ŠKODA techweb [homepage]
Motor
22. října 1999

Olejový systém II

technický popis, pro vozy Škoda 105-136


Obtokovy cisticMazání motorů škoda typové řady 105-130 je tlakové oběžné. Tlak oleje je vyvozován zubovým čerpadlem poháněným společným hřídelem s rozdělovačem. Čerpadlo je zcela bezporuchové, ovšem tak jednou za 100 000 km je nutné ho přetěsnit (při generálce motoru).Při demontáži víka rozvodových kol je vhodné čerpadlo vyčistit včetně sacího koše.
Od počátku výroby vozů typové řady 742 byl použit obtokový čistič oleje s výměnou papírovou filtrační vložkou zachycující nečistoty velikosti 8 až 10 moikrometrů, ten přešel konstrukčně z předchozího typu Š100. Interval výměny oleje byl předepsán 5000 km. V roce 1984 upravil výrobce blok motoru a zavedl plnoprůtokovou filtraci oleje s použitím standartního čističe oleje pro jednou použití. výměna oleje je u tohoto provedení prodloužena na 10 000 km. Interval výměny oleje je nutno snížit o cca čtvrtinu, jezdí-li se převážně po městě. Zde je ovšem v protikladu prodoužená lhůta výměny olejů, kterou deklaruje výrobce olejů, který doporučuje prodloužit lhůty výměny až na dvojnásobek tj. 20 000 km.O brázek pod textem znázorňuje funkci obtokového a plnoprůtokového čističe, u obtokového také jeho skladbu a tudíž i jeho montáž při výměně. Plnoprůtokový filtr oleje je shodný pro vozy Š105-Favorit. Na jeho výměnu se daji sehnat speciální klíče - řetězové.
Plnoprutokovy cistic
Obrázek zobrazuje plnoprůtokový filtr A zobrazuje řez filtrem, B ukazuje normalní průtok oleje, C zobrazuje  průtok oleje při zvýšeném odporu filtrační vložky.
Současně se zavedením plnoprůtokové filtrace oleje je přemístěn redukční ventil tlaku oleje z bloku do nátrubku sacího koše olejového čerpadla. V nátrubku jsou dva odtokové otvory průměru 5 mm, zabraňující nadměrnému nárůstu tlaku. sací koš je upraven a zapuštěn pod přepážku rozměrově sjednoceného spodního víka. Mazací tryska rozvodového řetězu byla nahrazena otvorem ve šroubové zátce.
Ventil
Indikace tlaku oleje je řešena kontrolní svítilnou připojenou k tlakovému spínači, baroskopu. Kontrolka zhasíná při dosažení tlaku oleje 0,04 až 0,06 MPa. Potřebujeme-li se přesvědčit o tlaku oleje, připojíme namísto baroskopu tlakoměr s rozsahem do 1MPa a připojíme otáčkoměr. Výrobce uvádí, že tlakoelej typu SAE 30 u nového motoru měřený při teplotě 80st.C v závislosti na otáčkách odpovídá těmto hodnotám:
 
Tlak oleje MPa Otáčky motoru
0,25 2000
0,35 3000
0,38 až 0,40 4000

Provozní tepota oleje je cca 100+-10 st. C a spolehlivá mazací schopnost oleje je do 135 st. C.

při tvorbě použito materiálů z knihy Opravy automobilů Škoda, autor Jiří R.Mach

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (12):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení