ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
31. ledna 2002

Čtyřbodové pásy

Montáž do vozů Škoda Favorit a vozů s pásy ze série na zadních sedačkách.


Pokud jste se dříve podívali na některý z vozů, který byl upraven  před pár lety kdekoliv v zahraničí, bylo téměř standardem a nepsaným pravidlem tehdejších „tunerů“ mít ve voze, který disponoval dostatečnou motorickou silou, tyto bezpečnostní pásy.
Název „čtyřbodové“ dostaly tyto pásy po čtyřech bodech uchycení, z nichž žádný není společný s druhým bodem. Nejčastější uchycení pásů je pomocí šroubů (platí pro tento článek) a pomocí uvázání, kdy se pásy „přivázaly“ k rámu vně vozu.
O nějaký čas později se začaly tyto pásy objevovat daleko častěji oproti dřívějšku i u nás. Různí úpravci, ale i domácí „tuneři“ si začali uvědomovat fakt, že vůz není jen o motoru a plastech, což je trend patrný u nás v Česku i nyní, ale také o dostatečném bezpečí řidiče za volantem. Ovšem nic není tak jednoznačné. Co tedy tyto pásy přinášejí?
Na úvod je důležité zmínit to, že v minulém roce (tj. 2001) skončila těmto pásům homologace v automobilových soutěžích a nastoupily pásy pětibodové. Tento fakt je důležitý z toho důvodu, že je stále ještě možné nyní tyto pásy zakoupit za výhodné ceny.
Samotná montáž těchto pásů začíná vtipně demontáží pásů. A to demontáží pásů sériových u řidiče a levého zadního spolujezdce. Měl jsem možnost shlédnout různé „šikovné“ kombinace pásů sériových, s pásy sportovními. To ROZHODNĚ nedoporučuji. V tomto případě rapidně klesá bezpečnost obou pásů z důvodu velkého náporu na uchycující šroub v případě nárazu. Takže pokud to mám shrnout do jedné věty, zněla by následovně: Vyberte si mezi pásy sériovými či sportovními, ale nikdy nepoužívejte obojí současně.

Demontáž sériových pásů u řidiče i zadního místa  je jednoznačná, není zde co popisovat. Zadní pásy se sundávají z důvodu uchycení dalších dvou „bodů“. Po rozložení pásů zjistíme, že se skládají ze dvou kratších ramen a dvou delších, které je možné ještě o dosti značný kus prodloužit. Levé krátké rameno se uchytí do šroubu v podlaze pod přední sedačkou u řidiče na levé straně. Pravé rameno se uchytí místo šroubu na tunelu mezi sedačkami. S tím souvisí také samozřejmě demontáž sériového ocelového nástavce pásu. Levé delší rameno pásu se uchytí do šroubu u zadního podběhu na levé zadní sedačce. Pravé delší rameno se umístí místo původního sériového pásu uprostřed zadních sedaček. A to nejvíce vlevo.

Věnujte však dostatečnou pozornost jak samotné demontáži a opětovné montáži nových pásů, ale také samotným upevňovacím šroubům. Doporučuji dávat je do míst, odkud byly vyšroubovány. Neméně důležité jsou také různé vymezovací a distanční podložky, stejně jako plastové podložky, které jsou na každém šroubu. Tyto části rozhodně dávejte zpět v poloze jaká byla před demontáží.
A co po hotové výměně? Rozhodně jsou tyto pásy velmi nepohodlné. V zimě jsou téměř nepoužitelné, z toho důvodu, že tyto pásy je bezpodmínečně nutné mít nastavené přesně na své tělo. Pokud řidič přijde s osmi vrstvami oděvu, těžko tyto pásy zapne, pokud je nastavoval v létě, v letním tričku. Další nevýhodou je fakt, že ve voze prakticky přijdete o jedno zadní místo. A samozřejmě fakt policistů na silnici. Po psychické stránce, pokud je řidič v pásech upoután „na tvrdo“, což znamená mít naprosto minimální vůli na pohyb (nezapomeňte, tyto pásy nejsou pohyblivé) se řidič cítí velmi, velmi bezpečně. Pocit čtyř velmi pevných silonových popruhů tento pocit neodvratně nabízí. Pro spoustu řidičů bude také rozhodujícím faktorem spíše „tuningový“ efekt těchto pásů. A samozřejmě daleko větší bezpečí. A nezapomeňte, Váš známý, který má o 30 kg více než Vy, tyto pásy rozhodně nezapne pokud mu půjčíte vůz.

VAROVÁNÍ!!!!!!
Tato montáž samozřejmě NENÍ homologovaná, což může znamenat v jistých situacích i daleko menší bezpečí za volantem než v pásech sériových.
Existuje i spousta daleko více bezpečnějších způsobů, jak tyto pásy uchytit. Toto je pouze jeden z nich.
Nikdy, nikdy, nikdy nevařte do podlahy vozu matky na uchycení těchto pásů, ani se ji nesnažte nijak vyztužit různými železnými pláty a do ní poté navařit nové matky na uchycení šroubů. Fyziku prostě neobejdete, a pokud máte chuť, spočítejte si jaká síla působí na šrouby při nárazu v 90 km/h.
Při koupi těchto pásů je nejdůležitější pouze jeden fakt: zda pásy byly či naopak nebyly bourané. Pokud ano, v žádném případě je do vozu nedávejte.
Stoprocentně splní tyto pásy svou funkci se sportovními sedačkami.
Pokud budete mít nehodu a následnou újmu na zdraví, počítejte s velmi pravděpodobnými problémy s Vaší zdravotní pojišťovnou.
A nakonec: jedná se o Vaše zdraví, tak na to nezapomeňte a vyvarujte se jakýchkoliv amatérských úprav v tomto případě.

Autor článku: Realife (Bohuslav Šolc)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk


Stránky autora www.sendme.cz/motorsport

Komentáře k tomuto článku (21):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení