ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
9. října 2001

Vnější zrcátka pro Škodu 105-136 po několikáté

z Olcita 11R


Jsem si vědom toho, že se toto téma zde již probíralo. Nicméně se s Vámi rozdělím o své zkušenosti vyplývající z implementace vnějších zpětných zrcátek z vozu Oltcit Club 11R bez možnosti vnitřního nastavování. Tato konstrukce nevyžaduje téměř žádný zásah do konstrukce dveří ani úpravu skel vozu. Nevyžaduje žádné speciální dílenské vybavení ani zkušenosti. Zvládne ji každý aspoň trochu zručný škodovkář.

Celý postup pro zjednodušení rozdělím do několika částí:
1.  úprava zrcátek
2.  výroba držáků
3.  montáž do vozu

1.  úprava zrcátek

Jak je vidět z obrázku, trčí ze zrcátka 3 distanční sloupky, které je potřeba zkrátit na úroveň vnitřních výztuh v držáku zrcátka. Distanční sloupky zkrátíme nejlépe odříznutím a následným odbroušením cca 2 mm pod požadovanou úroveň. Poté se odvrtá vnitřek distančního sloupku na cca 12-15 mm hloubky vrtákem průměru 5,5-6 mm, podle toho, zda budete mosaznou matičku natloukat za studena, nebo zda distanční sloupek předem nahřejete třeba horkovzdušnou pistolí. Matičky použijeme původní ze zbytků distančních sloupků. Dají se vyjmout opatrným odbroušením plastu kolem mosazného těla matičky.
Oba způsoby jsem vyzkoušel a jsou poměrně snadno aplikovatelné.

 

2. výroba držáků

Držáky jsem vyrobil z pozinkovaného plechu tloušťky 0,8 mm dle přiloženého výkresu. Ohnul ve svěráku a nastříkal matným černým sprayem. Rozteče děr pro šrouby jsou více méně orientační a je potřeba předem vyzkoušet, jak sedí s upraveným zrcátkem. Šířku ohnutého lemu je potřeba dodržet, i když se ještě zastřihne podle zakřivení rámu dveří,

3.  montáž do vozu

Abychom se dostali k vlastní montáži zrcátek, musíme nejprve dveře rozebrat. Nebudu zde dopodrobna rozebírat demontáž výplní, ale zastavím se u demontáže pevného skla “trojúhelníčku”. Stočíte sklo stahovačky do spodní polohy, odšroubujete jeden šroub M6 na spodním konci prostředního vedení skla, odšroubujeme křížový šroubek na horním konci, povolíme jednu matku uvnitř dveří a vytáhnete vodorovné sametky.  Kovový profil odkloníme úhlopříčně směrem dozadu a opatrně vyjmeme skleněný trojúhelníček. Opatrně vytáhněte sametku z rámu dveří,  opatrně odřízněte přečnívající hranu na vnější straně gumového profilu v délce rovnající se šířce ohnutého lemu držáku zrcátka. Ještě je potřeba vyjmout jeden držák vodorovné sametky. Jedná se o malý plíšek vložený do prolisu ve vnitřním plechu pláště dveří v místech dolehnutí držáku zrcátka. Odzkoušejte jak "sedí" plechový držák v rámu dveří a případně zastřihněte přebytečný plech. Odstřihoval jsem pouze kousek rožků o šířce cca 2mm. Našroubujte plech na zrcátko a zkuste je opatrně nasadit do rámu dveří. Ještě je potřeba dopilovat případné přesahy na spodku zrcátka přesahující přes kraj vnějšího pláště dveří. Pokud zrcátko sedí jak má, s citem dotáhněte šroubky na držáku zrcátka, plech se musí mírně prohnout a musí sedět na vnitřních výztuhách plastového výlisku zrcátka. Zastrčte sametku do rámu dveří pečlivě, aby dobře seděla a nepřečnívala. Nasaďte zpět sklo a dobře ho dotlačte do rámu. Namontujte zpět vedení stahovačky, odzkoušejte jak chodí a nasaďte zpět vodorovnou sametku. Vnější je potřeba vpředu pod zrcátkem odříznout vnější hranu v délce, která odpovídá jejímu zasunutí mezi plech držáku zrcátka a vnější plášť dveří. Dokompletujte dveře jako celek.

Pokud by se Vám nelíbilo dívat se na plechový držák se šrouby, dá se před montáží trojúhelníčku nalepit v místě zrcátka z vnější strany na sklo samolepící fólie v barvě jakou uznáte za vhodnou. Mezeru mezi plastem zrcátka a sklem vyplňte barevným silikonem nebo kouskem dutého profilu odříznutého ze staré pirelky dveří. Zrcátka používám více než půl roku bez nejmenších problémů. Nevibrují ani při přejezdu přes větší nerovnosti a mají poměrně velkou odrazovou plochu.

Doufám, že jsem těmito řádky přispěl k inspiraci někoho z Vás....

Autor článku: Charlie (Karel Baláč)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (21):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení