|
26. října 1999
Ostřikovače čelního sklapopis systému, popis závad a jejich odstranění Š105-Rapid
Na všechny
automobily celé typové řady od počátku výroby v roce 1976 do jejího ukončení
v roce 1990 byl montován úplný elektrický ostřikovač MEZ - MM 2004. Skládá
se ze samostatně umístěného rotačního čerpadla poháněného elektromotorkem
zabudovaným do společného tělesa. Elektromotorek má jmenovité napětí 12V,
přikon 50W a minimální výkon 15cm3/s při tlaku 0,1MPa. Trubka sání čerpadla
je hladká - válcová, trubice výtlaku má osazení proti sesmeknutí plastové
hadice. Na straně sání (ve směru jízdy vlevo) je připojovací nůž konektoru
červeného kabelu (+), u strany výtlaku (ve směru jízdy vpravo) je konektorové
připojení žlutého kabelu(-). Pozor, kabely se nesmějí zaměnit ! Motorek
čerpadla je chlazen kapalinou, delší běh naprázdno mu škodí !
Plastová nádoba má obsah 2,5 litru, je vyjímatelná a uzavřená šroubovým
uzávěrem. Rozvod kapaliny je řešen plastovými hadicemi, jednou rozdvojkou
a dvěma tryskami. Plastové trysky jsou pouze zamáčknuty do pryžových průchodek.
Směr výstřiku kapaliny seřizujeme jehlou vloženou do otvoru ocelové duté
kuličky v trysce.
Ostřikovací kapalina je buď voda, nebo nízkotuhnoucí směs vody a speciálního
připravku pro ostřikovače. Plně vyhovující je např Glacidet, stejně jako
jiné se vyrábí v několika teplotních provedeních, ředící poměry jsou většinou
popsány na obalu. Je také doporučeno dolévat glacidet destilovanou vodou,
zas tak drahá není, a kdo viděl totálně usazeným kamenem zničené motorky
tak už tuší proč.
Ostřikovač stejně jako motor stěračů, pracuje pouze při zapnutém zapalování.
Závady:
Voda nestříká z trysek:
- čerpadlo se točí
- zkontrolujte zda není prázdná nádržka případně dolijte
- zkontrolujte zda se nevysmykla hadička u čerpadla či u rozdvojky - nasaďte
- jinak poškozenou (protrženou) hadičku vyměňte
- pokud závada není v hadičkovém rozvodu je také možné (ale málo pravděpodobné) rozlomení vrtulky v čerpadle
- čerpadlo se netočí
- zkontrolujte zda máte zapnuté zapalování (:-)))
- zkuste čerpadlo napájet jiným zdrojem energie
- pokud se netočí, je zřejmně přepálené vinutí, nebo zkorodované hřidelky apod. čerpadlo je neopravitelné vyměňuje se jako celek, "připadně jako poslední pokus můžete zkusit mírně povolit šroubky na horní straně" (mls).
- pokud se točí, voltmetrem připojeným místo čerpadla vyzkoušejte zda funguje elektrika, pokud ne pokračujte:
- zkontrolujte pojistku zda není přepálená (pojistka č.2)
- rozeberte spínač pod volantem očistěte spínač a vyzkoušejte,
- zkontrolujte správné zapojení v konektorech od ručního přepínače
- voltmetrem proměřte spínač zda spíná
- pokusně nahraďte vnějškem kabel od konektoru od ručního spínače k elektromotorku
Tímto postupem by se vám mělo podařit lokalizovat poruchu a odstranit
ji - výměnou kabelu, očištěním fastonů(konektorů),spojením svorkovnice atd.
Poznámka: Jestli se čerpadlo točí nebo ne poznáte podle jeho typických
zvuků - zkoušejte při krátkodobě zapnutém zapalování a nenastartovaném
motoru.
Š1000MB a 100/110
Na tyto vozy byla standardtně montována ručně ovládaná pumpička ostřikovačů
čelního skla, pouze u novějšíchmodelů Š100/110 se montoval elektrický
ostřikovač ponořený do nádobky ostřikovače. Na vozy Š1000 se dá dodatečně
namontovat elektromotorek ostřikovačů, vedle nádržky a spínač namontovat
na palubní desku. Seřizování trysek se u vozů Š100/110provádí tyčinkou
s otvorem, která byla k originálním ostřikovačům (APO-010) dodávána. Na
Š1000 lze použít celý komplet z Š120 s vyjímkou spínače.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články  upravit článek pro tisk 
|
|
|