ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
25. září 2002

Jak vyzrát nad korozí

aneb jak si ušetřit spoustu času


Každé železo rezaví. Je to nemilá věc, se kterou se setkáváme dnes a denně. Nikdo z nás ale neví, jaké barvy použít na konkrétní díly, v jaké vrstvě a podobně. Já osobně nejsem žádný expert na barvy, tak tento článek berte jako inspirativní. Budu zde vycházet z mých poznatků, protože opravy na mém autě jsou víc než kolosálního rozsahu. Před 3/4 rokem jsem začal řešit otázku, co udělat se zkorodovanými částmi karoserie, náprav a jiných částí, které vzaly za své díky vlivům počasí a nedůkladné údržbě majitelů.

Takže tady máte pár rad a tipů jak na to (životnosti jsou testované):
1) Zkušenosti s běžnou "základovkou": postižené místo dokonale očistit, zbavit rzi a pečlivě očistit do kovového lesku, dokonale odmastit (asi nejbezpečnější je technický benzín - pro otrlejší s rouškou, před použitím benzínu bych použil savo (chlor), ale bacha, !NEBEZPEČNÉ! výpary) a nanést souvislou vrstvu. Poté nechat řádně zaschnout dle návodu na oné barvě a povrch dále zušlechtit barvou, která je doporučena opět na návodu (nikdy nedávejte nějakou, co máte po ruce - barva může sice držet, ale po určité době odpadne, protože se neprováže se "základem"). Takže, jak je vidět, proces dost složitý a hlavně časově náročný. A to nejdůležitější, pro co jsme to vlastně dělali - životnost a stálost onoho povrchu po vystavení vlivům počasí - 1 až 2 roky (podle pečlivosti).

2) Další způsob ošetření je neběžnou "základovkou" s olovnatou složkou (FEST-B), kde se postup očištění nemění. Snad jen v tom, že na tuto barvu už nemusíme podle výrobce nanášet další vrstvy krycí barvy (podle mé zkušenosti nesmíme - nedrží). Jen pro upřesnění - tato barva je určena na natírání střech a jiných kovových částí, které jsou trvale vystaveny vlivům počasí. A výsledek testu? 2 až 5 let, opět podle pečlivosti očištění. Takže, když shrnu 1) a 2) na životnost a přidám k tomu námahu, kterou jsme na toto vynaložili, je výsledek dost podprůměrný a použitelný pouze na části, které nepřijdou do styku se solí a agresivními čisticími prostředky. Protože tyto barvy jsou proti chemii stálé jen zlomkovou dobu.

3) Barva známá jako "Hamerit". Nenechte se zmást reklamou. Sice možná ušetříte za základní nátěr, ale jakmile tuto barvu nanesete na rez, tak je ouvej. Ale to vy už nepoznáte, protože tato barva umí udělat ochranný "krunýř". A ten, jak jsem se dopátral, má strukturu mřížky, tudíž je porézní. A tak vám to pod nátěrem hnije a vy o tom nevíte, protože tato barva vypadá i po 3 letech jako nový nátěr. Proto pokud "Hamerit", tak dodržujte stejného postupu, jako kdybyste měli "klasickou základovku". Druhá věc je, jestli se vám to za ty prachy vyplatí.

4) Barva z české výroby "ANTIREZIN" je už pro naše použití naprosto nevhodná! Jednak proto, že se ředí vodou a za druhé je ještě víc porézní než již zmíněný "Hamerit". Co se týče použití přímo na rez? Opět nezbude nic jiného než co jsem popsal v 1) a 2). Chytrá barva pro vaši kapsu!

5) Můj horký favorit. Dvousložková polyvinylbutyraluretanová "základovka". Zatím všechny testy probíhají a některé už mají výsledky. Na těchto testech si dávám obzvlášť záležet. Jméno barvy a všechny informace o ní popíšu v extra článku, protože bude dosti obsáhlý. Tato barva je zvláštní tím, že ze zkorodovaného místa odstraníme ulpívající zbytky rzi (oboucháme kladivem, oškrábneme šábrem či ocelákem). Při této operaci si nijak zvlášť nemusíme dávat záležet. Dále pak postižené místo odmastíme a barvu naneseme. Tento nátěr pak dále ošetříme ještě jednou vrstvou doporučené barvy (polyuretan). A až na tuto vrstvu můžeme nanášet barvy konzistence, která se nám zamlouvá (třeba industrolku). A stálost? Velice dobrá, barva totiž dle testu odolala solnému roztoku (dešťová voda + kuchyňská sůl) 14 dní bez změny povrchu. A to hlavní nakonec: barva odolala i 3/4 hodiny 15% kyselině dusičné. Opět bez viditelných změn. Zatím nemůžu popsat jak dlouho vydrží, protože jsem se zatím ještě nedostal do "atmosférického" simulátoru. Ale řekl bych, že asi nejdéle ze všech.

6) a co se týče speciálních barev na spodky a podběhy (gumoasfalty a pod.)? Zkušenosti mám asi jen se čtyřmi druhy. Po testech jsem zjistil, že největší podíl na "držení" těchto barev má spodní nátěr. V mém testování nejlépe obstály všechny druhy barev "BODY 9xx". Jsou stálé jak na podběhové části, která trpí asi nejvíc na kamínky, tak i na dutiny, kde se rovněž kvalitně naváže (stálost tak o 60% lepší než rezistin). Cena je poněkud vyšší, ale výsledek stojí za to.

A co závěrem? Ať máte jakoukoli barvu, nezajímejte se o to, co je napsáno na návodu. Zkuste využívat kontaktů výrobce a načerpejte od něho co nejvíce z testovacích protokolů (testy dle ČSN či ISO nebo DIN), které každý solidní výrobce velice rád zašle. A když je budete mít, máte vyhráno, protože v nich najdete na co je právě ona barva a co od ní můžeme čekat.

Autor článku: Forrest (Ondřej Kubíček)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk


WWW Rapidek

Komentáře k tomuto článku (53):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení