ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
10. května 2001

Zpožděné zhasínání osvětlení interiéru.

pro vozy Š105-136


Všichni známe tu situaci, nastoupíte ve tmě do auta, zabouchnete dveře, a pak se trefujeme klíči do správného otvoru. Proto bylo již dávno vymyšleno zařízení, které ponechá rozsvícené světlo ještě po určitou dobu od zavření dveří.
Na začátek upozorňuji, aby nedošlo k nedorozumění, že je navrženo pro auta se záporným pólem na kostře a dveřním spínačem přerušující záporný pól ( tedy Š100-RAPID ), i když nevylučuji, že po malé změně lze použít i u jiných aut. Hlavní podmínkou při návrhu bylo, aby zařízení bylo bezporuchové a v klidovém stavu ( zavřené dveře ) neodebíralo žádný proud.
Princip je jednoduchý : po otevření dveří se nabije kondenzátor na 12 V, otevře se tranzistor a relé sepne žárovku, po zavření dveří se pomalu vybíjí přes odpor R2 a regulační odpor R1, napětí na cívce relé klesá až dojde k odpadnutí kontaktu a vypnutí světla. I po rozepnutí relé protéká tranzistorem proud ( řádově miliampéry ), který však rychle klesá a za několik desítek vteřin je neměřitelný.
Při použití součástek uvedených ve schématu ( a správném zapojení ), pracuje zařízení na první pokus. Regulačním odporem lze nastavit čas vypnutí v rozsahu 1až 15 s ( prodloužení času lze provést zvětšením kapacity kondenzátoru ). Tranzistor lze použít libovolný typ PNP pouze s přihlédnutím k proudu relé ( při použití jiného tranzistoru než je uvedený ve schématu se může změnit rozsah nastavitelného času ) Diody D1, D2 jsou libovolné usměrňovací ( pro proud 1 A, např. 1N4007), diodu D1 lze vypustit pokud nemáte imobilizér napojený na dveřní kontakt. Relé je libovolné zvládající proud 0,5 A ( ne jazýčkové ). Před zabudováním do auta je vhodné vyzkoušet zařízení při provozních podmínkách ( teplota -20 °C až 60 °C ), ( napětí 8 V až 15 V ).
Celé zařízení je umístěno v plastové krabičce s otvorem pro regulační odpor. Krabička je umístěna v dutině karosérie, prostrčená otvorem po vypáčení světla. Místo žárovky 5 W lze použít 10 W a převléknout přes ni silikonový návlek v libovolné barvě, rámeček natřít na barvu karosérie, rovněž páčku vypínače.

Přeji všem při konstrukci hodně štěstí a pevné nervy.

Autor článku: See (Milan Gono)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (26):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení