ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
27. října 1999

Přestavba karosérie

z typu "užovka" na eMko


Vozy Škoda 105-136 v celé produkci nabyli na karoserii v podstatě jen jedné velké změny a to v roce 1984. Starému modelu se říká L (užovka), novému pak M (eMko). Největší změny byly provedeny v přední části, kde směrová světla přešla z nárazníku vedle hlavních světel, nárazník kovový byl nahrazen "plastovým" (i vzadu) a byly změněny hlavní světla a jejich krycí mřížka. Vzadní části pak došlo především k změně zadních sdružených svítilen, které byly přeorientovány ze svislé polohy (tvar kapky) do vodorovné. Pak ještě přibylo pár maličkostí, jako oka na tažení a tak. Mnoho majitelů starších vozidel "užovek" tj. do roku výroby 84, uvažuje zda je možná přestavba na novější model. Tato přestavba možná je a dokonce je schválena výrobcem vozidla a není ji nutno nahlašovat na DI. Upozorňuji že tento článek se zabývá pouze problematikou přestavby části karoserie, navazuje na něj článek který se zabývá tímto problémem z hlediska podvozku, v rubrice nápravy.
Začněme přednímy blatníky, uchycení mají stejné jako staré, ale v přední části jsou prodlouženy společně s čílkem do spoileru. V této části předního čílka byl původně také držák na pneumatiku, takže ten je také potřeba vyměnit za nový typ. Zpátky k blatníkům, k jejich výměně je potřeba sundat přední dveře a kapotu, aby jste se dostali k jejich šroubům. Velkým problémem je pak slícovat dveře zpět. Blatníky jsou ještě až úplně dole (u prahu) přichyceny jedním šroubem (původně byl na šroubovák),  budete rádi pokud se vám ho podaří rychle strhnout, obvykle je tak zrezlý, že s ním nejde hnout. Připravte se na to, že pod blatníky budou shnilé podběhy (na to trpí všechny starší škodovky). Spára mezi blatníkem a podběhem se utěsňuje tmelem.  A abych nezapomněl než je nandáte je potřeba si do boků středního prostoru kde je motor stěračů a nádržka vyvrtat díry pro průchodky kabelů k bočním blinkrům.
Na obrázku je nahoře znázorněn nový typ a dole starý typ karoserie.
Další na řadě jsou světla a maska, a tady je velký problém o kterém se nikde nehovoří (že by o něm pan Cedrych nevěděl?), se světly (M3) je  problém (je nutné vyměnit jak světla tak hrnce pod nimi), ale nesouhlasí díry se starými světly, je nutné je vyvrtat o kousek vedle. Další problém je s bočními blinkry ty zde (ve starší stěně chladiče 1980) nemají vůbec připravené díry, je nutné to převrtat a dopilovat. Kabely k blinkrům by měli stačit byly o hodně delší, ale budete si muset udělat zemnící očka (původní blinkry v nárazníku byli zeměny přímo). Až tam budete zkušebně dávat ty blinkry aby jste si to odměřily kam je vyvrtat doporučuji zkusit taky masku jestli sedí přesně na šrouby (maska drží čtyřma šroubama v blinkrech M3).

Další věcí která se změnila bylo přesunutí klaksonu ten se přesunul za chladič, kde není tolik agresivní prostředí, problém je v tom jak ho tam dostat, a že kabel bude nejspíš krátký.Dále doporučuji u klaksonu buď udělat kvalitní uzemnění kabelem, nebo pořádně očistit kontaktní povrch a použít podložky "pérovky".

Namontovat přední plastový nárazník jde bez problémů, uchycení má úplně stejné jako starý, jediný možný problém je v bočních úchytkách na blatnících, ale ty stojí pár korun a lze je lehce vyměnit ….
Tyto úchytky se liší pro starý a nový typ nárazníku, starý měl gumové silentbloky, zatímco nový má jen takový zahnutý kus plechu, nouzově jsou však záměnné.

Další změnou je uzavírání rezervy původní se zámkem vyklápěcí dolů, je nepoužitelné, protože vychází do nového čela které je protažené do spoileru. Nový systém je jednodušší, pouze se tam otáčí zahnutá tyč s pružinou, žádný problém ,až na to že dole nesedí díry, je to nutno převrtat.
Na obrázku je vlevo staré provedení uzamykání rezervy a vpravo nové provedení.
Zadní čelo je partie která také došla změn, jeho výměna není problematická (8 šroubů), ale musí se sundat nárazník a rozpojit elektroinstalace, její opětovné zapojení by neměl být problém značení barvy vodičů se neměnilo, to je případně možné najít v rubrice světla / zadní skupinová svítílna.

Výměna zadního nárazníku za plastový je OK.(stejné uchycení viz přední).

A poslední drobností kterou je možno, ale není nutno měnit za novější typ jsou kličky dveří a to jak vnější tak vnitřní, častěji se mění pouze vnější, které původně u staršího typu byly kovové, u novějšího jsou překryty plastovým krytem.V případě jejich výměny tedy potřebujete 4x vnější kliku kompletní, táhla se dají použít původní, pro výměnu je nutné rozmontovat dvěře, rozpojit táhla ke klice, vyšroubovat dvě matky kterými je klika držena (jsou velmi špatně přístupné), sundat překrývací plech a kliku je možno podobným postupem jako ježka z klece vyjmout ven, obráceným postupem se namontují nové kliky.
Na obrázku je montážní komplet novějšího typu vnější dveřní kliky, s plastovým držadlem.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (13):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení