ŠKODA techweb [homepage]
Literatura
31. května 2001

Sportovní úpravy Škoda 105/120/130

recenze knihy



 
Název knihy Sportovní úpravy Škoda 105/120/130
Autor Bořivoj Plšek
Formát  A5
Počet stran 152
Počet obrázků 181
Vydalo nakladatelství Computer Press
Vydáno v roce 2001 vydání první
Autorizace knihy
Cena 169 Kč

Úvod
I po těch letech od ukončení výroby vozu je tento vůz stále s převahou nejpočetnější v naší zemi. Díky cenové dostupnosti je častou volbou mladé generace.
Pro mladou generaci je často samozřejmá snaha o vylepšení funkčních i estetických možností vozu. Právě tato kniha by měla dát ucelený přehled a návod na sportovní úpravy vozidel Škoda.
Obsah knihy
Již název by měl napovědět obsahu knihy, zde je to však trochu složitější autor zde v tématech přebíhá od tuningu až po závodní úpravy. Obsahové sdělení knihy je dvojí, za prvé může sloužit jako průvodce možnostmi vylepšení vozu, tedy jako přehledová příručka, druhou možností, již však značně náročnou je pustit se podle této knihy do přestavby vozu. Hlavní části úprav vycházejí z dokumentace AMK Škoda MB tak jak je publikovala v roce 86-87, tedy typu 130L/A.  Postupně zde tedy najdete úpravy skeletu, podvozku, motoru, brzd. V části věnované úpravám skeletu najdete popis jak ho vyztužit i nákresy na některé díly. Také zde jsou typy na odlehčení jak v rámci karoserie, tak dalších prvků od omezovačů, po okna. Popisované úpravy jsou však nejen z L/A ale i pro novější disciplíny jako hobbyrallyekros. Proto zde mimo klasických výztuh a krytů najdete také ochranný rám místo předního okna. Zajímavé je, že autor se ani nezmiňuje o možnosti přesunu nádrže do předního zavazadlového prostoru a přemisťuje tam náhradní kolo. Vážnou chybou je, že zde není nikde uveden materiál z kterého se mají dané součásti vyrábět. Dále jsou zde samozřejmně výztuhy náprav. Dále kniha pokračuje volbou pružin a tlumičů, autor v podstatě doporučuje originální vyzkoušené sady což je velmi rozumné.
Zajímavou část tvoří úpravy motoru, většina vychází opět z L/A (AMK). Úpravy kompresního poměru, hlavy, odlehčení setrvačných hmot, výroba těsnění a další. Značná část knihy je věnována návodům na stavbu výfuku, celkem jsou zde čtyři návody od verze pro 120 LS-A, přes 130 RS, absorbční AMK, po absorbční typ HRMA (ať žije MASH). Převodovka, diferenciál, spojka jsou další části kde najdete zajímavé informace, bohužel o to méně zde je schémat.  Trochu se musím pozastavit u brzd, kde autor uveřejnil sotva polovinu výkresů nutných pro dané úpravy. Také uvozovací věta na závěr, že je to příliš odborná práce a proto autor popis úprav neuvádí, je vzhledem k ostatnímu obsahu knihy divné. Úpravy podvozku a motoru jsou často složitější, než daná problematika brzd a následky nesprávně provedených úprav můžou být stejné.
Jedna z posledních částí je věnována testování a vyladění vozidla, tato kapitola je pro seznámení běžného čtenáře dostačující, uvádí také základní možností ladění motoru i podvozku.
Pátá kapitola je věnována vzhledovému tuningu najdete zde od volantu, přes pedály až po světla. Zajímavostmi jsou skutečně vozidla uvedená v této části, já například o Rapidu 4x4 dodnes nevěděl.
Šestou a poslední kapitolu tvoří základy sportovní jízdy, především pak styly průjezdu zatáček. Celkem čtyři zajímavé techniky si zde můžete nastudovat, tři z nich jsou však realizovatelné pouze se závodním - upraveným vozem.

Verdikt
Shrnutí bude složité, proto ho vezmu nejdříve z pohledu běžného čtenáře, ten zde najde ucelený přehled závodních úprav pro tyto vozy, z pohledu zájemce o stavbu závodního vozu již značně kniha ztrácí na ceně, díky absenci některých důležitých údajů  a výkresů (materiály, brzdy). Toto se týká nejen konstrukční části, ale i testování vozu a kapitoly o sportovní jízdě - pro běžného čtenáře zajímavé informace, pro pokročilé již jen často opakované věci v poměrně malém rozsahu.
 

C o m p u t e r p r e s s

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (13):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení