ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
26. října 1999

Startér

Vozů Škoda 105-Rapid


Funkce startéru
Startér, nebo spisovněji spouštěč motoru má jediný účel za pomocí elektrické energie roztočit a spustit motor. Startér je elektromotor pro krátkodobé zatížení, s elektromagneticky vysouvaným pastorkem. Je to stejnosměrný motor na 12V, sériový , čtyřpolový.
 
 

Typy startérů
V průběhu výroby vozů Škoda 105-Rapid byly montovány dva typy spouštěčů motoru, oba typy jsou plně záměnné. Základní infomace:
 
Startér do roku výroby 88 Výkon 0,66 kW, otáčky 1000, záběrový moment 12,2Nm proud bez zatížení 65A
Startér od roku výroby 88 Výkon 0,8 kW, otáčky 1500, záběrový moment 11Nm proud bez zatížení 40A
Samozřejmně že se zlepšením roku 88 dosáhlo lepší startovatelnosti motoru. Během celé produkce byly startéry mírně inovovány vcelku nepodstatnými změnami, například od roku 80 byl změněn elektromagnet vysunující pastorek a současně bylo možno připojit předřadný odpor.

Záměnnost s novějšímy typy
Dále tento startér pokračoval ve vozech favorit, kde však byla změněna volnoběžka (jiný počet zubů), a těleso startéru. U novějších vozů škoda (Felicia) už se dále používají pouze novější typy elektromotorů s převodovkou (vysokootáčkové, výkon 1kW). Startéry z vozů Škoda Favorit a Felicia není možné montovat do starších vozidel.
Jen tak něco málo pro ty co přemýšlí o použití startérů z novějších vozů škoda do své starší škodovky, je to možné, ale není to ani ekonomické, ani jednoduché. Startér z Favorita mám například ve svém Rapidu, musel jsem však vyměnit volnoběžku a přefrézovat těleso startéru, protože elektromagnetický vysouvač vycházel do karosérie, musel se trochu pootočit. Jeden kolega (ps. TUREK) má ve svém vozidle Š120GLS startér z (nové) Felicie, pokud vím tak vyměňoval věnec na setrvačníku a nechal vysoustružit nějaké podložky pod startér, protože nesouhlasí ani osové vzdálenosti (toto zjištení ho stálo jeden vyzubený věnec). Nutno však dodat že jako odstrašující přiklad to dobře slouží, protože při startování se z toho vozidla linou takové zvuky, že se náhodní kolemjdoucí skoro vždy leknou. Jinak přínos těchto startérů není tak velký aby stálo za to zajímat se o jejich montáž, spíš doporučuji originální startér 0,8kW spolu s dobrým akumulátorem.

Pravicelná údržba

Spočívá v kontrole a případné výměně, nebo opravě, kartáčových uhlíků, kartáčových pružin, komutátoru, pastorku a volnoběžky, samomazných ložisek. Doporučený interval kontroly je 30 000 km. Jinak startéry jsou vetšinou bezporuchové, vzhledem ke své jednoduchosti.
Uhlíky a kartáčové pružinky se při velkém opotřebení (malém přitlaku) vyměni za nové. Komutátor je nutné při zanesení očistit, názorný obrázek správného vyčistění je vedle tohoto odstavce, čistí se lihem, benzínem a před spuštěním musí být dostatečně suchý. Poškozené ozubení pastorku se nahradí novým kompletem s volnoběžkou.

 

Demontáž, montáž
Z bezpečnostních důvodů je nejlépe hned na začátku odpojit akumulátor.
Startér se nachází pod středním překrytem v podlaze příručního zavazadlového prostoru za zadnímy sedadly. Nejdříve od něj odpojíme elektroinstalaci od akumulátoru a případně konektor k zapalování. Dále je nutné odšroubovat dvě matky držící startér, pak ho je možné vyjmout z vozu.
Montáž je obrácený postup demontáže. Akorát je potřeba dávat pozor na ukostření startéru, je kostřen tělesem a spoj musí vodit.

Poruchy spouštěče

  • Spouštěč se ani nepohne, závada může být v akumulátoru (nabití) zkuste zapnout třeba světla, elektroinstalaci změřte voltmetrem zde při sepnutí klíčku jde na startér napětí, nebo v samotném spouštěči, tam jsou možné závady dvě, buď nevysune pastorek a tudíž se nezapne elektromotor a je nutné elektromagnetický vysouvač vyměnit, nebo se pastorek vysune (slyšitelné) a nefunguje samotný elektromotor (nutno zjistit voltmetrem zda jde napětí do elektromotoru.
  • Spouštěč po zapnutí zasune pastorek, ale neotáčí motorem, nebo jen velmi pomalu, závad může být několik, vybitý akumulátor, zadřená volnoběžka, nebo zkrat cívek rotoru. V případě, že akumulátorem to není, je vhodné opravu svěřit servisu.
  • Spouštěc se roztočí, ale motor, ne, závada je zřejmně ve volnoběžce, která prokluzuje na obě strany, elektromotor se totiž nemůže roztočit, dokud se pastorek nezasune, méně pravděpodobnou možností je poškození věnce setrvačníku, nebo jeho protáčení.
  • Spouštěč po vypnutí zůstává v záběru (velmi dobře slyšitelné), závada je nebezpečná, musíme ihned vypnout motor, je pravděpodobné poškození vysouvacího mechanismu, nebo vysouvací pružiny.

Na závěr elektrická charakteristika spouštěče 0,66kW.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (24):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení