ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
16. října 2001

Podsvětlená táhla topení

montáž do Š120


Jistě se vám již někdy stalo, že jste jeli v noci ve své Š120 a chtěli jste nastavit například teplejší vzduch, ale všude byla tma, tak jste museli pěknou dobu tápat, než jste nahmatali to správné táhlo. Když do toho navíc třeba ještě prší, tak se člověk musí věnovat řízení a na hledání táhla od topení nemá čas.

Novější automobily proto mají táhla podsvětlená. Toto je jednoduchý návod, jak si vyrobit podsvětlení doslova za pár korun. Přitom návod není nijak složitý, měl by ho tedy zvládnout každý.

Co budeme potřebovat:

  • 18 svítivých diod (nejlépe hranatých) - různé barvy, např. 6 zelených, 6 žlutých, 3 modré, 3 červené, fantazii se meze nekladou
  • dvojlinku (nejlépe červenobílou)
  • pájku, cín
  • tavnou pistoli s plastovými tyčinkami nebo případně lepidlo Chemoprén

LED diody se koupí za pár korun v každém obchodě s elektronickými součástkami. Pro každé táhlo je potřeba 6 diod. Doporučuji koupit vysokosvítivé a pokud možno hranaté - lépe se lepí, ale kulaté se dají použít také (já použil kulaté, protože jsem je měl doma a říkal jsem si, že je škoda kupovat nové). Výběr barev závisí na každém individuálně. Já jsem dal zelené na táhlo zavírání vzduchu, žluté na táhlo směru vzduchu a červené na táhlo teploty. Na táhlo teploty se mohou užít například 3 modré (studený vzduch) a 3 červené (teplý vzduch).

Dioda, jak každý ví, má katodu a anodu. U svítivých diod se vývody rozlišují délkou. Kratší vývod je katoda a delší anoda. Pokud máme uštípnuté vývody na kratší délku, lze katodu a anodu rozlišit podle velikosti elektrody uvnitř diody, jak je vidět na obrázku (větší elektroda je katoda, menší je anoda).

Diody sletujeme sériově po šesti do řady, takže nám vzniknou 3 řady, pro každé táhlo jedna. Vývody sousedních diod musíme vždy letovat katodu na anodu. Nikoliv dvě katody (respektive dvě anody) na sebe. Při letování si musíme dát pozor, abychom diody nezničili přílišným teplem. Proto je dobré vývod chytit mezi diodou a letovaným spojem do tenkých kleští, pinzety či peánu, aby se teplo odvádělo pryč. Po sletování zkrátíme vývody na co nejmenší délku.

Nyní ke každé řadě přiletujeme dvojlinku, na krajní katodu bílý vodič (zem), na krajní anodu červený vodič (+12V). Jelikož máme zapojeno šest diod v sérii (úbytek napětí na každé diodě je přibližně 2V), není potřeba k diodám dávat do série ještě odpor. Výsledek by měl vypadat nějak takto.

Poznámka: podle mého soudu je stejně potřeba omezit průtok proudu odporem. Chipmen

Pro jistotu si ještě každou řadu diod ozkoušíme nanečisto zapojit, zda opravdu svítí, abychom se ujistili, že jsme náhodou nějakou diodu neotočili, případně zda není nějaká dioda poškozená. Červený vodič připojíme na +12V, bílý na zem a diody by se měly rozsvítit.

Teď nám zbývá jen zamontovat diody do automobilu. Sejmeme středový panel, vyšroubujeme 2 šrouby držící panel táhel topení a panel s táhly vyjmeme. Všechna táhla umístíme do střední polohy a černý plastový kryt posuneme na jednu stranu, abychom do něj mohli přistupovat zespodu.

Dovnitř plastového krytu nalepíme připravené řady diod. K lepení můžeme například použít pistoli na plastové lepidlo nebo lepidlo Chemoprén. Já jsem kvůli zhoršené přístupnosti ke krytu použil druhou variantu. Ta má i výhodu, že nepotřebujeme zásuvku 220V. Krajní diody lepíme k boku krytu, aby svítily směrem na nás (při lepení). Prostřední diody vlepíme naplocho na širší plastový pás krytu, aby svítily směrem na prostřední táhlo.

Tento způsob umístění jsem zvolil, protože diody nejsou mechanicky namáhány, v plastovém krytu je místo na více diod a světlo je měkce rozptýleno odrazem od lesklé kostry táhel, což působí příjemným dojmem.

Umístění diod je patrné z obrázků:


Nyní přijde na řadu elektrické zapojení. Dvojlinky vedoucí od diod prostrčíme mezi kovovou kostrou táhel a plastovým krytem směrem dolů (při pohledu na zamontovaná táhla). Bílé vodiče připojíme na kostru automobilu, červené vodiče na pojistku číslo 4 (osvětlení přístrojové desky). Zkusíme rozsvítit světla - pokud je vše v pořádku, všechny diody by se měly rozsvítit.

Nakonec vrátíme středový panel zpět na své místo. Nejprve zamontujeme táhla do panelu pomocí dvou šroubů. Poté panel vrátíme na zpět své místo a zespodu přichytíme dvěma šrouby.

A jak to nakonec vypadá "v akci"?

Autor článku: Brain (Petr Kulhavý)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (53):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení