ŠKODA techweb [homepage]
Motor
30. ledna 2003

Plnoprůtokový filtr oleje

na Š 110 a jí podobné "veterány"


Účelem článku není hodnotit výhody a nevýhody obtokového a plnoprůtokového filtru ani rentabilitu úpravy, pouze přináší jednu z možností jak to provést.
Snažil jsem se o řešení, které by umožnilo úpravu přímo na vozidle, použití plnoprůtokového filtru z nových modelů Škodovek 105 a 120 s malými náklady a hlavně nevratného zásahu do motoru. Úprava se neobejde bez několika dílů zhotovených na soustruhu, pořízení tlakové hadice a samozřejmě nového filtru. V čem spočívá princip úpravy: Pro pochopení se pokusím vysvětlit původní tok oleje. Od čerpadla ve víku rozvodů jde olej kanálkem k místu se šroubovou zátkou (zde se připojoval u některých typů olejový chladič) a pokračuje blokem motoru k redukčnímu ventilu, hlavní galerii k mazacím místům na klice apod. Na hlavní galerii je také umístěn obtokový filtr a část oleje jde filtrem a malinkým otvorem ve středovém úchytu (trubička se závitem) se vrací zpět do skříně bez jakéhokoli užitku.
Já jsem změnil tok oleje a místo zátky na víku rozvodů našrouboval vlastní průtokový šroub s tlakovou hadicí. Šroub je prodloužen a zakrývá otvor vedoucí do bloku motoru a celý proud oleje směřuje tlakovou hadicí do adaptéru, kotouč mezi blokem a plnoprůtokovým filtrem, dále pak přes filtr se vrací středovým šroubem do hlavní galerie a jde k mazaným místům. Z toho je patrné, že zařízení je umístěno na původním místě. Schéma průtoku oleje kotoučem, filtrem a středovým šroubem je na obrázku.

A teď podrobně k součástkám. Adaptér se skládá z kotouče a středového šroubu. Součástky nejsou nijak složité. Kotouč je vysoustružen z hliníku a opatřen zářezy pro utěsnění O kroužky a vrtaným kanálkem se závitem M14x1,5 pro připojení tlakové hadice oleje. Středový šroub je z železného šestihranu. Na jednom konci je závit 3/4" - 16 pro našroubování filtru a druhý konec má závit M14x1,5 pro uchycení do bloku motoru. Vnitřním otvorem a bočními otvory prochází olej. Uprostřed je ponechán šestihran jako matice na klíč, kterým je adaptér připevněn. Z menšího železného šestihranu je udělán i průtokový šroub na připevnění tlakové hadice k víku rozvodů. Na obrázcích jsou díly rozkresleny.



Tlakovou hadici je nutné nechat udělat v nějaké firmě na rozměr. Většinou se tím zabývají opravny zemědělské techniky nebo opravny hydraulických zařízení. Sestavení hadice a použitá zakončení jsou na obrázku. Cena kolem 200 Kč. Ještě je třeba sehnat O kroužky rozměru 80x4 a 20x2 a 14ky těsnící podložky na utěsnění spojů tlakové hadice.

Montáž na motor je snadná a motor nemusí z karoserie. Naplánujeme ji nejlépe při výměně oleje, ale není podmínkou. Sundáme původní filtr a vyšroubujeme zátku na víku rozvodů. Malé množství oleje jak z filtru tak z kanálku zachytíme do připravené nádoby. Z otvoru filtru hasákem vyšroubujeme středovou trubičku. Vyšroubujeme také v horním okraji šroub M6 a vyjmeme kulatý plech z prostoru filtru. Šroubek vrátíme a utáhneme. Nyní si nanečisto, bez O kroužků, sestavíme kotouč a středový šroub a zkusíme našroubovat na blok. Při dotažení šroubu by měl být kotouč volný, svým zářezem nasazen na kruhovém nálitku bloku a mít posuvnou vůli asi 2-3mm na těsnící O kroužek. Případné rozměrové nedostatky upravíme přesoustružením venkovní strany kotouče. Zapustíme tak matici šroubu více do kotouče. Matice nesmí být totiž moc vysoká, aby nebránila dotažení filtru. Pokud je vše v pořádku, začneme s konečnou montáží. Do kotouče našroubujeme z boku redukci s těsněním, pro kterou si vytvoříme pilníkem malou plošku. Nasadíme O kroužky, vložíme lehce namazaný středový šroub a zlehka přitáhneme tlakovou hadici. Nasadíme adaptér na motor, skrz benjo hadice provlékneme průtokový šroub s těsněními a přišroubujeme k víku rozvodů. Opatrně, aby se kotouč nepootáčel, vše dotáhneme. Zbývá jen našroubovat filtr, ten se dotahuje pouze lehce rukou a je nutné namazat těsnící gumu, a doplnit olej. Po nastartování trvá několik vteřin, než se soustava naplní olejem a svítí kontrolka mazání. V dalším provozu pak zhasíná okamžitě. Ještě zkontrolujeme, jestli neuniká olej a vše je hotovo.

Autor článku: LH (Libor Hubálek)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (43):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení