ŠKODA techweb [homepage]
Nápravy
25. října 1999

Testy tlumičů

Už je opravdu čas vyměnit tlumiče ?


Nedávno se mě někdo ptal na problém jak zjistit zda už je čas na výměnu tlumičů. To mě podnítilo k schánění informací  o možnostech změření funkce tlumičů, pryč jsou dávno doby kdy bylo nutné velké měřící zařízení, kdy to kmitalo kolem a měřilo tlumení. Dnes se celý měřič schová i s tiskárnou do kufříku, je vybaven procesorem a referenčním nastavením tlumičů pro všechny vozy Škoda. Funguje tak, že se větší část pomocí přísavek upevní ke karoserii nad měřené kolo a na zem se pod to postaví malá krabička, pak se technik zhoupne a přístroj pomocí ultrazvuku změří amplitudu tlumení. Toto vše ovšem pro vás jako pro uživatele vozidla není rozhodující, pro vás je určen papírek který pak vytiskne tiskárna a na kterém je účinnost tlumiče a výsledek zda testem prošel. Nové tlumiče mají hodnotu 100%, při  60% jsou považovány za nefunkční (DI při STK za tuto hranici považuje 50%). Záleží na vaší peněžence a na tom jak subjektivně cítíte zda je potřeba vymenit tlumiče (vozidlo špatně drží stopu, zejména na nerovné vozovce), ale už je k dispozici jednoduchý a levný diagnostický prostředek jak zjistit jejich funkčnost, proto neváhejte. Levný pro to, že často jsou pořádány dny otevřených dveří, kdy bezplatně kontrolují právě tlumiče. Těmito akcemi jsou známy firmy ELIT a Auto Štangl, ale samozřejmně je pořádají i jiné. V případě, že žádnou podobnou akci nikde poblíž v blízkém termínu nepořádají, je tu pořád možnost v servisu si je levně nechat zkontrolovat tou samou metodou. V některých servisech se používá ještě starší (stolové) provedení, není třeba mít strach z něj, nijak vozidlo nepoškodí a výsledek je stejný, vyjedou vám papírek s výsledky. Životnost tlumičů se pohybuje od 30 do 50 tisíc km, záleží na způsobu jízdy, typu (nekvalitě) silnic atd. Tlumiče se vždy vyměňují oba na jedné nápravě, nejlépe však všechny čtyři. S výběrem nových tlumičů vám jistě rádi v prodejnách náhradních dílů pomůžou.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (9):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení