ŠKODA techweb [homepage]
Ostatní
24. dubna 2002

Tuning versus vzhled

názor jednoho z čtenářů na design-tuning


Jaky je rozdil mezi tuningem a oplastovanim auta?

Budem si jen tak pohravat s myslenkama. Mozna se mnou nekdo nebude souhlasit.

V soucasny dobe je mozny sehnat spoustu plastovych, chromovych a jinych doplnku a vylepsovatek na auta v ruznych cenach a kvalite. Uz hur se shaneji doplnky do motoru a podvozku, vetsinou jsou patricne drahe. Mozna proto se u spousty lidi omezuje tuning auta na plastove doplnky, tonovana skla, chromovanou nalepku na vicko nadrze a koncovku vyfuku o prumeru trubky do kamen, ktera dela hlavne hodne kravalu.
Jo a taky na nalepku "NO FEAR" nebo "TUNING CAR".

Kdo by chtel z tyhle manie vybocit, plati jak mourovatej, spousta firem nabizi upravy vseho mozneho za desitky tisic korun. Co je ale vlastne ucelem uprav? Ne vzdycky je to design a olepeny auto.
Osobne povazuju za mnohem vetsi srandu strcit do kapsy nejakou sestnactistovku s autem, ktery vypada jako seriovy, nez prekazet na silnici shnilakem, ktery ma prorezly blatniky zakryty spoustou plastu a na kazdym metru ma svetylko.

Pokud pominu moznost brutalniho tuningu, s motorem kolem 100kW, jsou plasty typu Octavia WRC vpodstate zbytecny, auto muze vypadat celkem normalne.
I tady na TechWebu se uz objevilo nekolik tipu na tuning, ktery podstatne vylepsuje parametry auta a netykaji se vzhledu (napriklad Skoda 135 Turbo).

Da se dokonce rict, ze tuning muze byt i "neviditelny" a presto muze mit auto velmi slusne parametry a muze se s nim skvele jezdit.
Neviditelnost tuningu ma jeste jednu vyhodu a tou je casto znatelne nizsi cena.

Co je a co neni videt?

Na podvozku, ktery ma mit podle myho nazoru pri tuningu prioritu, je videt kazdy centimetr a taky kazdy detail pocitite, ale ne kazdy zvenku pozna, co ze to s tim podvozkem je, to auto proste jenom "vypada nejak jinak". Urcite nejsou videt kvalitni tlumice a vyztuhy naprav (napriklad montovane do verzi s tezsim motorem), ackoliv prave tyhle dily maji zasadni vliv na chovani vozidla v narocnych podminkach - stejne jako kvalitni a spravne nahustene gumy.

Neupravena Skoda 120L/1977Stejny rocnik trochu jinak

Porovnanim dvou obrazku se da hned poznat (mimo toho, ze to neupraveny se vic leskne) rozdil mezi upravenym a neupravenym podvozkem, upraveny podvozek ma sirsi zadni napravu (6cm), dalsi rozsireni (4cm) delaji (seriove) disky 13 palcu, podvozek je snizeny pouzitim obuti 165/70 z Favorita, pruziny jsou puvodni (jeste by tomu sluselo asi o 5cm snizit predek). Na prvni pohled ale podobne upravy malokdo pozna (treba Chipmen ne..), ackoliv jizdni vlastnosti se s puvodnimi nedaji vubec srovnavat.
Co neni taky videt, je hrebenovy rizeni misto maticovyho, mohu jen doporucit.

Jinde na TechWebu se taky doctete, jak se serizuje geometrie u sportovnich vozu, ani ta neni nikde videt, pritom je velice dulezita.

Podobnym zpusobem se da upravit i Favorit (bohuzel fotky tech neviditelne upravenych jsem nesehnal) : vyztuha mezi predni tlumice nestoji moc penez, neni videt a pritom je to nutnost, pokud chceme namontovat sportovni pruziny. Spolu s plechovymi disky Lada 2101 (zvetsuji rozchod, uz jsem to parkrat videl, zakryvaly je poklice) mame za cenu litych disku cely podvozek slusne vylepseny a zvenku to vypada celkem normalne.
Podobne lze pokud vim pouzit disky z VW Golf, ovsem ty kazdy pozna na prvni pohled.

Motor poskytuje jeste vic prostoru pro neviditelny tuning, temer vsechny typy z Mlade Boleslavi maji co dohanet, zvlaste ty starsi. Typicke je mizerne slicovani soucastek saciho a vyfukoveho systemu S105/120. Lip je na tom S130, saci potrubi ze 130ky je sirsi, presnejsi a hodi se i na starsi typy. Dobrym vylestenim se neda nic zkazit, pri rozumnym jezdeni auto po uprave dokonce min zere.
Dalsi rezervu maji skodovky ve vackovem hrideli. Pro lehci tuning postaci seriovy vackovy hridel z nejakyho lepsiho motoru (110R, Favorit 50kW), pro fajnsmekry se da sehnat sportovne nabrouseny hridel.
Odlehceny setrvacnik ma vyznam v pripade, ze vam ho vyvazi spolecne s klikovkou a remenici a to pokud mozno precizne, jinak motor dlouho nevydrzi.
Elektronicke zapalovani pomaha zvednout otacky. Original z Favorita se da namontovat i do starsich typu, neni to ale jedina mozna konstrukce, jsou i dalsi moznosti, opet viz. TechWeb.

Obecne receno, pokud dobre nastudujete parametry soucastek z ruzne doby, da se tuning motoru provest i pouzitim seriovych dilu z ruznych typu, potom je takovy tuning skutecne neviditelny, protoze to vypada i zevnitr jako uplne normalni motor, s mikrometrem tam nikdo nepoleze.

Tresnickou na dortu je potom sportovni vyfukovy system, na neupravenem motoru je spis jenom pro ozdobu, na vyladenem je to koncert. Neviditelnost je ovsem v tahu.

I vnitrek auta a karoserie muze podlehnout "neviditelnymu" tuningu.
Je dobrym zvykem mit v poradku uchyceni a zamky dveri (tuhost karoserie), dalsi moznost je zakryti a vyztuzeni casti spodku, nejlip tak, aby to slo pred technickou zase sundat.
Perfektnimu vykonu spojeni ridice s autem napomaha prehledne umisteni pristroju, dobry vyhled z vozu, zpetna zrcatka bez zavad a dalsi drobnosti.
Dobre osvetleni vozidla vpredu (silnejsi zarovky, pridavna svetla) i vzadu (LED-diody v brzdovkach zkracuji brzdnou drahu toho za vami) ulehcuje ridicum orientaci, i to je neviditelna cast tuningu.
Slusny vysledek ma i "neviditelna" uprava tvaru sedacky (uz jsem o ni psal), samozrejme viditelna sedacka sportovni, nebo alespon z lepsiho auta funguje mnohem lip, ale pozor: uz jsem taky ridil auto, ktery melo sedacky z Felicie namontovany tak mizerne, ze zpetne zrcatko omezovalo vyhled (davejte prednost zprava nekomu, koho nevidite) a sedacka spolujezdce byla dokonce privarena nakrivo, takze pozor na polohu, taky se tim muzou parametry zhorsit.

Vysledky a zavery?

Praktickym vysledkem je moje plechovka, vyobrazena nahore. Napravy jsem uz zminil, motor je S1000MB, karburator SEDR (osazeni nevim, nejspis na 120ku) , saci a vyfukovy potrubi S120, vse mirne opracovany, hlava S105, bez uprav, odlehceny setrvacnik, vackovy hridel a par dalsich dilu S110R, vylepseny chlazeni, na Super nebo Natural to jede asi 150km/h, max otacky 6300 (na trojku kolem 120ti), max vykon asi 40kW, ale musim priznat, ze po zkusenostech v praxi bych jeste leccos udelal jinak. Co se tyce jizdnich vlastnosti, predevsim to ztratilo velkou vetsinu pretacivosti (zadni naprava sirsi nez predni), takze do zatacek uz nebrzdim. Jenom to holt na prvni pohled je takova stara konzerva, ktera ma litrovej motor. Jenze neupraveny Favorit ji jenom tezko ujede.

Zaver je jednoduchy:
Ne vzdycky je nejlepsi to nejdrazsi a ne vzdycky musi byt na super aute na prvni pohled videt, jak je super. Naopak, pokud je na aute vsude vystavovano na odiv, jak je super, treba je ve skutecnosti suprovy mnohem min, nez to vypada.

Okruhova 130kaHezky, je to NASCAR?

Tyhle obrazky jsem vybral na I-netu, ktery z tech aut myslite, ze jezdi lip?

Takze premyslejte, jak moc potrebujete skvely plasty za dva tisice, kdyz za to muzete koupit novy vackovy hridel, ktery vam prida 5kW vykonu.

Autor článku: Viky (Viktor Valenta)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (155):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení