ŠKODA techweb [homepage]
Brzdy
27. února 2004

Repase tandemového hlavního válce

postup + výměna těsnění + odvzdušnění brzd


Tato oprava je jednoduchá, levná, ale většinou to dlouho nevydrží, velice záleží na stavu THV. Já osobně jsem to na svém autě risknul a zatím to funguje bez problémů.

Vymontování THV z vozidla:

  1. Odpojit hadice od nádržky s brzdovou kapalinou, zde je potřeba většinou šroubovák (pokud máte novější spony pak klíč odpovídající velikosti), nejlepší je nejprve odpojit prostřední hadici (je připojena na spodní náústek THV) a brzdovou kapalinu odchytit do nějaké nádoby (já použil plastovou lahev od mléka, má šroubovací uzávěr, hrdlo je dost široké a je průhledná - použil jsem ji i při odvzdušňování), dejte pozor ať si brzdovou kapalinou nepolejete lak v kufru, zničila by ho ...
    odpojení 1. hadice odpojení druhé hadice

  2. Odpojit vysokotlaké potrubí od THV, jso to 2 průtokové šrouby o velikosti hlavy 14, na každém jsou dvě těsnící podložky.
    odpojení potrubí

  3. Odmontovat THV od posilovače, jsou to 2 matky, velikost klíče 13, nejlepší je na to GOLA.
    matky

Rozebrání THV:
  1. Vyndat vnitřek THV (zatlačením pístku dovnitř do těla THV, například šroubovákem, a prudkým puštěním - měl by povylézt ven, pokud to nepůjde tak ho vyklepat poklepáváním spodní částí THV na pevnou podložku) a poznačit si jak jde co po sobě, bráno od vrchní části THV k posilovači je to následovně:
    celek kratší pružiny - střední pístek (těsněním břitem dolů a blíže ke kratší pružině) - celek delší pružiny - spodní pístek (břity těsnění směrem k pružině a středovou prohlubní směrem ven z THV)
    Spodní pístek je volný, není s ničím pevně spojen, střední pístek je pevně spojen s oběma pružinami.
    vnitřek THV

  2. Z těla THV sundat náústky na hadice.
Rozebírání celku pružiny:
Celek sestává z dosedací plochy s těsněním, osičky, vnitřní pružiny, pojistného kalíšku na spojení s pístkem, vnější pružiny
  1. Zatlačit na dosedací plochu tak aby se vnější pružina dostatečně stlačila a vyháknout osičku do boku ze středového osazení pojistného kalíšku na spojení s pístkem, pozor ať vám to nevyklouzne z ruky, pružina je dost silná a ty díly dokážou létat dost rychle a daleko po místnosti (a dobře se to umí trefit do brýlí B-)
    rozebraný vnitřek středové osazení

  2. Oddělit osičku s těsněním od dosedací plochy, jednoduše se to vyjme, součástí je i vnitřní pružina.
  3. Pro oddělení kalíšku na spojení s pístkem od pístku je potřeba odehnout zajišťovací packy které na něm jsou, potom jde jednoduše stáhnout dolů.
    zajišťovací packa

Výměna těsnění:
  1. Z pístků se sundají stará těsnění a nahradí se novými, pozor na to abyste těsnění nasadili tak jak původně bylo, břity musí být nasazeny tak jak je to popsáno výše.
    nové díly

  2. Z osiček se sundají stará těsnění a nahradí se novými.
Nové těsnění půjde na pístky nasadit velice těžko, ale jde to, dávejte pozor ať je nepoškodíte. Osvědčil se úzký plochý šroubovák kterým to jakoby podvléknete.

Sestavení THV:
  1. Vše z vnitřních dílů se očistí a sesadí zase dohromady, postup sesazení je opačným postupem rozebrání. Nezapomeňte zase před nasazením na střední pístek přihnout zajišťovací packy na kalíšcích na spojení s pístkem. Je to potřeba udělat před sestavením, kalíčky se pak do ozubu na pístku zacvaknou.
    sestavení

  2. Vyčistí se vnitřek THV, vyčistí se nátrubky THV a průtokové šrouby, staré těsnící podložky se nahradí novými, očistí se všechny dosedací plochy na THV a nátrubky se nasadí zpět.
    nátrubky, šrouby a těsnění

  3. Vnitřek THV a pístky s novými těsněními se namažou novou brzdovou kapalinou, na tento úkon se nesmí zapomenout, pokud to nenamažete s největší pravděpodobností se vám pístek zasekne a nebude pracovat !!! Celek pružin a pístků se sesadí zpět do původní sestavy a vtlačí se do THV.
Namontování THV do vozidla:

Namontování THV do vozidla je opačným postupem jeho vymontování. Průtokové šrouby se osadí novými těsnícími podložkami a hadice novými sponami.
Pokud máte podtlakový posilovač brzdného účinku jako vozy GARDE (je to v případě, že máte "úžovku" s posilovačem) a seženete nové těsnění mezi THV a posilovač brzd vyměňte i to, ale toto těsnění se jako náhradní díl neprodává (není uvedeno v katalogu náhradních dílů), takže buď použijte staré, nebo si vyrobte nové z nějakého kartonu odpovídající tloušťky.

Odvzdušnění brzdového systému:
Na tento proces je potřeba dvě ruce a jednu nohu, bohužel nemohou tyto končetiny být na jednom člověku B-)
Odvzdušňuje se v tomto pořadí:
  1. Pravé zadní (PZ) kolo, sundat kolo, 4 matky kol hlava 17, odvzdušňovací šroub je zezadu, velikost klíče 10, zezačátku několikrát našlapat brzdovým pedálem a pak při utaženém odvzdušňovacím šroubu sešlápnout brzdový pedál, povolit odvzdušňovací šroub, nechat vytéct brzdovou kapalinu a utáhnout ho (konec hadičky nasazené na odvzdušňovací šroub by měl být ponořen v kapalině aby nenatáhl vzduch), zase sešlápnout pedál brzdy, povolit odvzdušňovací šroub, utáhnout, atd ... dokud neteče čistá brzdová tekutina bez bublinek.
    LZ kolo

  2. LZ kolo, totéž, tentokrát už bez počátečního našlapávání.
  3. PP kolo, opět je potřeba sundat kolo, u 4pístých brzd se první dělá pravý spodní odvzdušňovací šroub, velikost klíče 9, tedy blíž ke středu nápravy, pak spodní levý a nakonec horní.
    1. šroub 2. šroub 3. šroub

  4. LP kolo, totéž jako u PP.
Celou dobu je potřeba kontrolovat jestli je dost brzdové kapaliny v nádobce !!!

Vždy musí vytéct všechna stará špinavá brzdová tekutina a vzduchové bubliny ...
Po tomto procesu je vyměněna komplet celá brzdová kapalina (s výjimkou spojkové části). Je dobré vyměnit všechny odvzdušňovací šrouby za nové a opatřit je gumovými krytkami a ty zevnitř vymáznout vazelínou.
Klíč na povolování odvzdušňovacího šroubu je nejlepší "očko", hadička je nejlepší od ostřikovačů, měla by být průhledná kvůli kontrole čistoty a obsahu vzduchových bublin ve vytlačované brzdové kapalině ...

Autor článku: M a r c e l (Martin Fabian)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk


Stránky autora:


Komentáře k tomuto článku (107):




Hlavní menu:


















Hledání v článcích:

  pomoc?

Nejnovější články:

Jak to je s palivem E85
Zkušenosti z provozu vozidla Octavia Combi 1,9 TDi 81 kW
Montáž schránky pod přední sedačky Octavia II
Na brněnský Autosalon ZADARMO!
Oprava centrálního zamykání Felicia
Návod na montáž zadních repro do Octavia II
Výmena starej poistkovej skrinky vo Favorite za novú
Osvětlení vnitřních klik Octavia II
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL
MB 1000 a Š 100 (1964-1976)
 

 

© 1999-2012, Petr Váňa a Insidea s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.


Doporučujeme: Nerezové komíny | Moderní umění | Ofsetový tisk | Ploty | Oplocení