ŠKODA techweb [homepage]
Ostatní
2. května 2002

Táhni ze silnice, Škodovko!

víte do jaké skupiny patříte?


Na úvod chci podotknout to, že tento článek vyjadřuje osobní stanovisko autora, nesnaží se nikoho ovlivnit, ani vnucovat názorovou změnu čtenářům. Nesnaží se degradovat úroveň jiných vozů, ani srazů vozů jiných značek, jejichž majitelé prožívají jistě stejné nadšení. Mějte to prosím na paměti při čtení následujících řádků. (autor článku)

Tak jak praví nadpis článku, tato věta proběhne myslí nejednoho z našich řidičů, kteří sedí za volantem některého ze západních vozů nebo vozů (ne)tuzemské výroby. Nabízí se logická otázka: proč si to dotyčný pomyslel? Čím je to, že jsou Škody tak neoblíbené u těchto řidičů? Proč v tomto případě neexistuje jakási forma solidarity, jako je mezi jiným značkami upravených ale i neupravených vozů? Zkusme se nad tím zamyslet…

Jedním z hlavních faktorů bude pravděpodobně určité, pevně zakořeněné, zaškatulkování majitelů těchto vozů do přihrádky typu „plato vajíček za oknem, rádiovku na hlavě a nikdy nepřekročím neskutečně nebezpečnou rychlost 50 km/h a to kdekoliv po cestě, dokud nedojedu za Mařkou do vesnice“. To je obrázek pevně sžitý s vozem typu Škoda 1xx. To je správný názor, který ovšem byl aktuální zhruba před 5 – 8 lety. Nyní přeci jen již tyto řidiči „neřízené střely“ ze silnic pomalu mizí a tím se zároveň mění majitelé těchto vozů. Bohužel, noví majitelé tento dosti negativní názor na „škodovkáře“ ještě více dorazí.

Zcela jistě není nic více směšného na vozovce než „něco“ co má rozsedlá zadní kola, oklepané plechy, nefunkční světla, výfuk o šířce nejlépe 200 mm a více. Nemluvě o hlučnosti rovnající se přistávajícímu vrtulníku, pneumatikám o rozměrech 155 / 70 R 14, mokrému razítku na řidičském oprávnění a zaprášené cedulce na zadním čele, kde se hrdě vystavuje na obdiv nápis „ Škoda 105 L“. A zde se nabízí první otázka: Co je nebezpečnější na našich silnicích? Senilní stařík, který jezdí stále podle vyhlášky z roku 1962, či mladík, který při 90 km/h řadí na křižovatce „dvojáka“, aby jeho stopětka zrychlila a poté se mohla doma v garáži tiše rozpadnout?
Ale je tu ještě jedna skupina. Co řidiči, kteří ve svém voze xxxx 20V, Turbo, 4x4, 1.8, 1.9, 2.0, GSI a podobné jezdí přes město minimálně 120 a klesnout pod tuto rychlost je pro ně potupné? Vědí, kde je plyn, matně brzda, trochu co je to píst v motoru a že těch pístů mají v motoru nejméně 40 v lepším případě určitě více.

Majitel tohoto vozu, ať bude jakkoliv silný, nepozná ovšem nikdy jednu z nejdůležitějších věcí na Škodě. To nadšení, kutilské schopnosti lidí, kteří dokáží ze své Škody udělat opravdu cenný vůz, nadšení odlišit se a náladu, která panuje na akcích, kde se tito lidé scházejí.
On dal svůj vůz do firmy, objednal tuning, zaplatil a odjel. Nejednou se mi osobně stalo to, že jsem zastavil na parkovišti vedle vozu, který hodnotou přesahoval ten můj i desetinásobně. Nejednou jsem byl svědkem „kyselých ksichtů“ majitelů těchto „car“, kteří nemohli pochopit proč se ti lidé dívají na Favorita a ne jeho ultra vůz. Jeho auto lidé nemají doma, jeho auto lidé neupraví, ale ten Favorit či Škoda 1xx jim stojí doma na dvoře a to je to, na co si mohou sáhnout. A to je zajímá. Navíc nikdo nemůže zpochybnit fakt, že Škoda je jedna z nejkultovnějších značek, která je pro našince známá. Její historie je bezpochyby úžasná. Bavíme se o původní Škodě a.s. a vynecháme kultovnost jiných vozů, které jsou spíše sběratelskou raritou a jsou úchvatné zcela jistě také, ale již v jiném úhlu pohledu.

Neméně zajímavá situace nastává v momentě, kdy se potká upravená Škoda s protivníkem který se honosí nápisem 1.6 a podobně. Jistě tušíte, v čem je ta situace zajímavá: ujíždět ve „škodovce“ a nechat si lámat hlavu majitele vozu 1.6 myšlenkami typu: „jak to, vždyť mám nabušenou šestnáctku“, to Vám nezaplatí žádné peníze. Stejný pocit nastává, v momentě, kdy se po Vašem voze obdivně začnou dívat i lidé, kteří úpravám nerozumí či naopak rozumí z profesionálního hlediska, nebo jezdí v autech zcela jiné kategorie. Nemluvě samozřejmě o neopakovatelné náladě na srazech a akcích těchto vozů. Myslím, že se shodneme na jednom: akce typu Tuning Brno a podobné jsou zcela o ničem proti srazu například na Štilci. Už jenom proto, že setkání vozů, které majitel dal do firmy, zaplatil 300 000,-, za měsíc ho dostal a chová se jako skupina řidičů, o kterých zde bylo již zmíněno není to pravé. Ovšem auta, která jsou postavena vlastníma rukama, jsou propracována vlastní ideou majitele a odráží se na něm schopnost něco stvořit, nějak se odlišit, to jsou vozy, které stojí za to obdivovat. Je krásné mít vůz oplastovaný, super snížený, nádherně do lesku vyleštěný, ale, vážení, já radši budu mít bahno až na střeše, nebudu se bát auto „protáhnout“, abych neurazil super plast dole a když bude vhodná „konstelace hvězd“ tak si i zazávodím na bezpečném místě s jiným vozem, nemluvě o oficiálních soutěžích. Ovšem ne každý má pro tento styl pochopení, jsou i tací, kteří jednou nebo dvakrát za rok shodí plachtu ze svého vozu a vystavují se na odiv, myslíc si, jak jsou úžasní. Jak pro koho…

A motor? Nechám Vás samotné se zamyslet, co je lepší: zvednout výkon motoru vozu, který disponuje ze série 120 koňskými silami na výkon 150 či více „horse power“ v dílnách a servisech nebo vůz, který má ze série výkon 60 „koní“ dostat na sílu motoru o 100 koňských silách téměř vlastníma rukama. Co myslíte co je lepší a obdivuhodnější?

A závěr?
Pomalu ale jistě přestává být Škoda vůz pro rodinu, pro život, pro cestování. Nenechte si ovšem vzít to, co máte teď – vůz, se kterým můžete opravdu ukázat jak vlastně tuning v našich podmínkách vypadá a o čem je. Nejen o autě, ale také z velké části o lidech. Nenechte zmizet automobil, jehož sláva odejde společně s lidmi, kteří pochopili tento, nebojím se to tak nazvat, životní styl.
Má tedy „škodovka“ zmizet ze silnice? Budou poté vozovky bezpečnější, až zde budou pouze 70 kW a více výkonnější vozy? Najde se zde jiná značka, tak tvárná a upravovaná jako Škoda? A co se stane s těmi super lidmi, které potkávám každý rok na srazech, kteří jsou z celé republiky, častokráte i ze zahraničí, které spojuje stejná věc? Která ze skupin řidičů zde popsaných má tedy z té silnice táhnout? Jistě to víte sami nejlépe, o čem to je a kdo má táhnout……

Autor článku: Realife (Bohuslav Šolc)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk


Stránky autora www.sendme.cz/motorsport

Komentáře k tomuto článku (239):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení