ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
30. dubna 2002

Automat světel a spínač větráku

zapojení dvou užitečných dodělávek


K zapojení: ke svorce A se připojí buď přímo pojistka 1, nebo jakýmkoliv způsobem získané plus. Já osobně tam mám přivedené plus přes vypínač (viz. níže) abych mohl v případě potřeby vypínat automat. Ke svorce Z se připojí buďto pojistka 2, nebo jakýmkoliv způsobem získané plus (zapalovaní). Svorku S je potřeba galvanicky propojit s kabelem vedoucím ke svorce myslím, že číslo 58 (startér). Na relátko vedoucí přímo na zem je pak potřeba připojit z jedné strany plus a na druhý vývod parkovačky a na relátko vedoucí přes tranzistor pak plus a na druhou svorku tlumené. Já osobně jsem místo klasického spínače světel použil spínač ventilátoru/rozmrazování zadního skla, který má o polohu víc (doleva). Můžu tak přesně řídit, co se se světlama bude dít. V poloze doleva mám automat, ve vertikální poloze nikdy nic nesvítí, v poloze doprava mám parkovací a v poloze úplně vpravo parkovací a tlumený. Musel jsem spínač úplně rozebrat, předělat, jak zevnitř, ten blizší a delší kousek plíšku (kontaktu) vyměnit za ten kratší bližší. Pak jsem taky zablokoval úplně poslední polohu doprava (dříve ventilátor pomalu+rozmrazování), tak zvenčí, přeříznout svorku na přepínači označenou jako 3 mezi jednotlivými nýtky. Musel jsem samozřejmně přesvorkovat vývody do svorkovnice, tak aby to sedělo do původní konfigurace. Na svorky jsem ještě připojil vývody od relátek T (tlumený) a P (parkovací), přívod ke svorce A
Průběhy jsou podle mého názoru zřejmé ze schématu. Pokud je na A 0V, na Z je 0V pak na S musí být taky 0V tak relé jsou odepnuta. Pokud je na A 12V, na Z je 12V a na S je 0V tak je sepnuté relé parkovaček, nabíjí se kondenzátor a až dosáhne určitého napětí, tak přitáhne kotva relé u tlumených a rozsvítí se i tlumená světla. Pokud ale kdykoliv startujeme, tak uzavřeme PNP tranzistor (S má 12V) a relátka odpadnou, navíc se přes ně a diodu vybije kondenzátor. Až přestanem startovat (S přejde na 0V), tak hned sepnou parkovačky a po časové konstantě i tlumená světla.


Článek vznikl narychlo, takže jsem to nestačil úplně vysvětlit, omlouvám se, jakékoliv nejasnosti klidně pište na mou adresu.
 

Dobrý den, dovolil bych si ukázat moji koncepci zapojení paralelního spínače větráku. Je řešen pomocí jednoho relé. Pouhý paralelní spínač nedoporučuji, je totiž možné ve spěchu nechat spínač sepnut a poté se špatně startuje. Naopak spínač z 2 pojistky přímo na motor ventilátoru taky není vhodný, protože pokud sepne tepelný spínač a jestě k tomu zapomenete vypnout ruční spínač, tak se vám prostě nepodaří chcípnout motor, protože uzavřete obvod z 1 pojistky na 2 pojistku a bude vám trvat dlouho, než vyřešíte záhadu, jaktože máte klíč v kapse a motor pořád jede. Kontrolku doporučuji a doporučuji oranžovou. Bude svítit i když sepne tepelný spínač, ale i když sepnete ventilátor ručně.
.

Autor článku: ČERT (Tomáš Černý)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (19):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení