ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
7. června 2001

Dálkové ovládání rádia

testování, výroba


Novější autorádia mají většinou vstup pro externí ovládání. U značkových autorádií máte možnost si za poměrně velké peníze přikoupit samotné dálkové ovládání. Například "myš" od Philipse stojí 1.000Kč. Zdá se Vám to za šest mikrospínačů, šest odporů a metr dvoužilého kablíku mnoho ? Mě také. Proto jsem přistoupil k vlastnímu zkoušení a stavbě.

Na začátek nutno poznamenat, že se jedná o dálková ovládání po dvoužilém kabelu nikoliv verze po VF, nebo infra. Prvním krokem bylo zjištění zda má rádio toto ovládání, popis zapojení prozradil které dva dráty si mám vytáhnout. Manuál k autorádiu pak prozradil, které funkce jsou na dálkovém ovládání přístupné. V mém případě to bylo šest funkcí hlasitost, přepnutí zdroje, vpřed, vzad, a další tlačítko, přičemž u většiny se liší funkce podle režimu autorádia.
Toto ovládání jsem zkoušel u autorádií Sony a Philips. Nejdříve jsem postavil jednoduchý zkušební "stav", zapojení je vidět dále na obrázku. Postupně jsem zkoušel různé hodnoty odporu a vždy vyzkoušel spojením obvodu zda má tato hodnota nějakou přiřazenou funkci. Tímto postupem vznikla tabulka funkcí spolu s příslušným rozsahem odporu. Tato zkušební fáze trvala tak hodinku a vyzkoušel jsem asi 80 různých odporových hodnot. Nezapomeňte, že například u Philipsů je potřeba DO nejdříve povolit v menu, jinak by jste nic nenaměřili.
 

Poté nastoupila samotná konstrukce, já ji měl značně zjednodušenou tím, že jsem již měl podobné ovládání staršího typu instalováno, takže stačilo akorát změnit jeho vnitřní zapojení (původně "maticové") a napájet dovnitř miniaturní odpory. Myslím, že stavba vlastního ovládání by neměla být problematická, dnes je na trhu dostatek vhodných materiálů, krabiček, tlačítek. Celkově se cena může při použití dražší krabičky a lepších tlačítek vyšplhat až na 200Kč. Mě to vychází vzhledem k velkým zásobám podobného materiálu na 0Kč.
Schématické znázornění zapojení ovládání je na dalším obrázku.


Může se stát i přes volbu odporu uprostřed rozsahu pro danou funkci, že bude spouštět jinou funkci (obvykle odporově "pod") v tomto případě zkuste dle uvážení zvetšit (zmenšit) hodnotu odporu. U sony se mi to nestalo, zato u philipsů dvakrát.  Uvedu zde i mnou naměřené hodnoty pro funkce u modelů Philips RC610, RC620, RC660, RC670, ARC530, ARC520, ARC430, ARC420, ARC410. Pokud někde najdu ten papír tak zde přibudou hodnoty i pro Sony.
 
Funkce  Hodnota odporu
Volume - 27-120 ohm
Volume + 130-250 ohm
Source 260-400 ohm
Track + / freq + 450-800 ohm
Track - / freq - 1,0-1,8 kohm
Go tr 0, mute 1,9-2,8 kohm

MaJklovi můžete poděkovat za další část pro autorádia Sony

Funkce SHIFT se používá ve spojení s tlačítky SEEK, potom mají tato tlačítka funkci přepínání předvoleb rádia, nebo ve spojení s CD měničem k přepínání disku. Funkce ATT je dočasné umlčení autorádia (podobne jako MUTE).

V originálním zapojení DO jsou barvy vodičů: AD - Rudá Shift - Bílá GND - Stínění


Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (19):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení