ŠKODA techweb [homepage]
Nápravy
12. prosince 2003

Oprava(úprava) zadních ramen Š130 v praxi

Popis pokusu o zesílení ramen zadní nápravy Š130


Popisuji jednoduchou úpravu dle 130L/A pro jezdění "jako prase", použití podložek, atd....

Týden před dovolenou jsem (nejen já) strávil pod autem, cíl mojí činnosti: GO zadní nápravy plus pár drobných úprav pro zlepšení stability geometrie, neboli, pro zvýšení tuhosti zadní nápravy, jak kdo chce nazývat.
A s tímhle jsem do toho šel, je to Škoda 130GL z roku 1987, kompletně přestavěná v roce 1999 s GO skoro všeho (kromě právě zadní nápravy a asi i převodovky):




Popisovat všechny běžné opravy asi nemá cenu, to se najde všude, takže jenom výčet použitých běžných dílů:
- silentbloky do podélných ramen 120kové, šikmých ramen (stejné s silent. svislého čepu)
- hliníková kostka na vymezení sbíhavosti - konečně se dá koupit i z plastu
- ložiska a gufera
- bubny, pakny, prasátka
- samozřejmě šrouby a matky

Speciální díly(přehled toho, co jsem udělal špatně):
Uvádím pouze součásti, které jsem použil, kompletní dokumentace k celé úpravě včetně montáže a dalších poznámek viz. Přehled literatury o závodních úpravách

- Výztuha vnitřní vzpěry levá/pravá (obr.6) - výztuhy jsem mírně zjednodušil na úkor vyšší hmotnosti, plech jsem nesehnal 2,5mm podle kusovníku, použil jsem 3mm, což je chyba, dochází ke kontaktu s podélným ramenem. Další chyba: k ramenům jsem si nechal výztuhy přivařit pod CO2, ale bohužel jsem nechal výztuhu přivařit po celém obvodu. Na horní hraně (dle obr.6) výztuha NESMÍ být přivařená, tím vzniká velmi zatížený svar, potenciální místo pro tvorbu prasklin! Je pravda, že po zhruba 1000km v krátké době k prasknutí nedošlo, ačkoliv tenhle "zlobivý" svar tam mám, alespoň jsem to při montáži přebrousil do pozvolného přechodu pro snížení vrubového namáhání.



- Podložky - místo pryžových podložek ve spoji ramen jsou použity podložky z PVC dle obrázků 9 a 10, v době návrhu těchto úprav (1988) asi nic lepšího nebylo, použil jsem tedy taky PVC, ačkoliv se snad najde někdo, kdo navrhne dnes vhodnější materiál (teflon?).
- Rozpěrací trubka - podle obr.11 zkrácená rozpěrací trubka pro Š120, trubka pro Š130 není v okolí ke koupi, takže i ta by vznikla krácením 120kové, čili vlastně žádná práce navíc. Podložky z plastu jsou samozřejmě tenčí (2mm) než gumové.


Výsledek:

Namontované vypadají nápravy s plastovými podložkami takhle (obrázky jsou už po testovacích kilometrech, takže je auto trochu/víc zamazaný):



Myslím, že rozdíl v geometrii je i na fotkách dostatečně patrný.




Závěr/zúčtování:

+ Lepší stabilita vozu
+ Konečně seřiditelná sbíhavost
+ Menší valivý odpor, z toho plyne výrazně lepší dynamika při zařazené pětce (čili nižší spotřeba)
+ Nakonec i lepší vzhled - kdo má Š130, ví o čem mluvím.

- Naprosto jsem zvrtal přivaření výztuh, nevím, jak dlouho to vydrží
- Výztuhy jsou z příliš tlustého plechu
- Zbývá dodělat vyztužení podélných ramen, ale na to bych chtěl sehnat nová, tyhle už nějaké výztuhy mají, takže přidání dalších je o to složitější.
- Zvětšila se hlučnost na dlažebních kostkách, rezonanční frekvence kolem 70km/h

Děkuji všem, kdo pomohli.

Autor článku: Viky (Viktor Valenta)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (222):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení