ŠKODA techweb [homepage]
Ostatní
28. května 2001

"Kros"

Škoda 105 cabrio a 100 rallyekros


Hodně dlouho jsem uvažoval zda tento příspěvek uveřejnit, nakonec zvítězila myšlenka, že techweb je o všech škodovkách a i když je tohle třeba nereprezentuje na té vyšší úrovni tak to sem také patří.
                                                              Chipmen

Škoda 105 C

Historie

Tahle stopětka se k nám dostala podobně jako ostatní kousky, které měly projít naším "tuningem" a skončit na závodní trati. Problém byl ale v tom, že byla tak shnilá, že jsme se báli, že by se po prvním závodě rozpadla a nedejbože, aby se s někým trochu sťukla.
Už před asi dvěma lety jsem viděl podobně upravenou Š1000 MB a jízda s ní se mi fakt líbila, tak jsem si řek, že když tady teď máme takovej materiál, tak si taky postavíme vlastní cabrio (od toho to "C" v Š105 C).

Provedené úpravy

Když chcete cabrio, tak je logický, že by to asi nemělo mít střechu - prvním úkolem tedy bylo uříznout střechu. Ovšem škodovky mají takový drobný problém v tom, že když jim uříznete střechu a otevřete dveře, tak se vám jednoduše zlomí (nebo aspoň ohne) a rozhodně to na ježdění nebude.
Vzhledem k tomu výše uvedenému problému jsme ji napřed podložili špalkama a teprve potom uřízli střechu (mimochodem dost náročná práce - padly na to asi 4 kotouče do rozbrusky). Aby někdo neproved ten žertík s otevřením dveří, zamezili jsme tomuto nebezpečí použitím CO svářečky a pár dalších kusů železa. Prostě jsme zavařili dveře a ještě jsme ta zavařená místa vyztužili pár železnými pláty. Asi jsme to zavařili dobře, protože to ještě pořád drží a ještě se nám auto nerozpadlo.
Pro naše účely už toho nebylo moc co upravovat (když pominu detaily jako navaření plechu na prohnilou podlahu a vytažení lanka na otvírání motoru).

Jízda

Jestli jste nikdy neseděli v žádným kabriu, tak nevíte o čem mluvím, ale jízda s otevřenou střechou (i v tomhle provedení) je prostě super - nikam neženu, vítr ve vlasech, v létě prostě super pohoda.
No, je fakt, že se "trochu" snížila tuhost karosérie, takže auto se vlní jak nasraná zmije a nikdo se s ním zatím neodvážil jet víc jak šedesát, ale o rychlost tady přece nejde :-)


 
 

"Závoďák"

Historie

Od doby co mám papíry (možná i od dřívějška) mě totálně bere rychlost na čtyřech kolech a cítím silnou touhu po závodění. Ze všeho nejradši bych jezdil rallye, ale moje finanční situace to trošku nedovoluje :-( Proto jsem se moh štěstím pos..., když jsem zjistil, že se v jednej vesnici poblíž jezdí rallycross s čím kdo chce, ale hlavně s tím, co už nikdo pro běžnej provoz nechce.
Pro tyhle závody jsem si pořídil první škodu 105 a později právě tuhle Š110 L.

Úpravy

První a asi nejpatrnější úprava je na podvozku/karosérii. Jde o to, že běžná škodovka moc nesedí a převrátit ji, není taky moc velkej problém. Proto má vyříznutý zadní blatníky a otočený disky na zadní nápravě. Nechápete - prostě když se nasazuje kolo, tak se nedá normálně, ale obráceně (ventilkem směrem k autu), čímž se auto rozšíří o nějakých 30 cm (to je odhad). Já mám otočený jen zadní kola, někteří jiní jezdci otáčí i přední (tam je trochu problém, aby se kolo vešlo k brzdám).
Výsledkem týhle úpravy je jednak to, že se auto prakticky nedá převrátit (ještě jsem převrácenou škodovku s těmahle úpravama neviděl) a že se zásadně zlepšujou jeho jízdní vlastnosti. Auto už neplave a v zatáčkách sedí jako přilepený (pochopitelně jen ve srovnání s obyčejnou škodovkou).
V závislosti na počasí používám různý gumy - na bahno zimní 14" 155/80 s pořádným vzorkem, na sucho 13" 175/70, to je co se týče zadku. Na předek používám bez ohledu na počasí 13" 175/70, aspoň trochu se vzorkem. Musim ovšem napsat, že v použitejch gumách, nejsem žádnej rekordman - táta jezdil s další stejnou škodovkou na 14" 195/60 a to na klasických škodováckých 14" diskách.
Další úprava spočívá v odlehčení - zkrátka vyházet všechno, co v autě nemusí být - sedačky (mimo řidičovo), koberečky, rezerva a podobný drobnosti.
Vzhledem k tomu, že při těhle závodech (cca 1x za 14 dní) má auto životnost max 1/2 roku, nemá smysl upravovat motor. Navíc by to lezlo do peněz a to je to, co já právě nechci.
Proto mám na motoru jen větší trysku v karburátoru, nastavenou trochu bohatší směs, větší předstih a uříznutej vejfuk (ještě před tlumičem - solidní řev).

Jízda

Motor u tohohle auta je úplně super - na 110 L táhne jako splašenej, takže jedna, dva, tři a máte tam pětadevadesát na asi třista metrech (na čas nevim).
Otočený zadní kola spolu se širokýma gumama tomu dávaji vlastnosti podobný formuli :-).
Celkem dostkrát už jsem s timhle autem vyhrál ty zmiňovaný závody (škodováckou třídu). Jednou se mi poved úspěch, na kterej snad nezapomenu - dojel jsem druhej mezi velkejma autama (Honda CRX, VW Scirroco, 2x Opel Kadet). Tady musim jen pro pořádek napsat, že jde o rallycross, kterej se jezdí na louce a taky tam jde o to, kdo s kým, jak se tam přetlačuje a kdo z toho vytěží.
Občas se mi při závodech staly i nepříjemnosti v podobě celkem blbých bouraček. Bohužel dneska už tahle škodovka nejezdí a je připravená na poslední cestu (do sběru), ale motor z ní jsem přendal do jiný kastle a doufám, že bude zas hodně úspěšná.

Závěr

Chápu, že každej, kdo se tuningu aut věnuje nějak seriozně, nemusí mít pro tohle pochopení. A to už vůbec nemluvím o lidech, kteří mají auto jako svého mazlíčka pro kterého by udělali úplně všechno - tohle je prostě "tuning" aut, který už v běžným provozu skončily a my je ještě dokážem využít pro zábavu.

Autor článku: JM (Jiří Miškei)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (25):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení