ŠKODA techweb [homepage]
Světla
2. listopadu 1999

Zadní skupinové svítilny

vozidel Škoda 105-Rapid


Za celou dobu výroby byly vozidla Škoda typové řady 742 vybavována vzadu dvěma druhy skupinových svítilen. Přelomový rok byl 1984, kdy vozidlo proběhlo celou řadou větších změn, nevyjímaje podvozek a karoserii.



Na obrázku vlevo je novejší provedení světla - horizontální, na obrázku vpravo starší provedení svislé tvz. kapka.
Svislý typ má čtyři žárovky a jsou zapojeny takto (v pořadí odshora dolu):
- obrysové světlo, žlutý kabel, žárovka malá 5W
- brzdové světlo, červený kabel, žárovka velká 21W
- směrové světlo, černý kabel, žárovka velká 21W
- zpětné světlo, zelený kabel, žárovka velká 21W
U svislého typu zadních skupinových světel je osvětlení spz řešeno dalším osvětlovacím tělesem, které je umístěno nad spz a jsou v něm dvě žárovky malé 5W. Výměna všech těchto žárovek je možná z motorového prostoru, veškěré jejich patice jsou schodné a vyndávají se pootočením o cca 90 stupňů a vysunutím (bajonet).
Horizontální typ má pět žárovek a jsou zapojeny takto (nejdříve horní, zvenku dovnitř):
- obrysové světlo, žlutý kabel, žárovka malá 5W
- brzdové světlo, červený kabel, žárovka velká 21W
- osvětlení spz, žlutý kabel, žárovka malá 5W
- směrové světlo, černý kabel, žárovka velká 21W
- zpětné světlo, zelený kabel, žárovka velká 21W
Všechny žárovky jsou přístupné z motorového prostoru, vyndavání patic je stejné jako u starého typu. Zapojení kabelů dle barev se po celou dobu výroby neměnilo. Akorát u vozidel Š105 do roku 78 nejsou zapojeny zpětné světlomety.



Na obrázku je vidět horizontální skupinová svítilna, pohled z motoru, vedle jednotlivých patic se žárovkami jsou vidět barevné tečky reprezentující stejně barevné kabely, které mají být k těmto objímkám připojeny, tak nemůže dojít k záměně.
Světlomet svislý je držen v zadním čele dvěma maticemi, horizontální typ třemi, po odmontování těch matic a vyndání patic s žárovkami je možné vyjmout světla ven z čela. Dále je možno světla rozdělat na zadní reflektorovou část a přední průhledný kryt, mezi je těsnění, jak je vidět na obrazcích úplně nahoře, v případě horizontálního světla je jěště před úplnou demontáží nutno odšroubovat matku odrazky a tu vyndat.
Všechny žárovky mají společnou zem, ta je pak svedena na očko, které je kostřenou pod jednou z matic. Zde je také možný zdroj problémů s náhodným rozsvěcováním světel, kdy například při zapnutí směrového světla pohasíná brzdové apod., v takovémto případě stačí pořádně očistit zemnící očko, karoserii a použít novou vějířovou podložku (samozřejmně mezi karoserii a očko).

Pokud se vám jeden typ světel nelíbí, je možné ho nahradit druhým, obvykle to bývá náhrada starých svislých světel (kapky) na novější horizontální, při této modernizaci je nutné vyměnit i zadní čelo. Zadní čela jsou záměnná, mají stejné rozměry a jsou uchyceny na stejných místech - 6 šroubů. Na různých vrakovištích se dají levně sehnat celá zadní čela i se světlomety, záměnu zvládne i lehký domácí kutil. S elektroinstalací by neměli nastat problémy, barvy kabelů se neměnily. Záměna nepodléhá hlášení na DI.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (11):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení