ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
16. července 2002

Elektrické otevírání kufru

na vozidle Škoda 120


Na internetu bylo již popsáno několik řešení elektrického otevírání kufru pomocí elektromagnetu stykače ze startéru. Toto řešení se mi nezdálo dobré, protože i sami autoři poznamenávají, že síla elektromagnetu jen s nepatrnou rezervou postačuje pro spolehlivé otevírání obou zámků kufru. Další podstatnou nevýhodou je nutnost odpojení (možná jde nějak obejít, nevím) původního lanka na otevírání kufru.

Mně se dostal do rukou použitý motorek ze zadního stěrače na Fiat Ritmo, který mě hned zaujal jako vhodný komponent pro elektrické otevírání kufru v mé škodovce. Podotýkám předem, že motorky pro pohon zadního stěrače u různých aut jsou podobné jako vejce vejci a lze použít v zásadě libovolný z nich. Pokud máte na výběr, je samozřejmě vhodný spíše menšího provedení, protože se pak po úpravě montuje do kufru. Převodovku motorku je třeba rozebrat, musí být tedy na šrouby a nikoli zalisovaná.
Tato konstrukce elektrického otevírání kufru je poměrně snadná a i začínající škodovkář ji zvládne snadno během jednoho odpoledne. Z materiálu je potřeba kromě již zmíněného motorku na zadní stěrač kus bowdenu s lankem (stačí nejlevnější v cyklistických potřebách), svorka na zafixování lanka na zámku (stačí vnitřek z "čokoládky"), gumová průchodka na napájecí kabely (nezanedbávat, samotná izolační páska nestačí) a drobný elektroinstalační materiál (kabely, oka, svorky).

1. Úprava motorku

Opatrně odšroubujeme víčko převodovky motorku, vyjmeme pákový mechanismus pro stěrač včetně spojovací páčky. Pak vyšroubujeme samotný motor a vytáhneme z převodovky hřídel motorku s nalisovaným šnekem. Z demontovaného motoru můžeme snadno sundat víčko s uhlíky. Pokud je motorek starší, vřele doporučuji zkontrolovat uhlíky a komutátor očistit benzínem.
Z převodovky (viz. obr. 1) vyjmeme hlavní ozubené kolo, do kterého zapadá šnek od motoru a podíváme se na doběhový spínač. Ten je řešen jako přepínač, který je v určitém okamžiku přepnut palcem na ozubeném kole (po demontáži to je jasné). Pak si označíme drát, který vede na střed přepínače a drát vedoucí na klidový kontakt (normálně je spojen, rozpojí se palcem na ozubeném kole). Dále v tomto návodu předpokládám, že klidová poloha ozubeného kola je v poloze, kdy je čep na tomto kole v okolí šneku. Pokud se vám povedlo sehnat motorek, který má klidovou polohu na druhé straně (nevím jestli takový motorek existuje), tak bude nutno provrtat čep a uchytit lanko do něj (případně zkrátit převodní páčku) a vyvést jej na opačné straně pouzdra převodovky než je na obr. 1.
Převodová páčka má dva otvory, jeden zapadá do čepu na ozubeném kole a druhý do čepu na páce stěrače. Do otvoru pro čep páky stěrače vyřízneme drážku o šířce použitého lanka (běžně 2 mm). Do pouzdra převodovky vyvrtáme otvor potřebného průměru a vlepíme podložku pod bowden (dá se použít i šroubovací nástavec pro jemné nastavení délky lanka, např. u brzdy na kole). Odšroubujeme nebo odřežeme držák motorku pro montáž do zadních dveří (je souosý s osou otáčení stěrače), odstraněný držák uschováme, bude použit dále.

Obr. 1 - Úprava převodovky motorku ze zadního stěrače (klikni pro obrázek v plné velikosti)

Nyní zpět zamontujeme motor a ozubené kolo (pozor na doběhový spínač, nesmí být deformován). Dále do pouzdra pro čep na převodní páčce vložíme točný váleček průměru přibližně jako původní čep, založíme lanko a protáhneme podložkou pro bowden ven. Tímto je úprava hotova, namažeme ozubená kola tukem a můžeme převodovku zašroubovat.

2. Test motorku

Doporučuji zkusit, zda se vše zdařilo podle plánu, pokud by správně nefungoval doběhový spínač, bylo by nutno demontovat motor z auta, což nikoho nepotěší. Z motorku vedou 3 nebo 4 dráty. Pokud tam jsou všechny 4, je vhodné odstranit ten, který vede od spínací svorky doběhového spínače (původně sloužil pro cyklovač). Správná funkce je následující: Kostřicí vodič (vede přímo do motorku a nikam jinam) připojíme na - pól akumulátoru. Pak připojíme vodič od rozpínacího kontaktu doběhového spínače na + pól baterie. Motorek se musí roztočit a lanko se maximálně vysune z převodovky ven a motor se v této zastaví. Při mžikovém připojení třetího vodiče, který vede na střed doběhového spínače, motorek udělá jednu obrátku (lanko se zasune a pak vysune) a zastaví se.

3. Montáž do auta

Upravený motorek lze montovat v zásadě kdekoli, já jsem zvolil montáž do přepážky mezi kufrem a kabinou. Montujeme alespoň dvěma šrouby (otvor pro druhý šroub je nutno vrtat) a mezi pouzdro převodovky a přepážku přilepíme kus pěnové gumy, aby skříň motorku neklepala o přepážku. Naproti páčky zámku kufru přišroubujeme držák bowdenu, který vyrobíme z provrtaného (2,5 mm) držáku, za který motorek byl původně přišroubovaný k pátým dveřím. Nakonec nasadíme na lanko bowden, podložku bowdenu a protáhneme držákem.
Pomocí kabelového oka motorek ukostříme, vodič od rozpínacího kontaktu připojíme na pojistku č. 1 a kabel od středu doběhového spínače připojíme na pojistku č. 1 přes vhodné tlačítko (musí být dimenzované alespoň na 3 A). Pokud chcete zabránit náhodnému otevření kufru za jízdy (při zapnutém zapalování), připojte kostřící vodič na poj. č. 2. Tento zlepšovák vymyslel U-Geen, díky.

Obr. 2 - Moje instalace elektrického otevírání kufru

Obr. 3 - Namontovaný upravený motorek

Obr. 4 - Připojení ovládacího lanka k zámku víka kufru

4. Nastavení

Pokud je motorek připojen k palubní síti, bude lanko maximálně uvolněné. Druhý konec lanka za držákem bowdenu protáhneme okem v zámku kufru společně s původním lankem a s dostatečnou vůlí zafixujeme (viz obr. 5). Pozor, zpřevodovaný motorek má značnou sílu a v případě nedostatečné vůle může prasknout plastové pouzdro převodovky. Lanko musí být uvolněné, neboť motorek má větší zdvih lanka než původní ruční páčka. Po stisknutí tlačítka se musí páčka vychýlit dopředu (nejlepší je srovnat se zdvihem původního ručního ovládání, zdvih musí být stejný nebo trochu větší). Nyní je práce hotová, zavřeme kufr a stiskneme tlačítko. Víko se krásně uvolní ..... Pokud ne, tak promažte oba zámky, zkontrolujte uchycení táhla mezi zámky (musí být za úchytem v karosérii) a snižte vůli ovládacího lanka.

Obr. 5 - Připojení lanka k motorku (ten plech tam původně nebyl, díky malé vůli mi prasklo pouzdro převodovky)

5. Závěr

Popsané otvírání kufru mám již půl roku a je naprosto bezproblémové. Pouze po cca. 1 měsíci používání jsem prováděl snížení vůle ovládacího lanka. Zatím jsem nebyl nikdy nucen použít původní ovládací lanko, což považuji za úspěch.

Autor článku: Diablo (Ing. Rostislav Hučka)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk


Stránky autora http://hucka.quovadis.cz

Komentáře k tomuto článku (26):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení