ŠKODA techweb [homepage]
Motor
7. září 2001

Zástavba motoru z Favorita do Š 100-130 II

čerstvé informace a zkušenosti


Vzhledem k počtu komentářů je vidět, že je o článek zájem. Proto jsem se rozhodl, že původní článek, který má nepřesnosti, doplním o čerstvé informace získané zástavbou motoru Š781.136 do Š120 r.v.  78.
Zde jsou mé zkušenosti se zástavbou:

1. Sací potrubí – z důvodu již zmiňované odchylky sklonu motoru máte několik možností, jak sací potrubí upravit. Buď vyrobit podložku mezi karburátor a sání, nebo sání zfrézovat a navařit na něj taktéž upravenou přírubu příslušící použitému karburátoru. Možností je zamontovat karburátor přímo na sací potrubí bez vymezování odchylky sklonu, ale s touto variantou nemám zkušenosti, proto ji nedoporučuji. Já sám jsem použil podložku vyrobenou z pertinaxu, kterou jsem tepelně odstínil od sání těsněním tl. 5mm. Karburátor jsem použil z vozu Š130 + kit přímého sání K&N (nad filtrem zůstalo cca 10 mm místa). Vyhřívání jsem odpojil, motor však do 2500 tis. cuká, takže jej odzkouším s vyhřívaným sáním. Uvidím, co bude dělat ve vyšších otáčkách, kde jsem ještě nebyl z důvodu záběhu.
2. Vodní čerpadlo – použil jsem originál z Favorita, jen jsem odstranil silentblok, funguje bez problémů.
3. Víko termostatu – jelikož je u Favoritu víko termostatu konstruováno jinak, je nutno použít víko ze Š105-130. Do něj však musíte umístit čidlo teploměru chladicí kapaliny. Samotné víko je dost tenké pro řezání závitu (dva závity tam uděláte, ale hrozí jeho stržení při dotahování a následný únik chladicí kapaliny). Nejjednodušším řešením je navařit na víko vedle vývodu k topení hliníkový váleček a teprve do něj vyvrtat díru s příslušným závitem pro čidlo.
4. Zapalování – použil jsem zapalovací soustavu z Favorita, slouží bez problémů.
5. Věnec setrvačníku – původní věnec jsem slisoval a místo něj použil věnec ze Š105-130. Pozor: musí to být eMkový. Stačilo jej nahřát v troubě a nasadit na setrvačník. Společně s původním startérem zatím nevznikl problém. Dbejte na bezvadný stav startéru. Hlavně v zimě se to vyplatí.
6. Spojka – kombinace lamela D190 a přítlačný kotouč z Favoritu funguje bez obtíží.
7. Klikový hřídel – zde bych chtěl napravit svůj blud z předchozího článku, nevyrábějte vymezovací kroužek, stačí když stávající ocelový kroužek v klikové hřídeli ze strany spojky vyjmete a naklepnete valivé ložisko, jako tomu je u Š105-130, které je lehce dostupné v kterékoliv prodejně s náhradními díly.
8. Výfuk – použití klasického tlumiče výfuku je sice dobré, nemáte problémy s policisty, ale s laděnými svody a sportovním výfukem to bude něco jiného.
9. Olejová vana – je výhodné použít hliníkovou vanu z modelu M. Dejte však pozor na správné přiřazení sacího koše k této vaně. Van a sacích košů bylo během výroby několik druhů, proto největší jistotu budete mít, když použijete vanu a sací koš ze stejného motoru.
10. Spojení motoru s převodovkou – zde je jen problém se závrtnými šrouby resp. s jejich délkou. Jinak motor sedne na převodovku bez obtíží.
11. Karburátor – můžete použít buď favoriťácký Pierburg, nebo SEDR ze 130ky a podle toho přizpůsobit sací potrubí. Já jsem použil typ SEDR z vozu Š130, ale v záloze mám ještě upraveného SEDRa (trysky, plovák, nucené otevírání 2. stupně).
12. Hadice vedení chladicí kapaliny – výtlačná hadice od termostatu ke chladiči je beze změn, sací část od chladiče k čerpadlu je pro jiný sklon ústí čerpadla nutno doplnit kolenem. Použil jsem kolena z Favorita + T kus pro sací část od topení. Výtlačné vedení k topení je beze změn.
Takto upravená chladicí soustava funguje bez problémů. Při použití karburátoru Pierburg s automatickým sytičem je nutno i k němu přivést chladicí kapalinu + ohřev sání.
13. Jízdní dojmy – motor je po repasi a lehkém tuningu: vačka 110R, hlava, olejové hospodářství, setrvačník + nějaké drobnosti. Má zatím najeto okolo 1000 km, ale s každou stovkou najetých kilometrů je cítit zlepšení. Dalším pozitivem bude montáž laděných svodů a tlumiče výfuku s menším odporem a upraveného karburátoru. Jakmile budu mít více poznatků o výkonových vlastnostech, dám vědět.

Autor článku: Bill (Jiří Ille)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (135):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení