleností příjmu od vozidla která se pohybuje do dvou kilometrů ve volném terénu a v zástavbě prudce klesá, naopak výhodou je "neplacený" provoz. GSM pager ze staršího telefonu navíc umožňuje nezávislost na vzdálenosti, pokud jsou obě stanice v dosahu GSM sítě. Navíc umožňuje odposlech vnitřku vozidla. Jednoduchá informační zpráva je předána pomocí čísla volajícího, kdy do vašeho mobilního telefonu místo jména zadáte například "Napadení vozidla", nebo "Alarm auto". Pokud tento příchozí hovor přijmete uslyšíte co se uvnitř vozu děje. Abych nezapomněl jednou z výhod tohoto pageru oproti klasice je také to, že nemusíte nosit další krabičku sebou a vyměňovat měsíčně jedny baterie,  což není zase tak malý obnos. Celá funkce je zapínána dvojitým stiskem klávesy OK, která inicializuje volání na poslední volané číslo. Dvojité sepnutí je jednoduše iniciováno z výstupu pro sirénu. Mobil je neustále pod napětím, napájen je stabilizátorem 7805, baterie v mobilu vůbec nejsou. Spotřeba mobilu v klidu je zanedbatelná, vzhledem k tomu, že na 100* kapacitně menší baterii funguje cca týden. Důvodem proč je mobil neustále zapojen je "pomalost" přihlašování do sítě. Teoreticky by se dalo napájení pro mobil vyvést také od sirény a mobil by tedy v případě poplachu byl napájen, přihlásil by se a zavolal... Ušetřila by se sice baterie dalšího stálého odběru, ale podle mého soudu to již není bezpečné. Průměrná doba od narušení, do "přijmutí poplachu" (začne cílový mobil vyzvánět) při stálém napájení je 7/8s. Při napájení zapojeném až při poplachu je čas mezi narušením a vyzváněním minimálně  18s. Za dvacet sekund už mohou být s autorádiem, kufříkem či něčím jiným na cestě do zastavárny, případně při pokusech jak dlouho trvá odpojení baterky jsem dosel k času kolem 12s. Od vyháčkování po přeštípnutí hlavního kabelu k baterce. A v neposlední řadě při napájení přes "sirénu" je problém s odposlechem vozidla protože většinou po 30s zmlkne, to se ovšem částečně dá řešit napojením na blikače, které většinou svítí něpřetřžitě několik minut. Jedním z problémů byl příjem signálu ve vozidle pod palubní deskou, můj telefon však měl konektor na externí anténu, kterou jsem udělal díky měřícímu přístroji na antény vcelku přesně a umístil do sloupku, příjem se zvýšil o 15db/m (podle engeneering menu mobilu) a byl srovnatelný s příjmem pokud se člověk pohyboval volně v prostoru.
Celé zařízení je zatím ve zkušební fázi, ve vozidle absolovalo již přes třicet zkušebních poplachů na různých místech a jeden nezkušební kdy mi někdo ukradl stěrače, než jsem se však zbudil a došel k oknu již byl pryč. Ve všech případech až na jeden se zařízení dovolalo a splnilo "oznamovací" povinnost, ten jeden případ připadal na problémy sítě paegas, která prostě nebyla v tu chvíli schopna spojit hovor.
V budoucnosti by se mohli otevřít další možnosti tohoto provedení, v současné době existuje pro firmy služba GSM locking, kde s určitou přesností desítek metrů (ve městě, mimo města se přesnost zhoršuje až na stvoky metrů) dokážou určit polohu mobilu, pokud by tuto službu časem zpřístupnili všem zákazníkům, dalo by se vozidlo sledovat i po odcizení.

Pro a proti
+ nízká pořízovací cena např. oproti obchodně nabízenému
+ přenos informace zajištěn i ve městech a na delší vzdálenost (u radio pageru se ve městě znatelně zkracuje vzdálenost na kterou je funkční)
+ není nutno nosit další přístroj stále sebou, nemusí se měnit baterie
- pomalejší přenos informace oproti klasickému pageru (až 15s)
- nutno dobíjet kredit aspoň jednou za *podle operátora

Závěr je tedy jednoduchý, s poměrně malou investicí lze získat užitečný doplněk alarmu. Poznámka, toto vozidlo má sirénu zapnutou jen v případě poplachu, změna režimu není sirénou signalizována, pokud by byla, bylo by nutno tomu uzpůsobit zapojení. Dále u některých jiných značek mobilů se poslední volané číslo inicializuje jinak, třeba delším stisknutím klávesy OK, vzhledem k tomu je samozřejmně třeba upravit připojení.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (15):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení