ŠKODA techweb [homepage]
Motor
21. srpna 2003

Optozapalování pro Š742

popis funkce, stavba


Toto vlastní zapalování vzniklo kombinací snad všech typů („Fojtík“, Favorit, klasika) a také za spolupráce pana Čecha.
Celé zapalování je závislé hlavně na funkci snímače a proto musíme vysílací LEDku budit konstantním proudem. Nejde ji zapojit jenom přes odpor, protože by jsme nenašli optimální hodnotu. Při startování poklesne napětí až na 7V a naopak při chodu motoru se napětí vyšplhá klidně nad 14V - je nutno použít zdroj proudu. Stabilizátor napětí LM317 (TO92), zapojený jako zdroj proudu, se na to dobře hodí, kvůli rozsahu provozní teploty (-40 až 120 stC) a také malé ceně. S odporem 120R je výsledný proud asi 10mA.
Dále máme přijímač – tranzistor. Přes odpor 1Kohm se spíná BC640, který budí BU931. Odpory 33R/2W jsem použil kvůli menším rozměrům a lepším parametrům oproti jednomu pětiwatovému „mackovi“ . Transily P6KE180 jsou zapojené v sérii = vrcholové napětí je 360V. Transily nedoporučuji vynechat, protože jinak se může odpálit Bučko (například při vypadnutém VN kabelu od cívky, ke svíčkám, při poruše svíčky….atd). Kondenzátor 33nF/1000V prodlužuje dobu trvání jiskry a dodá jí správnou barvu.
A teď máme dvě možnosti : spokojit se ze slabší jiskrou ve vyšších otáčkách a nechat původní cívku, nebo použít cívku z Favorita a mít plnou jiskru minimálně do 5000 ot/min. Druhá možnost má ale své proti. Musíme navíc zapojit omezovač proudu přes snímací odpor 0R1/5W, tranzistor BC 639 a odpor 27R ,ale také musíme BUčko namontovat na pěkný kus chladiče. A to kvůli neměnnému úhlu sepnutí, který u Favorita řeší obvod L482. V tomto případě je úhel sepnutí asi 70st a je dán poměrem úhlů lopatek clony (úhel a = 27st, b = 63st). Zvětšováním se nedosáhne žádného podstatného zlepšení plnění, ale budou větší ztráty na cívce a tranzistoru BU931. Doporučuji nechat těch 70%.
Při výrobě „hvězdice“ se vyplatí být přesný, sestupné hrany musí být přesně po 90st, jinak bude mít každý válec jiný předstih. U náběžné hrany zase tak o moc nejde. Hvězdice je vyrobená z pozinkovaného plechu 0,5mm a je přišroubovaná + přilepená na spodek palce. Podle polohy snímače musíme vypodložit mezeru mezi hvězdicí a palcem. Při připevňování hvězdice k palci doporučuji toto provádět přímo na rozdělovači. Natočit palec na 1.válec (zářez na okraji rozdělovače) a clonou otáčet až do místa přerušení. V tomto místě označit polohu (lihovým fixem) clony a palce. Snímač je připevněn na konzolce z pozinkovaného plechu 1mm, který je přichycen na 2 šroubky místo původního přerušovače. V takové poloze může fungovat podtlaková regulace. Snímač je připojen stíněnou dvojlinkou.
Snímač je zakoupený u firmy GES a má označení TCST 2103. Cena kolem 30Kč. Součástky na plošném spoji je nutno ochránit před prachem, vodou, olejem, vlhkostí, zalakovat ze spodu i ze zhora. A výsledek celé této srandy??? Lepší jiskra = lepší startování, za studena bez sytiče (teď v létě), lepší volnoběh, kultivovaný chod motoru. Kromě nastavení předstihu na stroboskopu žádné seřizování (ventily, karburátor asi před 5000 km). Takže poměrně levně a jednoduše máme vcelku spolehlivé a silné zapalování.


Obr.1 Zapojení s klasickou cívkou s vyřazeným předřadným odporem
 


Obr.2 Zapojení s Favorit cívkou


 

Obr.3 Clona – hvězdice (pohled shora)


Obr.4 Použitá optozávora


Obr.5 Umístění v autě


Obr.6 Pohled na „jednotku ECU“


Obr.7 Palec s clonou


Obr.8 Rozdělovač a optozávora


Obr.9 Rozdělovač a palec

Autor článku: Tonna (Antonín Liška)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (108):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení