ŠKODA techweb [homepage]
Nápravy
1. listopadu 1999

Rozšíření podvozku

vozidel Škoda 120 z užovky na eMko


Článek navazuje na změny karoserie při přechodu z typu L (užovka) v roce 84 na typ M. Tato přestavba je scháválena výrobcem a není nutné ji nechat zapisovat na DI, v případě rozšíření podvozku je však nutné udělat i změny na karoserii na typ M.
Podvozek doznal změn především v rozšíření rozchodu a tím zlepšení stability a dalších jízdních vlastností.U zadních poloos je záměna za novější typ jednodušší, stačí sehnat starší poloosy, novějšího typu, i s ramenem (pokud možno obě ze stejného auta) a delší brzdové hadičky (provizorně stačí i ty staré, ale jsou více namáhané), jen pár slov k výměně, na zemi povolit šrouby ramen, zvednout auto, sundat kolo, vyndat tlumič, sundat buben, rozmontovat brzdy (vypustit brzdovku), vyndat lano ruční brzdy, stáhnout pružinu a vyndat, odmontovat závěs poloosy (plechové oko, které vymezuje spodní dosah), povolit úplně šroub ramene a vyndat vystřeďovací vložky, povolit šest šroubů na skříni převodovky a vyndat poloosu (vyteče trochu oleje). Namontování je obdobné, s tím že navíc vyměníte brzdovou hadičku a nakonec brzdy odvzdušníte. To samé na druhé straně a zadní část vozu už je přestavěna. Největší potíž je v těchto případech sundání bubnu, povolení brzdových hadiček, a nandavání poloosy do převodovky (šutry). Tento návod se týkal kyvadlové zadní nápravy. Vlečená ramena je možno použít v kombinaci se starou karoserií jen za použití autogenu (kaslík baterky, výměna nádrže vyklepání před nádrží atd.).
Asi jsem se ještě nezmínil o tom, že můžete použít staré pružiny a tlumiče (lepší je rovnou vyměnit), taktéž je dobré zkontrolovat prasátka a případně v nich vyměnit gumičky ( záležitost pár korun) a promazat lanovody ruční brzdy.

Nejnutnějším speciálním nástrojem je zde zřejmě stahovák pružin, který se špatně shání….

Možnosti rozšíření podvozku vpředu jsou dvě:

První možnost je to trochu složitější, pokud ji koupíte jako celek novou (či zánovní) stačí ji pouze vyměnit, dát tam delší brzdové hadičky, zachovat původní řízení (náprava rozchod M řízení maticové), a nebo koupit ještě sloupek řízení (hřeben) a POZOR řízení maticové i hřebenové prochází podlahou jinde, takže pokud si tam chcete dát hřeben, nezapomeňte se kouknout jestli tam máte záslepku, pokud ne tak tam musíte vyvrtat díru, a tu starou nějak zaslepit (krytka se nedostane). Další věc je že nápravnice pro obě řízení se samozřejmně liší takže pozdejší záměna není možná ! A poslední věc když budete kupovat zánovní nápravu, pozor dělaly se s brzdami dvoupístovými a čtyřpístovými, pokud tam chcete dát čtyřpístové brzdy musel by se měnit celý systém brzd (posilovač , trubky vpředu navíc, držáky přidělat, hlavní brzdovej válec atd., záleží podle původní konfigurace).Dále pokud tedy budete měnit původní maticové řízení za hřebenové je nutno také vyměnit konzolu pedálů, ta se liší zahnutím brzdového pedálu, často se tato záležítost dá vhodně skloubit s vestavbou podtlakového posilovače brzd.

Na obrázku je vidět druhá díra, zaslepená, pro maticové řízení a zahnutý pedál brzdy pro jiné vedení hřídele hřebenového řízení.

Pokud chcete zvolit druhou variantu tady je: stačí vám koupit delší ramena (2+2ks) a delší tyče řízení (l+p) a prohodit to na staré nápravě.
A pár drobností na závěr, náprava se na pevno dotahuje až když je auto na zemi (aby si to sedlo), je dobré u staré škodovky vyměnit kulové čepy, svisláky namazat, řízení napustit olejem, a nechat seřídit geometrii a v neposlední řadě opět odvzdušnit brzdy. V obouch případech je nutné dát delší hadičky brzd určené pro typ M.
Poznámka za potřebného nářadí výměnu kompletních předních náprav zvládne jeden člověk za 6-8 hodin (pořád něco nejde).

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (24):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení