ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
12. července 2001

Lucas z Felicie do Škodovky.

popis montáže


Již delší dobu sleduji vylepšování škodovek na tomto serveru a proto bych i já chtěl přispět svojí troškou do mlýna a nabídnout jedno z vylepšení mé Š120L. Jedná se o nahrazení páček pod volantem, lidově LUCAS,  za páčky z Felicie. Bohužel nemám fotografie, protože aktuálně nedisponuji ani digifotoaparátem, ani scannerem. Ale věřte, že je to super.

A nyní už k vlastní věci. První problém, sehnat páčky, by neměl být moc velký, mělo by stačit navštívit nějaké vrakoviště. Cenu Vám předpovědět nemůžu, ale já jsem je koupil minulý rok v Praze na vrakovišti Harfa, Čerpadlová ulice (Libeň) za 200 Kč, což není vůbec moc.

Ovšem pozor, nestačí koupit pouze jednotlivé přístroje (jsou zvlášť pro blinkry+světla a zvlášť pro stěrače. Musí být i s celou plastovou konzolou, která je drží. A ještě jednou pozor - jsou dva druhy. Musíte koupit takové menší, asi ty starší (já mám nich rok 95). Prostě to musí být obdélník zhruba 7*20 cm. Ten druhý druh je viditelně větší a je spíš dokulata, co si tak pamatuju.

Jedinou nevýhodou je absence tlačítka houkačky, musí se udělat někam zvlášt tlačítko, to již ponechám na vás.

Zde je náčrt konzoly s přístroji.

Zároveň je třeba sehnat dvě spínací relé a konektory samičky. (zhruba 25). Relé jsou třeba proto, že pochybuji, že by tyto páčky vydržely bez relé odběr normálních a dálkových světel. Tzn, že je zde udělána úprava zapojení světel, jako již mají některé vozy (verze LS a GLS) zapojenu z výroby. Pokud již máte světla spínána přes relé, tato úprava se Vás samozřejmě netýká!.
 

Zde je náčrt zapojení konektorů páček (pohled zezdola) :

 1 - pravý blinkr   1 - ostřikovač (k sobě)
 2 - napáječ blinkrů  2 - 2 poloha
 3 - levý blinkr   3 - 1 poloha
 4 - dálková světla   4 - 3 poloha
 5 - přívod od pojistky č. 1  5 - přívod ukostření
 6 - tlumená světla
 7 - napáječ světel

Zde je náčrt schéma zapojení s novými relé :

Zapojení původních svorkovnic :
    1 - houkačka   1 - cyklovač (případně neobsazeno)
    2 - napáječ blinkrů  2 - motor stěračů
    3 - levý blinkr   3 - přívod ukostření
    4 - pravý blinkr   4 - motor stěračů
    5 - napáječ světel   5 - motor stěračů
    6 - dálková světla   6 - ostřikovač
    7 - tlumená světla
    8 - přívod od pojistky č. 1

U zapojení stěračů bohužel nevím který je která rychlost, musíte to napřed zkusit na novém Lukasu a případně proházet konektory.

A nyní již k vlastní záměně.
Sundáme volant, plastové kryty a celý škodovácký LUCAS. Nejjednoduší přendání je, že se vždy u původního Lukasu odstřihne příslušný kabel, přidá se na jeho konec nový konektor a zapojí se na nový Lukas. Dojde tím sice ke zničení původního, ale co s ním.

Zde je přiblížení pro verzi s novými relé - normálně se přendají všechny vodiče na nový Lukas. Odvody světel z protikusu svorkovnice se ale musí rozpojit a zapojit na relé podle schematu.

U již zapojených relé se pouze přendají všechny vodiče na nový Lukas.

Zapojení volby stěračů nechám Vás, já to mám takto : 1 poloha - rychle, 2 poloha - pomalu, 3 poloha cyklovač, samozřejmě k sobě ostřikovač.

Umístění relé nechám na Vás. Až to bude celé předrátované a budete to mít vyzkoušené na koleně, začneme s vlastním uchycením.

Zde je právě ta jednoduchost úpravy, celá konzola se přesně vejde na tyč a po stáhnutí drží. A to je prakticky celé.
Drobným problémem je pouze unašeč vracení blinkrů. Nejjednodušší na co jsem přišel, je použít původní, ale musí se ty packy, které normálně směřují dolů, roztáhnout co nejvíc do stran kleštěmi. (viz obr.). Nebo si vyrobit něco podobného. Správné sladění pro správné vypínání je sice trochu komplikované pro špatný přístup, ale celkem to jde.

Náčrt unašeče po roztáhnutí :

Poslední operaci, kterou je třeba udělat, je odřezat plastové výčnělky na konzole, tj. hlavně takové vrchní křídlo a měděné tlačítko i s jeho uchycením. Je nutné průběžně zkoušet co je třeba ještě upilovat nasazováním chránících plastů, až půjdou normálně stáhnout k sobě a přidělat.
Ještě je třeba trochu zvětšit otvory v plastech pro ochranné gumičky, celé to zašroubovat, dát volant a je to hotové. Samozřejmě je třeba ještě někam zapojit houkačku.

Ve spojení s volantem z Favorita to vypadá opravdu velmi dobře.

P.S. : Na technické jsem ještě nebyl, ale myslím, že by to neměl být žádný problém.

Autor článku: Thomas (Tomáš Studnička)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (26):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení