ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
12. června 2002

Zpožďovač osvětlení

návod na stavbu


Protože jsem četl reakce na jeden z článku ohledně zpožďovače, kde někdo sháněl zpožďovač, který se při jízdě rychle zhasne, tak jsem se rozhodl taky přispět do pranice. Protože jsem poučen z minulého příspěvku, tak tentokrát uvedu hodnoty součástek. K zapojení: Protože se mi nepovedlo vymyslet takové zapojení, které by nevyžadovalo přerušení vodiče mezi žárovkou a dveřním spínačem ( ja ho mam zelenej) tak předem upozorňuji že je potřeba zasáhnout do elektroinstalace vozu. Žárovku spíná výkonový tranzistor BD 911 nebo jakýkoliv podobný, budí ho přes odpor 1k universální tranzistor BC559C který má na bázi přes odpor 500k (tímto odporem lze do jisté míry regulovat dobu pozvolného zhasínání) dveřní spínač a kondenzátor C (100uF) Jakmile otevřete dveře, sepne dveřní spínač, tím vybije kondenzátor a tranzistor se otevře, tím otevře výkonový tranzistor pokud dveře zavřete, rozepnete tím dveřní spínač a přes odpor 100k (tímto odporem lze do jisté míry regulovat dobu plného svitu žárovky) a zároveň přes odpor 500k se začne nabíjet kondenzátor. protože je tranzistor otevřen do saturace, tak je ještě chvíli plně otevřen a žárovka svítí plným jasem. Po chvíli (při těchto součástkách asi 30 sekund) se začne budící tranzistor uzavírat a začne tak uzavírat také výkonový tranzistor. Další poměrně důležitá věc je, že lze kondenzátor také nabít přes diodu 1N4007 zapojenou sériově s odporem 5k z dvojky pojistky na kondenzátor. Jakmile chcete nastartovat, tak se kondenzátor nabije žárovka zhasne, neoslňuje vás tak při jízdě (při těchto součástkách zhasne asi tak za 3 sekundy). Co víc dodat, snad jen, že výkonový tranzistor nepotřebuje chlazení ale případný chladič se nemůže dotknout kostry, protože by žárovka pořad svítila (nic by ale neshořelo). Deska plošných spojů je v rastru 2,54mm, ale neberte ji až tak vážně. Je na ní jedna drátová propojka, tak se jí nelekněte, většina odporů je tam nastojáka.

Autor článku: ČERT (Tomáš Černý)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (26):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení